Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Ford Puma (facelift 2024)

Geschreven door Frédéric Kevers op

De facelift die de Ford Puma onderging, heeft vooral gevolgen voor het interieur. Aan de rijeigenschappen werd gelukkig niet geraakt. AutoGids doet de test met de 1.0 Ecoboost 125.

30.050 €

Aan een succesrecept torn je niet… maar je kunt het natuurlijk wel nog proberen te verfijnen. In wezen is dat wat Ford gedaan heeft bij de midlifefacelift van de Puma.

Koetswerk en interieur Ford Puma (facelift)

Aan de buitenkant moet je al een echte kenner zijn om de subtiele verschillen op te merken, zoals de nieuwe lichtsignatuur van de koplampen (voortaan standaard met ledtechnologie), of het hertekende radiatorrooster met een prominenter Ford-logo. Verder zijn de velgen hertekend en doet de Titanium-uitvoering van de vernieuwde Puma het voortaan zonder verchroomde accenten.

2024 Ford Puma Facelift

Binnenin zijn de aanpassingen opvallender, met om te beginnen een verbeterd digitaal instrumentenpaneel van 12,8 duim en op de middenconsole een volledig nieuwe aanraakinterface in landscape-modus (12 duim). Het systeem draait voortaan op de Sync4-technologie en omvat naast een spraakgestuurde virtuele assistent ook nog een draadloze Apple CarPlay- en Android Auto-connectie, een online verbonden navigatie en natuurlijk de obligate over-the-air-updates.

Al even nieuw, en overgenomen uit de Explorer en Capri, is de soundbar die boven de twee schermen loopt. Verder verhuisde het laadvlak voor smartphones en is de centrale armsteun voortaan verschuifbaar. Eveneens nieuw is het stuurwiel, dat zowel onder- als bovenaan afgeplat is. Verkijk je niet op zijn grote formaat: het blijkt nog altijd even prettig te bedienen.

Motor en rijgedrag Ford Puma (facelift)

Op bochtige of heuvelachtige achterafwegjes heeft de Ford Puma niets van zijn snedige en lichtvoetige karakter verloren en blijft deze kleine cross-over verleiden met zijn aanstekelijke dynamiek. Zelfs in de basisversie van de 1.0 EcoBoost, goed voor 125 pk, in dit geval niet gekoppeld aan de optionele Powershift, maar aan de manuele zesbak, waarvan de pook vloeiend en vrij direct schakelt.

2024 Ford Puma Facelift

De Ford Puma 1.0 Ecoboost 125 heeft 9,8 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten, al geeft hij in de praktijk de indruk om sneller te zijn. De topsnelheid bedraagt 191 km/u. Het gemiddelde normverbruik van 5,4 liter per 100 kilometer is eerder theoretisch, want het enthousiate motorkarakter doet de benzinedorst snel toenemen - al kies je als chauffeur natuurlijk zelf voor Eco of Boost.

Het motorpalet veranderde trouwens niet, tenzij helemaal bovenin, waar de ST zijn ziedende 1.5 EcoBoost van 200 pk inwisselde voor een veel bravere 160 pk-versie van de eenliter. Een beslissing die kadert in de vereenvoudiging van het Puma-aanbod, dat nu drie vermogensvarianten van hetzelfde blok omvat. Ook het aantal optiemogelijkheden werd beperkt.

Verdict Ford Puma (facelift)

De leukst rijdende in zijn segment was de Ford Puma al, en dat blijft hij ook na deze update, die we vooral onthouden voor zijn technologische upgrade, gelinkt aan de introductie van het Sync4.

 

In dit artikel : Ford, Ford Puma

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker