Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Jeep Grand Cherokee 4xe (2023) - nog enkel als PHEV

Geschreven door Xavier Daffe op

Is een Jeep met PHEV-aandrijving nog altijd een Jeep? AutoGids doet de test met de plug-inhybride Jeep Grand Cherokee 4xe.

99.500 €

Concept Jeep Grand Cherokee 4xe

De alweer vijfde generatie van de Jeep Grand Cherokee is de allereerste die een stekker krijgt sinds het model in 1992 verscheen. De nieuwkomer onderscheidt zich visueel door nieuwe voor- en achterkanten op een over het algemeen bewaard gebleven platform. En zo is het PHEV-gamma nu compleet met deze Grand Cherokee 4xe, die naast de gelijknamige Renegade, Compass en Wrangler komt postvatten. Overigens is deze Jeep Grand Cherokee alleen nog leverbaar als plug-inhybride, en dus niet meer met traditionele verbrandingsmotoren. 

Volgens Eric Laforge, de baas van het merk, is elektrificering zeer geschikt voor een merk dat zich richt op offroaders, dankzij het onmiddellijke koppel dat deze technologie levert en dat moet helpen om zich vlot te redden uit moeilijk terrein. Want ja, het DNA van Jeep is en blijft nauw verbonden met terreinrijden, inclusief het zware werk. De PHEV-technologie zou in dat verband eerder een bondgenoot dan een vijand moeten zijn. 

In dit geval wordt de gebruikte plug-inhybridetechnologie, die grosso modo gelijk is aan die van de Jeep Wrangler 4xe, gekenmerkt door de combinatie van een 2 liter grote viercilinder-turbobenzinemotor (met 270 pk/400 Nm) en twee elektromotoren (respectievelijk 61 pk/53 Nm en 145 pk/245 Nm sterk). Samen kunnen die tot 380 pk en 640 Nm via een achttrapsautomaat naar alle vier de wielen sturen. Die vierwielaandrijving is evenwel niet permanent, want de vooras kan worden losgekoppeld om een paar grammetjes CO2 te besparen.

 Samen kunnen die tot 380 pk en 640 Nm via een achttrapsautomaat naar alle vier de wielen sturen.

De lithium-ionbatterij (nikkel-mangaan-kobalt) heeft een capaciteit van 17,3 kWh bruto of 14 netto. Dat zou moeten volstaan voor een elektrisch WLTP-rijbereik van 48 kilometer – of 51 in de stad.  Met een volle benzinetank erbovenop bedraagt het totale theoretische rijbereik 700 kilometer.  

Zoals het een premium-SUV betaamt – maar ook omdat er een aanzienlijke massa getorst moet worden – is de ophanging (met een multilink vooraan en een vijfarmige constructie achteraan) vanaf het instapniveau Overland voorzien van luchtveren en gestuurde schokdempers. Ze werken volgens verschillende rijmodi, waarvan sommige voor het terrein bedoeld zijn: Auto, Sport, Rock en Mud/Sand. Afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn er ook twee soorten transmissie beschikbaar: de Quadra-Trac II en de meer geavanceerde Quadra-Drive II.

Die Quadra-Drive II is weggelegd voor de Trailhawk-uitvoering van de nieuwe Jeep Grand Cherokee, die meer specifiek is ontworpen voor het zwaardere terreinwerk met zijn sperdifferentieel achteraan, banden met grotere noppen op 18-duimvelgen, bodembeschermplaten en een ontkoppelbare stabilisatorstang vooraan die een grotere veerweg mogelijk maakt. Met de luchtvering in de hoogste stand bedraagt de bodemvrijheid 27,5 centimeter, en de doorwaaddiepte 61 centimeter (beperkt tot een snelheid van 8 km/u).

Dankzij zijn specifieke uitrusting heeft een Jeep Grand CherokeeTrailhawk de gevreesde Rubicon Trail-test doorstaan, het legendarische Jeep-testparcours in de buurt van Lake Tahoe, op de grens tussen de Amerikaanse staten Californië en Nevada. Met als kanttekening dat de 4xe dat 35 kilometer lange traject volledig in de elektrische rijmodus wist af te werken. Het beste bewijs dat elektrische aandrijving en terreinvaardigheid elkaar niet noodzakelijkerwijs uitsluiten.

Review 2023 Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV

Rijgedrag Jeep Grand Cherokee 4xe

Wij gingen het zover niet zoeken; de voorstelling van de Europese Jeep Grand Cherokee 4xe vond plaats in Spanje. In het interieur houdt de auto de eer van het merk hoog, met mooie materialen die duidelijk best goed in elkaar gezet zijn. De afwerking lijkt dus in orde, al blijft het natuurlijk afwachten hoe het geheel de tand des tijds zal doorstaan...

Afhankelijk van de uitvoering telt het dashboard tot drie digitale schermen: een van 10,25 duim achter het stuur, eentje van 10,1 duim in het midden en tot slot nog een derde van 10,25 duim voor de voorste passagier, die via dat scherm toegang krijgt tot informatie van de gps, de 360-gradencamera’s en het infotainmentsysteem. Alles werkt volgens een vrij intuïtieve ergonomische logica, en anders is er ook nog het spraakherkenningssysteem, waarvoor het systeem vertrouwt op Amazons Alexa.

Alle inzittenden zitten op comfortabele stoelen, maar toch hadden we voor een voertuig van dit formaat (4,92 meter) gehoopt op meer zitruimte achterin. Het is allemaal wel oké, maar niet per se indrukwekkend. Idem voor de bagageruimte, die door de hybridetechnologie van de Jeep Grand Cherokee wordt beperkt tot 471 liter, weliswaar uitbreidbaar tot 1.436 liter met neergeklapte stoelen.

Op de weg

Onze testrit begint met goed geasfalteerde snelwegen, waar het veercomfort van hoog niveau blijkt te zijn en het forse gewicht en niet te verwaarlozen formaat van deze auto niet echt een handicap vormen. Bij redelijke snelheden laat deze Jeep Grand Cherokee 4xe zich in een aangename stilte rijden,

De situatie verslechtert echter zodra we de snelweg verlaten, waar een licht gebrek aan harmonie van het hybridesysteem duidelijk wordt. Het samenspel tussen de verschillende componenten van de aandrijflijn lijkt hier niet zo soepel en vlot als bij sommige concurrenten (voornamelijk van Duitse origine overigens), waarbij de overgangen van benzine naar elektrisch vaak onmerkbaar verlopen, ook qua geluid. 

Het resultaat is een indruk van stille kracht die heel consistent is – zolang je ze dus maar niet bruuskeert. 

In de Jeep Grand Cherokee heerst daarentegen iets meer een indruk van ruwheid, vooral wanneer de tweeliter weer aanslaat en daarbij zijn zeer banale geluid sterk laat doordringen in het interieur. Bovendien vertoont de automatische versnellingsbak af en toe aarzelingen, waarbij hij soms het noorden lijkt kwijt te raken tussen twee verhoudingen. Met andere woorden, het hybridesysteem (configureerbaar in drie modi: Hybrid, Electric, eSave) doet wel wat het moet doen, maar misschien niet met de verfijning die je toch mag verwachten op dit prijsniveau. 

Nog op die kleinere wegen doet de geavanceerde ophanging wat ze kan om de negatieve effecten van de grote massa tegen te gaan, maar ze kan natuurlijk ook geen wonderen verrichten. Anders gezegd: de indruk van inertie, zowel bij het remmen en accelereren als in de bochten, steekt gauw de kop op. Vandaar dat je al snel geneigd bent om een rustiger tempo aan te houden, waarbij je volop kunt genieten van de onmiskenbare comfortkwaliteiten van de Jeep Grand Cherokee en je je laat sussen door zijn gewiegel. Het resultaat is een indruk van stille kracht die heel consistent is – zolang je ze dus maar niet bruuskeert. 

Review 2023 Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV

Naast de weg

Uiteraard kon een stukje terreinwerk tijdens deze kennismaking niet ontbreken. Met zijn Selec-Terrain, zijn tussenbak waardoor hij kan beschikken over een reeks korte versnellingen, en zijn interessante terreinhoeken (met een oprij-, overschrijdings- en afrijhoek van respectievelijk 35, 29,8 en 22,2 graden) lijkt deze Jeep goed gewapend, ook al zijn het zoals altijd de banden die de grenzen van zijn terreincapaciteiten bepalen.

Zelfs met de grote 21-duimwielen die op een van onze testauto’s waren gemonteerd, was de filtering op onverharde wegen uitstekend. Onderweg viel het interieur niet op kraakjes of rammeltjes te betrappen, wat een teken is van een geruststellende fabricagekwaliteit. 

En de elektrische aandrijving kan in deze omstandigheden echt wel een bondgenoot zijn door het onmiddellijke koppel dat ze levert.

Met zijn wegbanden kan deze Jeep Grand Cherokee zich al behoorlijk ver buiten de gebaande paden wagen, tenminste in droge omstandigheden, en is hij tot verbazingwekkende dingen in staat, zoals offroaden met gekruiste assen, duizelingwekkende beklimmingen en steile afdalingen. En de elektrische aandrijving kan in deze omstandigheden echt wel een bondgenoot zijn door het onmiddellijke koppel dat ze levert, mits je voorzichtig omspringt met het gaspedaal – te veel koppel is soms ook niet goed.

In ieder geval biedt de elektromotor souplesse waar je met een verbrandingsmotor ongetwijfeld zou moeten forceren. Wat er ook van zij, zonder even ‘hardcore’ te zijn als een Wrangler, die radicaler is en nog bekwamer in zwaar terrein, brengt de Jeep Grand Cherokee je op het onverharde verder dan om het even welk ander luxevoertuig. En dus lijkt hij de reputatie van Jeep op dat gebied inderdaad te respecteren. De eer is gered... 

Review 2023 Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV

Verdict Jeep Grand Cherokee 4xe

Uiteindelijk heeft deze Jeep Grand Cherokee 4xe de verdienste een exotische toets toe te voegen aan een segment dat te veel in de greep is van Duitse eentonigheid. Aan charme of troeven heeft dit alternatief alvast geen gebrek. Maar voor wie?

Zeker niet de gemiddelde particulier, gezien zijn prijs van bijna 100.000 euro. En zakelijke rijders die rekenen op een hoge fiscale aftrek vanwege zijn PHEV-technologie, komen ook bedrogen uit: daarvoor komt deze Jeep niet in aanmerking door zijn WLTP-CO2-uitstoot van 60 g/km. Toch lijkt het schamele quotum van aan België toegewezen auto’s al uitverkocht te zijn.

Ofwel telt ons land meer diehardmerkfans dan verwacht, ofwel was dat quotum... overdreven klein. Hoe dan ook is deze plug-inhybride Jeep Grand Cherokee een overgangsmodel, dat op bepaalde markten het pad moet effenen voor de echte elektrische revolutie, die is ingezet met de kleine Avenger en snel zal worden doorgetrokken met de toekomstige Recon en Wagoneer S. 

  • Algemeen comfort
  • Terreinvaardigheid
  • PHEV-aandrijving mist finesse
  • Stevig prijskaartje

Verwante testen

In dit artikel : Jeep, Jeep Grand Cherokee

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker