Concept
Zowel binnenin als aan de buitenkant zie je amper het verschil met een gewone XCeed, de grootste weggever is het dichtgeplamuurde radiatorrooster en de stekkerpoort in de voorvleugel aan de bestuurderskant. Het is geen toeval dat de Koreanen net dit model uitkozen om het aandeel PHEV’s in de totale verkoop stevig op te krikken (en dus de CO2-emissies te verlagen); de XCeed heeft volgens hen het potentieel beter te verkopen dan alle andere Ceed-versies tesamen.
Het is een concept dat op verschillende gedachten hinkt, zo’n crossover met een schuine, haast coupé-achtige achtersteven. Maar we moeten ook toegeven dat het ding er goed uitziet; bijdetijds maar niet tendentieus, en goed geproportioneerd.
Rijgedrag
Onder de achterbank zit, naast de brandstoftank, een lithium-polymeerbatterij van 8,9 kilowattuur. Die neemt slechts beperkte ruimte in; de zitruimte achterin is niet aangetast en het bagageruim evenmin. Ze voedt een elektromotor van 44,5 kW, die een tandem vormt met een atmosferische 1.6 op benzine, wat een systeemvermogen van 141 pk geeft. De voorwielen worden aangedreven via een gerobotiseerde bak. Merk op: dit is het systeem dat we kennen uit onder andere de Niro en de Hyundai Ioniq. De volelektrische autonomie is, in de praktijk, zo’n 40 kilometer.
Het viel ons in elk geval op dat deze XCeed een gans ander gezicht toont met volle of lege batterij. In het eerste geval presteert hij zoals het een gezinswagen past, voldoende koppelrijk om zonder ongemakken de verkeersstroom te kunnen volgen. Eens de benzinemotor zelf zijn boontjes moet doppen, dan wordt dit een bijzonder slome auto; je drukt het gaspedaal in, maar plots lijkt er niemand meer thuis.
Dat nadeel heeft ook zijn voordeel: waar veel PHEV’s transformeren tot drinkebroers eens de batterij ‘leeg’ (we zetten dat tussen aanhalingstekens, want echt leeg is een batterij dan niet), blijft deze Koreaan bijzonder karig omspringen met zijn fossiele brandstof. We noteerden aan het einde van onze testperiode een gemiddelde van 4,2 l/100 km, wat mag gezien worden. In die zin kunnen we deze stekkerhybride geen lichtzinnigheid verwijten.
Wat daarrond zit, is keurig. Het ontwerp is in alle opzichten verzorgd, van de inrichting met goede zitpositie en mooie bouwkwaliteit tot de inrichting met voldoende zitruimte achteraan. De koffer lijdt wel onder de vorm, de schuine achterklep vreet veel laadruimte weg. In die zin is de break (Sportwagon) de betere koop.
Conclusie
De lage CO2-uitstoot (amper 29 g/km) en de uitgebreide standaarduitrusting maken er op het eerste gezicht een interessant plaatje van, maar daar staat wel een forse startprijs tegenover: 36.490 euro. Voor dat geld is deze Kia XCeed toch te zeer een compromis; bijvoorbeeld Toyota heeft efficiëntere hybrides die voor minder geld meer ruimte bieden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!