Concept
Lexus is niet wat je noemt een cabriospecialist. Begin 2000 was er de SC 430 en in 2010 volgde een dakloze versie van de IS, uitgerust met harde wegklapconstructie. Maar voor de rest valt er weinig tot niets te melden. Je mag de komst van de LC 500 Convertible dan ook vieren als de terugkeer naar een sensueler en lichter genre. Lexus grijpt terug naar een klassieke canvasconstructie, samengesteld uit vier lagen en ondersteund door een structuur in aluminium en magnesium. De striptease duurt slechts 15 seconden en lukt ook al rijdend, tot een snelheid van 50 km/u. Bij de minste opklaring mag het dak open, zodat je volop kan genieten van de zachte melodie van de V8.
Weggedrag
Want Lexus biedt slechts één versie van dit nieuwe model aan: als Convertible is de Lexus LC niet beschikbaar met de hybride V6, maar enkel met de atmosferische V8. De 5-literkrachtbron verzamelt 464 pk en 530 Nm. De aanpassingen aan het dak maken de topless LC 105 kilogram zwaarder dan de coupé, een toename die je volledig op het conto van de structurele versterkingen aan de het chassis en van de actieve rolbeugels mag schrijven. In totaal zet deze Lexus meer dan 2 ton op de weegschaal, wat zijn beweeglijkheid allerminst ten goede komt. Op een slechte ondergrond durft de vering de pedalen verliezen, terwijl de tractie beperkt is onder zware belasting.
Maar de LC 500 Convertible bewijst nog steeds grote wegkwaliteiten te hebben, deze Lexus richt zich nu eenmaal meer op comfort dan op dynamiek. En de prestaties blijven vergelijkbaar met die van een echte sportwagen: de 0 tot 100 km/u wordt in 5,0 seconden bereikt en de topsnelheid bedraagt 270 km/u! Met de softtop naar beneden is het rijcomfort koninklijk, toch met het windscherm dat de tweede zitrij ontoegankelijk maakt. De LC 500 Convertible kan in alle weersomstandigheden worden gebruikt, want Lexus heeft besloten zijn model uit te rusten met zowel geventileerde als verwarmde voorstoelen, en met halsverwarming die standaard in de rugleuningen is geïntegreerd.
Verdict
Prijs van al dit moois? 129.900 euro! Best stevig, maar weet dat de standaarduitrusting veel goedmaakt. Want de LC 500 Convertible komt All Inclusive, dus zonder enige opties. Je hoeft enkel de koetswerkkleur, de tint van de softtop en de aankleding van het interieur door te geven. Je kijkt wel op een intussen gedateerd aanvoelende multimediamodule en een tientrapsautomaat die niet altijd bij de les is, toch niet als je wat dynamischer van A naar punt B wil.
- Algemeen comfort, ook met open dak
- Klank en souplesse van de V8
- Knap design en originele afwerking
- Tractieproblemen
- Gedateerd infotainment
- Sturing van de versnellingsbak
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!