Concept
De definitieve versie van zijn Grecale houdt Maserati nog even geheim, maar wij konden wel al een van de 250 bestaande prototypes ontdekken op de testpiste van Balocco. De ontwikkelingsfase is een bijzonder moeilijk proces geweest, aangezien perfectie een absolute prioriteit is voor de nieuwe baas van moederhuis Stellantis, Carlos Tavares.
De boodschap was dan ook duidelijk: als de Italiaanse constructeur zijn vel wil redden zonder fenomenale verkoopvolumes te halen, moeten ze absoluut voor uitmuntendheid gaan. De Maserati Grecale, die begin 2022 wordt verwacht, zal dus aan nieuwe normen moeten voldoen.
>> Lees ook - Lancering Maserati Grecale uitgesteld tot 2022
Helaas was het prototype dat wij ter beschikking kregen, niet alleen vanbuiten volledig gecamoufleerd, maar ook het interieur was nog helemaal ingepakt. Over de kwaliteit van de afwerking en de gebruikte materialen kunnen we bijgevolg geen uitspraak doen. Wel konden we al de toekomstige schermen, de stoelen en enkele andere details bewonderen, zoals de drukknoppen die dienstdoen als handgrepen om de deuren te openen.
Het is allang geen geheim meer dat Maserati’s nieuwe SUV is gebaseerd op het Giorgio-platform, dat eerder al door Alfa Romeo werd gebruikt voor zijn Giulia en Stelvio. Aangezien de lengte en breedte van dit platform kunnen worden aangepast, beantwoordt het perfect aan de eisen van een nieuwe SUV met royale afmetingen: de Maserati Grecale is 4,85 meter lang, 1,95 meter breed en 1,67 meter hoog. Hoewel de Maserati Grecale compacter is dan de Levante, kan hij toch bogen op een behoorlijk lange wielbasis van 2,90 meter. Vandaar dat de beenruimte achterin aangenaam verrast, zelfs met de voorstoel ingesteld op een bestuurder van 1,85 meter.
Rijgedrag
Onder de motorkap van de Maserati Grecale Hybrid waarmee wij konden rijden, schuilt een drukgevoede 2 liter-benzinemotor. Hier levert de viercilinder slechts 300 pk, tegenover 330 pk in de Ghibli en Levante. Het maximale koppel is hetzelfde, met 450 Nm tussen 2.000 en 4.000 toeren per minuut. Ter herinnering, het hybridesysteem van Maserati is in feite een mildhybride systeem, dat bestaat uit vier elementen: een riemaangedreven starter-alternator, een 48-voltbatterij, een omvormer én de eBooster. Die laatste is een elektrische compressor die de afwezigheid van een turboboost compenseert helemaal onderaan in de toeren.
De Maserati Grecale is duidelijk een echte 4x4 en beschikt over vier verschillende rijmodi: Comfort, GT, Sport en Off-road. De eerste, ideaal voor dagelijkse verplaatsingen, is de standaardinstelling bij het starten. De GT-modus biedt al wat meer sensaties, maar toch blijft het allemaal nog relatief discreet. Pas in de Sport-modus worden de teugels van de cavalerie helemaal gevierd, terwijl het schakelgedrag wordt versneld, de ophanging 1,5 centimeter lager komt te liggen en het stuur zwaarder gaat aanvoelen. De Off-roadmodus ten slotte zet de SUV dan weer 2 centimeter hoger op zijn poten, of zelfs nog een centimeter extra om de moeilijkste obstakels te overwinnen.
De eerste ronde leggen we af in achtereenvolgens de Comfort- en daarna de GT-rijmodus, maar het is de Sport-stand waarin de Maserati Grecale indruk maakt. De actieve uitlaatkleppen creëren een geweldige sound en de sfeer is meteen sportief… De tractiecontrole maakt in deze stand op nat asfalt mooie driftpartijen mogelijk en je vergeet meteen dat de Grecale bijna 1,9 ton weegt. Van buitensporig onderstuur is geen sprake. Integendeel, deze SUV duikt behoorlijk precies naar de binnenbocht en laat de achteras bij het wegaccelereren zelfs wat uitbreken.
De 350 millimeter grote remschijven met vaste Brembo-remklauwen en vier zuigers vooraan en 330 millimeter grote exemplaren met zwevende Continental-zadels achteraan weten al die massa ook vlekkeloos tot stilstand te brengen. Ook het pedaal voelt ondanks de energierecuperatie van het mildhybride systeem vrij natuurlijk aan – een aangename verrassing ten opzichte van sommige systemen van de concurrentie. De besturing wordt zwaarder in de Sport-stand, zonder in onze ogen karikaturale proporties aan te nemen.
Verdict
Toegegeven, op basis van drie rondjes op het circuit van Balocco een definitief oordeel formuleren is vrij delicaat, maar deze kennismaking met de Maserati Grecale Hybrid doet veel goeds vermoeden. Ook al onthullen de bijgaande foto’s weinig of niets, toch kunnen we u geruststellen na het toekomstige dashboard van deze nieuwe Grecale met zijn grote digitale schermen en moderne interface te hebben gezien.
En na een halfuurtje testamusement op het circuit van Balocco in deze SUV, waarvan de naam verwijst naar een koude mediterrane wind die woedt in het zuiden van Malta, kunnen we je garanderen dat de Maserati Grecale zijn stempel zal drukken op zijn tijdperk. En dat hij Modena eindelijk de moderne tijd zal binnenleiden. Zeker weten.
Verwante testen
In dit artikel : Maserati, Maserati Grecale
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!