Concept
Stukje bij beetje moderniseert Mazda zijn CX-5 om op technologisch vlak en qua rijgedrag mee te zijn met zijn tijd. In 2020 was er al een update die onder meer het centrale display deed groeien tot 8 duim, nu staat er een 10,25 duim groot exemplaar bovenop het dashboard dat we kennen uit de Mazda 3 en CX-30. Het krijgt de nieuwste interface en is ook verbonden met het internet, waardoor je enkele autofuncties vanop afstand kan bedienen via de app. Ook je smartphone van Apple of met Android kan je koppelen, zoals de norm is tegenwoordig.
Het exterieur van deze Mazda CX-5 'MY2021' blijft ongewijzigd, al zijn er wel nieuwe uitrustingsmogelijkheden die elk hun eigen specifieke details hebben. De 'Homura' krijgt zwarte accenten langs de buitenkant en rode stiksels binnenin, terwijl hij rolt op specifieke 19-duims velgen. De '100th Anniversary' viert dan weer de verjaardag van Mazda met een kleurencombinatie van wit en bordeaux voor zowel de buiten- als de binnenkant, geïnspireerd op de R360 Coupé van 1960.
Tenslotte kenmerkt de vernieuwde CX-5 zich door zijn geoptimaliseerde aandrijflijn en onderstel, om het rijcomfort te verbeteren en enkele grammen CO2 te besparen. Het motorenpalet is onveranderd gebleven, maar de automaat heeft een betere respons en door een lagere weerstand van de vierwielaandrijving zou het verbruik iets lager moeten uitkomen. Op een echte hybride is het echter nog even wachten, voorlopig houdt de CX-5 het op een mild systeem op 12 volt.
Rijgedrag
Dit was een Korte Test in de letterlijke zin, want we mochten welgeteld een uurtje testrijden met de CX-5 '2021'. Enige conclusies qua testverbruik of dagelijkse leefbaarheid kunnen we dus niet maken, wel kregen we een indruk van wat de 2.0 SkyActiv-G 165 pk met de manuele zesbak in petto heeft: iets te weinig, om eerlijk te zijn.
In de kleinere modellen van Mazda valt het niet zo op dat het Japanse merk vertikt om drukgeladen motoren te gebruiken (toch op ons continent), maar in de grotere CX-5 voel je dat er echt wat te weinig vermogen aanwezig is in de lage en middelste toerengebieden om vlot te hernemen. Bij lage snelheden is er geen probleem, de benzinemotor en zijn versnellingsbak laten zich nauwkeurig en gemakkelijk bedienen. Eenmaal buiten de stad mis je echter wel het koppel en vermogen dat een turbomotor van bij de concurrentie biedt.
De CX-5 is dus eerder voor mensen met een rustig rijgedrag, of je moet voor de qua belastingen en verbruik veel minder interessante 2.5 gaan met 194 pk. Aan boord hebben we echter niets te klagen. Hoewel de cabine niet de allermodernste snufjes heeft, is de materiaalkeuze heel goed verzorgd en zit je ruim en comfortabel. Het nieuwe infotainmentsysteem ziet er veel beter uit dan het vorige systeem en werkt ook vlot en intuïtief dankzij de knoppenbediening op de middenconsole.
Verdict
Wie een vrij ruime SUV met alle comfort aan boord zoekt, maar geen enkele ambitie heeft om de snelste te zijn in het verkeer, is bij Mazda aan het goede adres. De CX-5 is goed uitgerust en vermijdt de ergernissen van moderne wagens door te vertrouwen op bewezen technologie, ook al is hij wel weer bij de tijd dankzij deze update. Maar het gebrek aan turbo is, toch voor ons, echt wel een gemis.
- Goede balans comfort/dynamiek
- Verbeterd infotainmentsysteem
- Complete uitrusting
- Weinig echte vernieuwing
- Wat futloze motor
- Geen hybride optie
In dit artikel : Mazda, Mazda CX-5
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!