In tegenstelling tot zijn twee belangrijkste rivalen – de Audi A3 en de BMW 1-Reeks – gaat de A-Klasse nooit met minder dan vier cilinders door het leven. Voor de instapversie van zijn compacte middenklasser gebruikt Mercedes namelijk de viercilinder van 1.332 cc die ontwikkeld werd in samenwerking met de Alliantie Renault-Nissan. Deze Frans-Duitse motor debuteerde in de huidige A-Klasse als 163 pk en 250 Nm sterke A 200 en werd vervolgens gedowntuned tot 136 pk en 200 Nm in de A 180.
Nog een trapje lager vinden we deze A 160, waarin dezelfde vierpitter toegeknepen werd tot 109 pk en een koppel van 180 Nm. Daarmee zit de huidige A-Klasse dicht in de buurt van de vorige A 160 (102 pk en 180 Nm), die nog werd aangedreven door de drukgevoede 1.6 van Daimler zelf. Klanten die kiezen voor deze bescheiden motorversie, moeten het stellen met een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen; een geautomatiseerd alternatief is pas verkrijgbaar vanaf de 180.
- Uitrusting, connectiviteit
- Plezierig dynamisch weggedrag
- Afwerking, look
- Behoorlijk laadvolume
- Behoorlijk plaatsaanbod achterin
- Relatief gewillige motor
- Bescheiden prestaties
- Verbruik bij veeleisende rijstijl
- Totaalprijs met opties
- Feedback stuur
- Zicht schuin naar achteren
- Hogere CO2-uitstoot dan A 200 (aftrekbaarheid)
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz A-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!