Concept
De Mercedes GLA is een compacte SUV die bouwt op de basis waarop ook de A- en de B-Klasse staan. Hij is een fractie korter dan zijn voorganger (-1,5 cm), maar wel een stuk hoger (+10 cm) en een beetje ruimer (koffervolume + 14 liter). Binnen het Mercedes-portfolio positoneert de GLA zich dan ook als het stijlvollere en sportievere broertje van de praktische en familiale GLB. De Mercedes GLA is beschikbaar met een optioneel off-roadpakket dat de terreintalenten van de 4Matic-vierwielaandrijving aanscherpt. Aan de andere kant van het spectrum heb je niet een, maar twee AMG-versies: de snelle A35 en de nog snellere A45. Maar de snelste is deze A45 S.
De Mercedes-AMG GLA 45 S wordt aangedreven door de krachtigste viercilindermotor van het moment. Het aan eengerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling gehangen M139-turboblok heeft een cilinderinhoud van 2 liter, een piekvermogen van 421 pk en een maximumkoppel van 500 Nm. Geholpen door de slimme vierwielaandrijving 4Matic+ sprint deze AMG-creatie in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 270 km/u. Om dat extra prestatiepotentieel de baas te blijven, combineert de GLA 45 een sportophanging met adaptieve dempers met bredere velgen en grotere remmen. En omdat het oog ook wat wil, rolt ook het met aangepast spoilerwerk getooide koetswerk met de spierballen.
Rijgedrag
De GLA is 14 centimeter hoger dan de A45 en weegt 100 kilogram meer. En dat voel je, toch in de milde Comfort-modus van het AMG Dynamic Select. Het koetswerk gaat wat hangen, de neus glijdt een beetje over de voorwielen en de rijhulpmiddelen zwaaien snel met hun vermanende vingertje. Maar activeer de sportieve settings en deze Mercedes komt een stuk atletischer voor de dag. Rijdt de GLA 45 AMG op 95% van zijn capaciteiten en je krijgt een neutraal sturende, onverstoorbaar van de ene naar de volgende bocht denderende machine. Maar duw de Mercedes wat verder en je krijgt een woeste speelvogel.
Met dank aan de slimme vierwielaandrijving, die tot 100% van het motorkoppel naar de achteras kan sturen én over beide achterwielen durft herverdelen. De Mercedes-AMG GLA 45 S vraagt wat omzichtigheid bij het insturen, maar wat kan je vroeg op het gas. Daarbij draait het koetswerk mooi rond de bestuurder, met een achterwerk dat zwierig draait. Natuurlijk houdt de elektronica de teugels strak in handen, toch kan dat de pret nauwelijks drukken. Wat eerst wat aanvoelt als een gimmick, blijkt al gauw de geprefereerde manier van voortbewegen. Zeker als de bij voorkeur verlaten wegen er wat vochtig bijliggen.
De motor verdient een speciale vermelding. Niet alleen omdat het blokje zo ongelooflijk krachtig is, maar vooral omdat de AMG-jongens voor een gestage krachtopbouw gekozen hebben. De GLA 45 AMG heeft geen aan-en-uitknop: het koppel komt niet meteen vrij, maar zwelt gestaag aan tot een 5.000 toeren. Daarna is het alle hens aan dek tot de digitale toerenteller tegen de rode zone oploopt. De gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling schakelt snel en precies, alleen bij lagere snelheden durft deze transmissie zich al eens een vergissen. En het geluid? Bwa ja. Er zijn de puberale plofjes bij het schakelen, verder klinkt de vierpitter niet meteen bijzonder.
Verdict
De Mercedes-AMG GLA 45S is te hoog, te zwaar en te duur. Toch hebben we ons geamuseerd, omdat het enorme prestatiepotentieel van de waanzinnige motor op een verrassend prettige manier op het asfalt gezet wordt door het kwieke onderstel en de intelligente vierwielaandrijving. De matte Designo-lak en de heerlijk zittende kuipstoelen maken het plaatje compleet.
- Wat een motor!
- Slim 4x4-systeem
- Verrassend veel rijplezier
- Te zwaar
- Te hoog
- Te duur
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLA-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!