Concept
De nieuwe Mercedes C-Klasse is de eerste modellijn die helemaal geëlektrificeerd is. Bij de reguliere motoriseringen zorgt een 48 volt-net met geïntegreerde starter-generator voor een milde hybridisering, deze C 300 e teert op een plug in-setup van de vierde generatie. Eind volgend jaar komt er ook opnieuw een dieselversie met stekker, maar beginnen doen de Stuttgarters met de benzinevariant.
Die Mercedes C 300 e ziet zijn batterijpakket groeien van 13,5 kWh naar 25,4 kWh, met een indrukwekkende elektrische autonomie van ongeveer 100 kilometer als resultaat. De lithium-ionbatterij opladen kan standaard aan 11 kW op wisselstroom (2,5 uur aan een driefasige wallbox) of optioneel aan 55 kW op gelijkstroom (30 minuten aan een snellader).
Rijgedrag
Bij de start van onze testrit belooft de autonomieteller zowaar 108 emissievrije kilometers. Vertrek je zonder reisdoel in het van de S-Klasse geleende navigatiescherm, dan rijdt de Mercedes C 300 e zoveel mogelijk elektrisch tot 140 km/u. De stuurpeddels dienen op dat moment om de mate van remenergierecuperatie te bepalen, terwijl er onder het kickdownpunt van het acceleratiepedaal altijd meer vermogen schuilt om snel in te voegen of in te halen. Op commando springt de 2 liter-turbobenzine van 211 pk immers bij om het systeemvermogen naar 313 pk en 550 Nm te tillen. Wat de Mercedes C 300 e weliswaar snel maakt, maar toch niet zo gezwind als de uitgaande versie die 700 Nm aan boord had.
Het samenspel van de elektro- en verbrandingsmotoren is geweldig, de overgang tussen beide is haast onmerkbaar. Dat maakt van de Mercedes C 300 e in de eerste plaats een stille cruiser die lang op zijn batterijen kan teren en op verschillende manieren energie kan recuperen (in D, D+ en D-). In de Dauto-setting houdt het batterijmanagement rekening met navigatiegegevens, de topografie, eventuele snelheidsbeperkingen en de verkeerssituatie voor de geplande route. Mocht daaruit blijken dat het reisdoel in een emissievrije zone ligt, dan biedt de handige Battery Hold-functie soelaas. In die stand drinkt de benzinemotor natuurlijk iets meer, net zoals dat in de Sport-modus het geval is.
Toch zouden we deze C-Klasse van circa 2 ton niet dynamisch durven noemen, mede door zijn houterige remgevoel en de wat zeurende motorklank onder vollast. Mercedes monteert standaard wel luchtvering op de achteras, maar biedt uit plaatsgebrek geen vierwielsturing aan op de plug-inversies.
Verdict
Als de nieuwe C stiekem een kleine S-Klasse wil zijn, dan geeft de PHEV-versie daar gesofisticeerd vorm aan. Net zoals de EQS de hoogste autonomie bij de EV’s voorlegt, doet de Mercedes C 300 e dat bij de plug-inhybrides. Beter nog: dankzij een slimmere inbouw is de storende batterijkist in de koffer verdwenen, ook al heeft de EQ-variant nog altijd iets minder stouwvolume dan conventioneel gemotoriseerde C-Klasses. Wie extra ruimte wenst, kan altijd naar de breakversie van de C 300 e met dezelfde aandrijflijn uitwijken.
Bekijk ook onze video over de Mercedes C-Klasse
- Elektrische autonomie
- Algemeen comfortniveau
- Samenspel elektro- en verbrandingsmotor
- Minder grote koffer
- Houterig remgevoel
- Geen vierwielsturing mogelijk
Verwante testen
08-11-2021
14In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz C-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!