Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Mercedes E 300 de (2024) - hoe relevant is de dieselhybride nog?

Geschreven door Xavier Daffe op

Plug-intechnologie op basis van een dieselmotor: Mercedes houdt er hardnekkig aan vast. Of diesel en ionen anno 2024 nog een goed huwelijk vormen? AutoGids zocht het uit aan de hand van de E 300 de.

87.483 €

Je zou haast anders gaan denken de laatste tijd, maar er is (voorlopig?) nog altijd meer dan elektriciteit alleen in het leven. En ook al gaat de EV-technologie er met rasse schreden op vooruit, toch blijft ze voor de doorgewinterde veelrijder de nodige uitdagingen met zich meebrengen. Terwijl we anderzijds al een hele poos weten dat een moderne diesel – die met de huidige uitlaatgasnabehandeling erg schoon is geworden – geknipt is om lange snelwegritten bij stabiele snelheden af te leggen. Dus, waarom die twee niet combineren? En toch is Mercedes de enige die nog zo’n dieselplug-inhybride in het aanbod heeft. Tegennatuurlijk? Helemaal niet…

Concept Mercedes E 300 de (2024)

Die diesel-PHEV-technologie biedt Mercedes op meerdere modellen aan, inclusief op de E-Klasse, nog altijd het archetype van de comfortabele langeafstandscruiser. Achter zijn ‘300 de’-label gaat nog altijd dezelfde tandem schuil als bij de vorige generatie, bestaande uit een tweeliter-viercilinderdiesel van 197 pk en een elektromotor van 129 pk. Die laatste wordt gevoed door een forse batterij van 19,6 kWh, in theorie genoeg voor een elektrisch rijbereik van 109 kilometer.

Werken beide krachtbronnen samen, dan geeft dat een vermogen van 313 pk en een overvloedig koppel van 700 Nm, dat in het geval van onze testauto door de 9G-Tronic-automaat puur naar achteren wordt gestuurd (al is de E 300 de ook verkrijgbaar als 4Matic). Daarmee spurt de E 300 de in 6,4 seconden naar 100 km/u en verder door naar een top van 235 km/u.

2024 XPeng G6

Dankzij de grote batterij en het bijbehorende elektrische rijbereik heeft deze dieselplug-in genoeg aan een gemiddeld WLTP-verbruik van 0,4 l/100 km (11 g CO2/km). Voor een PHEV haalt hij trouwens stevige oplaadvermogens: driefasig tot 11 kW op wisselstroom, maar ook tot 55 kW op gelijkstroom. Daarmee volstaan 20 minuutjes om 70 kilometer elektrisch rijbereik (van 10 naar 80 procent batterijpeil) te recupereren. Aan een klassiek laadstation van 11 kW is dat een tweetal uurtjes. Dat blijft behapbaar, met andere woorden, waardoor je in de praktijk ook vaker elektrisch zult rijden.

Rijgedrag Mercedes E 300 de (2024)

Rijden met deze Mercedes is en blijft een waar plezier. Om te beginnen omdat een E-Klasse – ongeacht zijn motor – nog altijd een van de meest comfortabele auto’s op de markt is. Zijn ophanging filtert alle wegoneffenheden meesterlijk weg, zonder te vervallen in uitgesproken rolneigingen. Kortom, het vertrouwde compromis dat van de E-Klasse al decennialang een referentie ter zake maakt. Voor wie dagelijks vele uren in de auto doorbrengt, is dat een argument van goudwaarde.

Specifiek voor deze plug-inhybride dieselversie komt daar nog het elektrische rijbereik van een slordige 100 kilometer bij, dat ook in de praktijk haalbaar blijkt – of toch als de weersomstandigheden meezitten, zoals tijdens onze test. Waardoor wij geregeld de afstand van thuis naar kantoor konden overbruggen zonder een druppel diesel te verbruiken, zodat ook die geclaimde 0,4 l/100 km haalbare kaart wordt. Uiteraard moet je daar dan nog wel de 18 à 19 kWh/100 km aan verbruikte stroom bijtellen, al is ook dat geheel conform de claims van Mercedes.

2024 XPeng G6

Voor langere ritten, dus na die 100 elektrische kilometers, neemt de tweeliter het commando over, maar hij doet dat in alle discretie: zo goed geluidgedempt is die viercilinder dat de overgang tussen elektromotor en verbrandingsmotor nauwelijks hoorbaar is. En ook dan blijft hij superzuinig: minder dan 5 l/100 km is perfect mogelijk, waardoor je 1.000 kilometer uit de volle tank van 50 liter kunt halen. Doe je het rustig aan, dan zit er zelfs een totaal rijbereik (diesel + elektriciteit) van 1.200 kilometer in.

Budget Mercedes E 300 de (2024)

Om een E 300 de vierdeurs op je oprit te parkeren (die wel zijn koffer ziet slinken tot 370 liter) ben je minstens 75.625 euro kwijt. Daarnaast bestaat de E 300 de ook als Break (vanaf 78.166 euro) en als verhoogde All-Terrain (vanaf… 85.789 euro). Dat zijn bijzonder hoge prijzen, al heeft deze plug-inhybride E-Klasse wel het voordeel dat hij voor bedrijven nog verhoogd aftrekbaar blijft… zij het dat die aftrekbaarheid de komende jaren wel gaat dalen, in tegenstelling tot die van elektrische alternatieven.

Zou het toeval zijn dat Mercedes de een volledig elektrische EQE 350+, met een WLTP-rijbereik van 686 kilometer, aanbiedt voor ongeveer dezelfde prijs (76.835 euro) als deze E 300 de?

Verdict Mercedes E 300 de (2024)

Nog meer dan een benzineplug-inhybride slaagt een diesel-PHEV erin om te verzoenen wat onverzoenbaar lijkt: de vaardigheden van een langeafstandscruiser verenigen met een erg lage uitstoot. Of zelfs een onbestaande tijdens de eerste 100 kilometer, als je tussendoor kunt laden.

De synthese is zo goed gelukt dat we ons eerlijk gezegd afvragen waarom andere merken niet (langer) zo’n combinatie diesel-elektriciteit aanbieden. Jammer dan ook van die prijs.

 

 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker