Concept
Net als de 'gewone' GLE 350 de wil de Coupé zijn prestatiedrang niet ten koste laten gaan van het milieu. Dat lijken ze in Stuttgart trouwens serieuzer te nemen dan bij de concurrentie gezien ze de lage CO2-cijfers (17 g/km) niet alleen halen door een veel groter (opgegeven) elektrische radius, maar evenzeer door de billijkere verbruikscijfers (0,7 l/100 km) die samengaan met de sowieso zuinigere dieselmotor.
Die laatste is wel een 2 liter-viercilinder, waarmee de goed-nieuws-show al zijn eerste valse noot kent. Pas op, met 197 pk en 400 Nm ontbreekt het die molen niet aan vermogen. Temeer daar de elektromotor die tussen de zelfontbrander en de negentrapsautomaat zit er nog eens 136 pk en 440 Nm bijdoet. Met 320 pk en 700 Nm is er dus genoeg schwung om vlot vooruit te komen. Zij het weliswaar zonder de finesse waarmee de zescilinders van het merk dat doen.
Zeker als de gigantische (toch voor een plug-inhybride) batterij van 31,2 kWh leeg is, valt de GLE Coupé door de mand. De acceleraties zijn merkbaar makker, terwijl je dan evenzeer getrakteerd wordt op een nogal ongeciviliseerde dieseldreun die haaks staat op de cocooning waar Mercedes je eigenlijk op wil trakteren.
Gelukkig valt daar makkelijk - en vrij snel - een mouw aan te passen. Op de GLE 350 de Coupé biedt Mercedes de snellaadfunctie (50 kW) immers standaard aan waardoor de SUV in een klein half uur weer over de volle capaciteit van zijn lithium ions kan beschikken. Dixit de Duitsers zou dat trouwens moeten volstaan om 100 kilometer ver te raken. Utopisch, uiteraard, al blijft de 86 kilometer die we effectief bij elkaar gezoemd kregen desalniettemin een bijzonder mooi resultaat.
Niet dat dat daarom hét verkoopsargument moet zijn voor deze GLE 350 de Coupé. De interne lader is 7,4 kW sterk waardoor de wachttijd op wisselstroom finaal ook 'maar' 5 uur is. Het lijkt ons evenzeer wat belachelijk om elke 100 kilometer een half uur aan de kant te moeten. Al is de meest zwaarwichtige opwerping misschien toch de diesel onder de kap. Want is die er niet net om langere ritten te faciliteren zonder dat dat een enorme CO2-kost vergt? Ook dat kunnen we trouwens praktisch staven: een aller-retourtje richting Champagne-streek (met dus een (zo goed als) lege batterij) resulteerde in een gemiddeld verbruik van 7,6 l/100 km. Niet slecht.
Rijgedrag
Al was dat niet de vraagstelling. Wat we echt wilden te weten komen, is of de sportieve ambities van deze GLE Coupé verder gaan dan alleen zijn looks. 'Nee' is het simpele antwoord. Daarvoor vecht de 2,7 ton die deze Mercedes weegt simpelweg te veel met de wetten der fysica. De Duitsers hebben het gewicht in deze enigszins proberen opvangen door - in tegenstelling tot de gewone GLE - de Airmatic-luchtvering standaard mee te geven, waardoor, in samenwerking met de adaptieve dempers, de koetsbewegingen toch iets meer opgevangen konden worden.
Goed bedoeld, zeer zeker. En in zijn Sport-afstelling is de GLE Coupé ook wel wat kwieker. Maar echt sportief? Nee, dat wordt deze 350 de nooit. Vierwielsturing en/of actieve rolstangen hadden misschien wel soelaas kunnen bieden, maar die snufjes blinken in deze vooral uit in afwezigheid. Idem trouwens wat stuurgevoel betreft. De elektrische bekrachtiging is, voor dit type wagen, te wazig, te indirect.
Als dan ook nog eens - na dus een kleine 90 kilometer - de elektrische punch wegvalt en de vierpitter overdadig begint te mekkeren, is alle lol er snel af. En stelt zich de vraag waarom je de offers - zowel die van financiële als functionele aard - zou plengen voor een wat anders getailleerde GLE?
Verdict
Als dieselhybride biedt deze GLE 350 de Coupé dan ook te weinig toegevoegde waarde om zijn meerprijs ten op zichte van de modale GLE 350 de te verantwoorden. Het verschil zit in deze namelijk volledig vervat in de looks, een design dat bovendien dusdanig uitgesproken is dat het niet iedereen instant zal bevallen.
Pas op, daarmee willen we zeker niet gezegd hebben dat het hybrideconcept is gefaald. Integendeel. De 86 kilometer die we in praktijk hebben gehaald - zonder echt bewust ecologisch te rijden - mag als voorbeeld dienen voor de rest van de gilde. Temeer daar er nadien een zuinigere diesel klaarstaat als de elektromotor de rol moet lossen. Maar, zoals al gezegd, doet de gewone GLE 350 de dat ook. Terwijl die én goedkoper én praktischer is. En op de keper beschouwd even dynamisch rijdt ook.
- Elektrische radius
- Zuinige(re) diesel
- Rijcomfort
- Weinig meerwaarde tov GLE
- Zwaargewicht
- Beperkte hoofdruimte achterin
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLE-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!