Eerst was er de G. Na verloop van tijd evolueerde die tot G-Klasse en na bijna veertig jaar goede en trouwe dienst werd hij een poosje terug helemaal vernieuwd. De G is de auto die Mercedes de offroadlegitimiteit in het terrein bezorgde die nodig was om daarnaast ook te kunnen uitpakken met een echte luxe-4x4. Want inderdaad, de GLS, is niet ‘zomaar’ een SUV. Het is als het ware een kruising van een rasechte G – en dus opgewassen tegen alle beproevingen van Mercedes’ testterrein op de Oostenrijkse berg Schöckl, vlak bij Graz – en een S-Klasse.
Tenminste, zo zullen de mensen van Mercedes het u uitleggen als u ernaar vraagt… In de praktijk heeft het beest altijd al goede terreinvaardigheden gehad, maar tegenwoordig heeft hij meer weg van een hyperverfijnde troepentransporter dan van een modderworstelaar. De GLS heeft het overigens vooral gemunt op de VS en China, en dan pas op Europa, waar zijn omvang en zijn massa hem positioneren in een nichesegment dat in onze gewesten op zijn zachtst gezegd… controversieel is.
- Algemeen comfort van hoog niveau
- Luchtveren standaard
- Binnenruimte, ook op de 3e rij
- Degelijk weggedrag in alle omstandigheden
- Weelderige uitrustings-mogelijkheden
- Onhandig formaat, hoog gewicht
- Zicht achteruit en schuin achteruit
- Beperkte opbergmogelijkheden (voorin)
- Enkel nog maar USB-C-ingangen
- Overgevoelig touchpad
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLS-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!