Concept
in Stuttgart moesten ze tot voor kort lijdzaam toezien hoe Bentley en Rolls-Royce zichzelf met respectievelijk de Bentayga en de Cullinan zowat tot koning en keizer van de SUV’s hebben laten kronen. Mercedes krijgt zijn GLS en ook de G-Klasse op de er voor geschikte markten best wel behoorlijk goed verkocht, maar qua prestige kunnen die auto’s natuurlijk niet tippen aan de Britse kleerkasten op wielen. Daar moet de Maybach-versie van de Mercedes GLS nu verandering in proberen brengen.
De Mercedes-Maybach wil een andere GLS zijn. Daarom draagt de luxe-SUV het inmidddels typische grille met de look van een krijtstreeppak en eronder ook grote luchtinlaten met meer chroom dan een Amerikaanse rapper goud om zijn nek heeft hangen. Subtiel is het allerminst, mooi zouden we het evenmin durven noemen. Maar opvallen doet het beslist wel, daar dragen ook de 23-duimsvelgen hun steentje toe bij.
Maar helemaal te gek zijn toch wel de treeklanken aan beide zijden van de auto, maar liefst twee meter lang en twintig centimeter breed. Bij het openen van de deuren glijden die in zowat één seconde naar buiten, samen met de led-verlichting zorgen ze voor een fascinerend schouwspel. Bij het betreden van het interieur klim je ook in figuurlijke zin hogerop, je vleit je dan neer in een cocon van leder en andere schitterende materialen. In plaats van een klassieke zitbank staan er achterin twee aparte en uitermate comfortabele zetels met meer dan een meter beenruimte. Je vermoeide lichaam wordt op die natuurlijk ook volledig elektrisch verstelbare zitplaatsen verwarmd, gekoeld en gemasseerd, je geniet er van frisse geurtjes en je wordt van de boze buitenwereld afgescheiden door isolerend glas en zelfs zwarte gordijnen die zich met een simpele druk op een knop sluiten.
Weggedrag
Technisch gezien staat deze Mercedes-Maybach wel nog dichter bij de basis-GLS dan sommige klanten misschien willen weten. Natuurlijk werd de sowieso al geweldige luchtvering met zijn slimme 48 volt-actuators nog eens onder handen genomen en van een specifieke Maybach-modus voorzien, je glijdt er nu helemaal mee over het asfalt alsof het een wolk is. En natuurlijk is ook de aandrijftechnologie best wel heel nobel, de van AMG afkomstige motor werd zelfs van een aparte sep-up voorzien.
Maar het is geen twaalfcilinder, natuurlijk. Maar een V8-biturbo, een mild hybride variant van de gekende 4 liter-krachtbron. Het koppel piekt op 730 Nm en het vermogen bedraagt 558 pk, maar dankzij de EQ-boost van de elektromodule kan je tijdelijk over 22 paarden extra beschikken. Hoewel de Mercedes-Maybach GLS 600 net geen 2,8 ton op de weegschaal zet, sprint het 5,2 meter lange gevaarte in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Het anders altijd zo CO2-gevoelige Mercedes durft het zelfs aan het normaal nog wat brandstof besparende stop- en startsysteem weg te laten. Ondanks een heel zacht werkende elektrische startgenerator, had het af- en weer aanslaan van de V8 de rust immers toch nog een beetje kunnen verstoren. Gelukkig slinkt de benzinetank 90 liter… want je rekent best op een gemiddeld verbruik van een liter of 15.
Nu is rijden met de Mercedes-Maybach GLS 600 allerminst een straf. Het is zelfs bijna niet te geloven hoe moeiteloos de auto zich laat sturen, zelfs als het parcours wat meer uitdagingen telt. De focus van de dus aparte afgestelde luchtvering ligt natuurlijk op comfort, maar dat betekent niet dat de rijdynamiek er helemaal voor wordt opgeofferd. De E-Active Body Control met individuele controle van vering en demping bereidt de auto steeds voor op oneffenheden, maar beschikt evengoed over een modus die wat beter bochtenwerk toelaat. Desgewenst gaat de Maybach GLS ook een beetje ‘leunen’ in de draai, vergelijkbaar met wat een motorfiets doet. Er is zelfs nog een Off-Road-functie met extra bodemvrijheid en aangepaste gasrespons en tractiecontrole, zou de chauffeur zich toch eens op minder makkelijk berijdbaar terrein willen begeven.
Verdict
De Mercedes-Maybach GLS 600 telt vier cilinders minder dan de Bentley Bentayga W12 en de Rolls-Royce Cullinan, maar een minderwaardigheidscomplex hoeft hij daar niet aan over te houden. Eerder integendeel, want met de geweldige cockpit, het onvolprezen MBux-infotainment en de vele hulpsystemen uit het Mercedes-arsenaal toont deze kolos zich moderner dan zijn Britse concurrenten. Bovendien verkoopt hij zijn huid minder duur.
- Superieur comfort
- Superieure luxe
- Superieure technologie
- Geen twaalfcilinder
- Bedenkelijke esthetiek
- Onhandige afmetingen
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLS-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!