Concept
Uiterlijk heeft de facelift van de Mini Countryman niet zoveel om het lijf: een aangepast radiatorrooster en hertekende bumpers en lichtblokken, met in de achterste exemplaren een Union Jack-motief zoals op de andere modellen uit het gamma. Binnenin valt er meer nieuws te melden. Zo werden de ronde en halfronde instrumenten vervangen door een ovalen scherm waarop de rij-informatie digitaal wordt weergegeven. Ook kreeg het infotainmentsysteem Mini Connected wat nieuwe functies en werden de personaliseringsmogelijkheden – zowat het handelsmerk van Mini – nòg verder uitgebreid.
Op technisch vlak had de Cooper SE ALL4 vóór die opfrisbeurt al een update gekregen, waarbij hij zich een zwaardere batterij aanmat om te ontsnappen aan de toenmalige heksenjacht op ‘nephybrides’. Die bijgewerkte configuratie vond nadien zijn weg naar de BMW X1 25e die op hetzelfde platform rust. Concreet combineert de Countryman Cooper SE ALL4 nog altijd een 1.5-driecilinder op benzine voorin met een elektromotor op de achtertrein. Afhankelijk van de rijomstandigheden heeft hij dus voor- achter- of vierwielaandrijving, weliswaar zonder enige mechanische verbinding tussen de voor- en de achtertrein.
Weggedrag
Voor de nieuwste versie van zijn plug-inhybride maxi-Mini geeft het merk een batterijcapaciteit van 10 kWh op, goed voor een elektrisch WLTP-rijbereik van 44 tot 52 kilometer (afhankelijk van de uitrusting die de auto meezeult). Tijdens onze test geraakten we effectief meer dan 40 kilometer ver op één laadbeurt, maar zodra de buitentemperaturen tegen het vriespunt aanschurkten, bleef daar nog maar 34 kilometer van over. Over heel onze testrit verstookten we naast stroom toch nog 5,7 l/100 km, mede doordat we de auto hadden meegekregen met een volledig lege batterij. De bedoeling van een plug-inhybride is natuurlijk dat je hem zo vaak mogelijk inplugt…
We hebben hem dan maar zelf opgeladen aan een openbaar laadstation, wat maar drie uur en een kwartier in beslag nam – hoewel Mini zelf 3,6 uur opgeeft opgeeft. Aan een klassiek stopcontact duurt het logischerwijs wat langer, zo’n vijf uur. Nu, opgeladen of niet, de Countryman Cooper SE ALL4 biedt het rijplezier dat je van een Mini mag verwachten, juist mede dankzij de inplanting van de batterijen, die het zwaartepunt verlaagt. Keerzijde van de medaille is ook hier weer een niet bepaald zijdezacht wegcontact, maar we hebben al erger geweten.
Verdict
De Countryman is niet echt ‘mini’ qua formaat en als PHEV ook niet qua gewicht, maar gelukkig merk je daar weinig van. Het samenspel tussen benzinemotor, elektromotor en automaat is dan ook geslaagd. En niet onbelangrijk: de plug-inhybride Cooper SE ALL4 is nog altijd 100 procent aftrekbaar.
- Ruime en functionele Mini
- Compromis wegligging-comfort
- 100% fiscaal aftrekbare PHEV
- Hoge prijs, veel en dure opties
- Uithoudingsvermogen remmen
- Verhouding prestaties-verbruik
In dit artikel : MINI, MINI Countryman
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!