Concept
De halfgeleidercrisis heeft flink wat roet in het eten gestrooid en de lancering van de Nissan Ariya flink achteruit geduwd. Maar beter laat dan nooit, want op het Circuit van Jarama kon AutoGids eindelijk testrijden met de elektrische SUV. Het ging om een nagenoeg productierijp prototype. Wat we vooral zien, is een typische elektrische auto. Met een lange wielbasis en korte overhangen, dankzij zo ver mogelijk naar de hoeken geschoven wielen. Een auto met andere woorden waarin dankzij de karakteristieken van de elektrische aandrijving de beschikbare binnenruimte is geoptimaliseerd.
De Nissan Ariya staat op het CMF-EV platform, dat binnen de Alliantie ook wordt gebruikt door Renault en Mitsubishi. Volgens de planning zullen tegen 2030 vijftien modellen dit platform delen. Dat deze technische basis mogelijkheden biedt, bewijst het Europese Ariya-aanbod: dat bestaat uit vijf kernmodellen, met zowel twee- als vierwielaangedreven versies. Die laatste herken je aan het e-4orce-label.
De instapversie is de tweewielaangedreven Nissan Ariya 63 kWh (de Japanners referen in hun typebenaming aan de bruikbare capaciteit van de batterij) met 160 kW en een koppel van 300 Nm. Deze variant richt zich vooral op stedelijke forenzen die de auto in de eerste plaats voor korte verplaatsingen gebruiken. Dat verklaart de actieradius, die voorlopig op 360 kilometer wordt geschat – op de definitieve homologatie is het nog even wachten. Een stapje hoger staat de eveneens tweewielaangedreven Ariya 87 kWh, met een opgewaardeerde aandrijflijn met 178 kW en 300 Nm en een geschat rijbereik tot 500 kilometer, wat hem beter geschikt maakt voor wie vaker langere ritten wil maken.
De Nissan Ariya e-4orce 63 kWh combineert twee motoren, die samen paraat staan met 205 kW en 560 Nm koppel. Vergeleken met de tweewielaangedreven versie met dezelfde batterijcapaciteit spurt zijn tegenhanger met vierwielaandrijving in 5,9 seconden van 0 naar 100 in plaats van 7,5 seconden en haalt hij een topsnelheid van 200 km/u in plaats van 160 km/u. Die betere prestaties doen het rijbereik wel met 20 kilometer krimpen. Zo ook bij de e-4orce 87 kWh, die zelfs 40 kilometer moet inleveren tegenover de tweewielaangedreven versie. Maar met zijn 225 kW en 600 Nm zoeft hij wel in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en topt hij, net als alle vierwielaangedreven Ariya's, bij 200 km/u. Voor wie nog sneller wil, is er de 87 kWh Performance, die pocht met 290 kW en 600 Nm en een spurt naar 100 in 5,1 seconden uit zijn banden wringt. Maar die moet dan wel na 400 kilometer aan de lader worden gehangen.
Rijgedrag
Het 3,4 kilometer lange tracé van het Circuit van Jarama is voor de gelegenheid namelijk bezaaid met kegels, die afwisselend een stadstraject, een bochtige bergweg en een autosnelweg moeten simuleren. Met bijpassende snelheidsbeperkingen, of wat had je gedacht? Ideaal wel om een eerste idee te krijgen van de kwaliteiten van de NissanAriya, die officieel nog even als prototype onderweg is. En die eerste indruk is dat de Ariya je in een bijzonder rustgevend interieur ontvangt. Alle nodige informatie wordt geprojecteerd op twee schermen van 12,3 duim: één centraal geplaatst en één voor de neus van de bestuurder. Een opstelling in de breedte die een virtuele horizon creëert waarop je alle belangrijke, nuttige en leuke informatie in één oogopslag kunt aflezen. Een simpele veegbeweging volstaat om van pagina te wisselen. De voor het rijden relevantste informatie wordt via een kleurenhead-updisplay – een van de grootste in het segment – in het zichtveld van de bestuurder op de voorruit geprojecteerd. En om alle afleiding zo veel mogelijk te elimineren luistert het systeem via een geperfectioneerde stemherkenning naar simpele bevelen ingeleid met ‘hey Nissan’ of ‘hallo Nissan’.
Minstens zo handig vinden we dat Nissan niet alle bediening via het aanraakscherm laat verlopen. Verschillende basishandelingen gaan via in de namaakhouten bekleding geïntegreerde haptische druktoetsen, onder andere voor het activeren van het e-Pedal en de bediening van de klimaatregeling. En niet te vergeten de selectietoets van de rijmodi. Dat zijn er drie: Eco, Standard en Sport. Tenzij je voor een vierwielaangedreven versie kiest, dan krijg je er nog een sneeuwmodus bovenop.
In de tweewielaangedreven versie van de Nissan Ariya kiezen we voor de kennismakingsronde de Eco-modus, waarin onder andere de uitrolfunctie sneller wordt geactiveerd. Op die manier kun je het reliëf van het terrein perfect gebruiken om elektriciteit te sparen. Nissan suggereert namelijk om het e-pedaal (oftewel de one pedal-stand) alleen in druk en/of stedelijk verkeer te gebruiken. Omdat wat je niet verbruikt, ook niet gerecupereerd hoeft te worden. En in dat geval blijft een elektrische auto verbazen met zijn uitrolkwaliteiten. Wanneer we dan toch besluiten om het e-pedaal te activeren, voelen we de auto meteen afremmen. De energierecuperatie kan een vertraging tot 0,2 g genereren en de auto tot volledige stilstand brengen.
Terwijl we in het 'stedelijke gebied' moeiteloos de snelheidsbeperking respecteren, gaat het op de 'bochtige bergweg’ toch een beetje kriebelen. Wat een compliment is voor de Nissan Ariya, die zich bijzonder scherp door de bochten laat sturen. Het nochtans hoge gewicht (afhankelijk van de versie van 1.800 tot 2.300 kilogram) wordt deels gecompenseerd door het lage zwaartepunt, maar of dat, zelfs in sportieve modus, ook voor écht sportief rijplezier zorgt, blijft toch twijfelachtig. We houden het dan ook bij een gezond en veilig weggedrag.
Verdict
Het is in elk geval een weggedrag dat maakt dat je zorgeloos van de Nissan Ariya kunt genieten, in een meer dan voldoende ruim en comfortabel interieur, met goed zittende en prima afstelbare stoelen. Ertussenin zit een elektrisch verschuifbare armsteun, die omhooggeklapt toegang verschaft tot een ruim bergvak. Zelfs op de achterbank is het aangenaam zitten. Wat de kofferruimte betreft, houdt Nissan het bij de cijfers met de achterbank op zijn plaats. In die configuratie slikt de tweewielaangedreven versie 468 liter, de vierwielaangedreven versie houdt het bij 415 liter. De Ariya wordt deze zomer bij de dealers verwacht; dan kennen we ook de prijzen en de laatste technische details.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!