Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Nissan Micra 1.0 IG-T 92 Xtronic - de eeuwige jeugd?

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op

Voor 2021 kreeg de Nissan Micra een kleine update: zijn 1.0-benzinemotor pastte zich aan de Euro 6d-normen aan en verloor daarbij 8 pk... maar niets van zijn jeugdige enthousiasme.

Prijs
NB

Concept

De vijfde generatie van de kleine, maar succesvolle Nissan Micra is intussen al meer dan vier jaar op de markt. Tijd voor een facelift, zou je dan denken, maar die bleef uit: modeljaar 2021 van de kleine Japanner trakteerde zichzelf hoogstens op nieuwe ledkoplampen en andere velgen voor de topversies. Ook het interieur ziet er als vanouds uit, al voegde Nissan met de N-Design-uitvoering wel een vijfde uitrustingsniveau toe aan het gamma.

Dat Micra-kopers daardoor “nog meer keuzevrijheid hebben”, zoals Nissan beweert, is daarentegen toch met een korrel zout te nemen. Want het motorpalet werd voor 2021 nog verder afgebouwd: na de 1.5-diesel verdween nu ook de rechtstreeks ingespoten 1.0 DIG-T van 117 pk uit het aanbod, zodat enkel nog de 1.0 IG-T overbleef (zonder directe injectie, vandaar het ontbreken van een ‘D’ in zijn naaam).

Om te kunnen voldoen aan de Euro 6d-uitstootnormen verloor deze driepitter bovendien een handvol pk’s. Hij houdt het nu bij 92 in plaats van 100 pk, al beloven de Japanners dat lichte vermogensverlies te compenseren door een vollere koppelcurve: het maximum van 144 Nm komt voortaan vrij vanaf 1.750 in plaats van 2.000 o/m. Tegen meerprijs kunnen klanten de manuele versnellingsbak nog altijd inruilen voor de hier geteste CVT Xtronic.

Voor de rest veranderde de Micra niet echt: voor zijn nog immer jeugdige looks betaalt hij een kleine tol qua binnenruimte en zitcomfort achterin, twee vlakken waarop het model maar in de middelmoot voor zijn categorie scoort. De koffer hoeft zich met een volume van 300 liter daarentegen niet te schamen voor dit segment. Voorin ontbreekt het digitale gevoel van sommige rivalen, maar het mooi afgewerkte dashboard oogt wel nog altijd geslaagd en de ergonomie en connectiviteit zijn verzorgd.

Weggedrag

We gaan er geen doekjes om winden: de kleine 1.0 IG-T 92 – bij stalgenoot Renault ook bekend als TCe 90 – is niet meteen de zachtst draaiende driepitter op de markt. Dat voel je bijvoorbeeld wanneer de auto stationair draait voor het verkeerslicht, en het oneven aantal cilinders trillingen doorheen de hele bodemplaat van de Micra stuurt. Je hoort het ook bij het optrekken, aan zijn lichtjes rauwe stemgeluid.

Gelukkig speelt de CVT uitstekend in op het koppel van deze kleine turbodriecilinder, zodat de IG-T zich bij een rustige tot normale rijstijl mooi gedeisd houdt en zelden boven 3.000 o/m uitkomt – het typische koffiemoleneffect van dit soort versnellingsbak blijft overigens grotendeels achterwege, zodat acceleraties nog vrij natuurlijk aanvoelen. In de meeste omstandigheden is dit dan ook een erg aangename tandem, waarmee je sereen het verkeer kunt volgen. Dat de IG-T 8 paardjes moest inleveren, heeft in de praktijk weinig impact.

Wanneer je onderweg plots veel vermogen vraagt, is de sturing van de CVT echter net wat te afwachtend; om met een gerust gemoed te kunnen inhalen, had het mooi geweest mocht je op een of andere manier ook zelf kunnen schakelen met deze bak. Bij gebrek aan een dergelijke mogelijkheid ben je in dergelijke situaties aangewezen op de sportknop vooraan op de pook, die het toerental permanent met enkele duizenden omwentelingen opvoert. Tja, zo kan het natuurlijk ook...

Aan het onderstel veranderde deze update niks, en we vinden nog altijd de vertrouwde sensaties terug achter het stuur van de Nissan Micra IG-T 92. Lees: dit blijft een vermakelijke bondgenoot op bochtige stukjes weg, waar deze compacte vijfdeurs getuigt van een onverwachte levendigheid. Op de snelweg kan de cocktail van rol-, stroomlijn- en motorgeluiden wel vermoeiend worden. Het verbruik? Na een week noteerden we 6,2 l/100 km: redelijk, maar niet recordzuinig.

Verdict

Wie anno 2021 valt voor de looks of het rijplezier van de Nissan Micra, heeft geen andere keuze dan hem te bestellen met de IG-T van 92 pk. Dat die kleine eenliter 8 pk’tjes moest inleveren voor zijn Euro 6d-attest, voel je in de praktijk niet. Zeker niet in combinatie met de CVT, want die Xtronic zit de driecilinder als gegoten. Alles samen blijft dit een best prettig rijdend autootje, al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat sommige B-segmentrivalen toch dat tikkeltje volwassener aanvoelen.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Werner Van Kerckhoven (@wernerautogids)

  • Aangenaam aandrijfgeheel
  • Prettig sturende auto
  • Nog altijd frisse look
  • Soms rauwe driecilinder
  • Geen manuele modus CVT
  • Lawaaierig op de snelweg

In dit artikel : Nissan, Nissan Micra

Eindredacteur AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker