De eerste generatie van de Nissan Qashqai bleek bij zijn introductie in 2007 een schot in de roos, en ook zeventien jaar later is de compacte cross-over nog altijd immens populair: in een dikke drie jaar tijd wist de huidige en derde generatie al 350.000 klanten te vinden op ons continent. Toch hield dat de ontwerpers niet tegen om hun kassucces een stevige make-over te geven, die vooral gevolgen heeft voor de neus.
Koetswerk: design Nissan Qashqai
De nieuwe look van de Qashqai moet hem volgens de ontwerpers een wat voornamere allure geven. Missie geslaagd, zouden we durven te zeggen… al kunnen we sceptici die vinden dat het front nu wel een érg hoog Hyundai Tucson-gehalte heeft, ook niet helemaal ongelijk geven. Het is een rechtstreeks gevolg van dat enorme radiatorrooster, dat uitwaaiert in de koplampen en waarvan ook de randen in het donker ook verlicht worden. Een trucje dat nochtans visueel wel werkt en bijdraagt tot de zweem van ‘premium’ die rond deze vernieuwde Qashqai hangt.
Achteraan zijn de wijzigingen minder ingrijpend. De achterlichten behouden hun vorm, maar zijn nu anders ingedeeld, met meer rood erin. Een aanpassing die alvast perfect samengaat met het geslaagde Burgundy-rood van onze testwagen. Samen met de facelift doet overigens ook een bijkomende koetswerkkleur haar intrede: Deep Ocean, een soort donkerblauw met een groenige ondertoon. Ten slotte werd net zoals bij de Juke een N-Design-uitvoering aan het gamma toegevoegd, herkenbaar aan haar meegespoten deurdorpels en wielkasten en haar specifieke twintigduimvelgen.
Interieur en infotainment Nissan Qashqai
Naast enkele nieuwe stofjes (zoals een dashboardbekleding van alcantara voor de topversies), inzetstukken en de introductie van sfeerverlichting is het grootste nieuws in het interieur de komst van een groter centraal aanraakscherm, zoals we dat eerder al in de Juke zagen. Het heeft een schermdiagonaal van 12,3 duim en reageert veel beter op aanrakingen dan het oude touchscreen.
Zo mogelijk nog belangrijker – en een primeur voor een Europese Nissan – is dat die interface voortaan op Android Automotive draait, zodat het scherm een rechtstreekse (en bijzonder intuïtieve) toegang biedt tot de verschillende Google-apps, onder meer Google Maps en Google Assistant.
Daarnaast werd de uitrusting nog wat opgewaardeerd, met onder meer nieuwe toepassingen voor de Around View Monitor. Die 360-gradencamera toont voortaan bijvoorbeeld niet enkel een bovenaanzicht, maar laat nu de keuze uit acht verschillende kijkhoeken. Verder kregen de digitale tellers er een ‘minimal mode’ bij, waarin enkel de essentiële informatie wordt getoond. Jawel, net zoals bij de night panel-functie uit de Saabs van weleer…
De hele waslijst aan rijhulpsystemen en assistenten werd nog verfijnd en aangevuld. Waarbij we vooral onthouden dat je niet langer al die door Europa opgelegde piepjes een voor een afzonderlijk weer moet uitzetten na elke start: je kunt je eigen voorkeuren voortaan opslaan en met één druk op de knop oproepen. Waarvoor dank…
Aandrijving: hybride motor Nissan Qashqai
Onder de motorkap veranderde de facelift niets. Naast de 1.3 Mild Hybrid van 140 (handgeschakeld) of 158 pk (CVT) vinden we dus ook nog altijd de e-Power uit onze testauto. Het gaat om een seriële full hybrid, waarin de 1,5-liter-driecilinder puur de rol van stroomleverancier vervult voor de 190 pk sterke elektromotor en enkel die laatste de wielen aandrijft. Een combinatie die in de praktijk nog altijd getuigt van veel zachtheid… tenzij onder vollast, want dan wil de benzinemotor al eens lawaaierig uit de hoek komen.
Al moeten we dat meteen nuanceren, want ondraaglijk wordt het nooit, en bovendien heeft Nissan bij deze facelift aan de geluiddemping gewerkt – dat merk je vooral op de snelweg, waar kleine ingrepen aan de stroomlijn resulteren in minder windgeruis. Daarnaast zijn ook de zijruiten wat dikker geworden.
Rijgedrag en comfort Nissan Qashqai
Uiteraard is deze SUV niet bedoeld als gooi-en-smijtkarretje, en we nemen het hem dan ook niet kwalijk dat hij comfort en gebruiksgemak laat primeren op puur rijplezier. Wat niet betekent dat het niet prettig rijden is met deze Qashqai e-Power. Neem nu die e-Pedal Mode, waarin de auto sterk genoeg op zijn elektromotor remt om aan one pedal driving te gaan doen en je de vertragingen puur met het gaspedaal kunt moduleren. Erg aangenaam en zelfs leuk in de files.
Bovendien recupereer je zo energie die wordt opgeslagen in de 1,8 kWh grote batterij, met een gunstig effect op het benzineverbruik: op de bochtige en heuvelachtige wegen in de buurt van het Portugese Faro lieten we een gemiddeld verbruik optekenen van 6,6 l/100 km. Ggezien de aard van het parcours én het formaat en het leeggewicht van deze Qashqai (1.687 kilogram) mag dat zonder meer uitstekend worden genoemd.
Verdict Nissan Qashqai
De Nissan Qashqai was al erg geslaagd, en na deze facelift heeft hij alles om in de smaak te (blijven) vallen. Zijn nieuwe neus staat hem beeldig, terwijl ook het interieur werd opgewaardeerd, zowel esthetisch als wat zijn connectiviteit betreft, met de komst van Google. Bovendien blijft zijn e-Power-aandrijving zuinig en aangenaam.
En het beste van alles: de prijzen bleven bij de facelift stabiel.
In dit artikel : Nissan, Nissan Qashqai
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!