Concept
Zeggen dat de Peugeot 308 helemaal nieuw is, is misschien een tikkeltje overdreven. De Fransman hergebruikt namelijk het EMP2-platform van zijn voorganger, maar dan een evolutie ervan, waardoor hij nu ook toegang heeft tot plug-inhybridetechnologie. In vergelijking met de vorige 308 SW is de 4,64 meter lange breakversie 6 centimeter langer. De spoorbreedtes blijven identiek, maar de auto wordt wel 2 centimeter minder hoog (1,44 meter). Tegenover de berlineversie van de nieuwe Peugeot 308 is de wielbasis 5,5 centimeter langer – en met 2,73 meter haast identiek aan die van de huidige 308 SW.
>> Ontdek de nieuwe Peugeot 308 en 308 SW
De bestuurderspost van de nieuwe Peugeot 308 verandert helemaal. Het nieuwe dashboard, dat verder naar achteren en meer rechtop staat, versterkt de indruk van ruimte. De cleane look van de vorige 308 maakt plaats voor een complexere, maar ook chiquere indeling. De ogen van de bestuurder worden natuurlijk naar het nieuwe, volledig digitale instrumentenpaneel getrokken, dat in de topversies gekenmerkt wordt door een 3D-weergave. Het 10 duim grote scherm wordt aan zijn rechterkant geflankeerd door een ander scherm van eveneens 10 duim waarvan we de full screen-navigatieweergave bijzonder op prijs stellen.
De koffer van de Peugeot 308 SW gaat er op drie manieren op vooruit. Ten eerste pakt hij uit met een neerklapbare achterbank in 40/20/40-verhouding (een primeur bij Peugeot), waardoor meer configuraties mogelijk zijn. Bovendien gebeurt dat neerklappen met twee hendels rechtstreeks in de koffer. Een tweede essentiële handigheid: de achterklep wordt gemotoriseerd en kan worden geopend door met je voet onder de achterbumper te zwaaien. Ten derde, maar dan enkel in het geval van de versies met alleen een verbrandingsmotor, is de koffer voorzien van een in hoogte verstelbare vloer die tot 150 kilo kan dragen. In die benzine- en dieselversies blijft de laadruimte riant: 608 liter (in vijfzitsconfiguratie) is op enkele liters na evenveel als in de huidige generatie. De hybrideversies moeten echter 60 liter opofferen ten gunste van de batterijen (548 liter).
Weggedrag
Wij konden al even kennismaken met nog gecamoufleerde preproductie-exemplaren van de nieuwe Peugeot 308. Bij het instappen wordt meteen duidelijk dat er bijzonder veel aandacht werd besteed aan de rijhouding. We zitten dan ook in de optionele stoelen met het AGR-label (Aktion Gesunder Rücken): ergonomische exemplaren met verwarming, massage en tienvoudige regelmogelijkheid. Kortom, die zijn verantwoordelijk voor de grootste evolutie op het vlak van het comfort. De achterbank is wat ‘gewoner’, de winst aan beenruimte is dan ook niet gigantisch. Volgens onze recentste metingen bedroeg die 110 millimeter in de huidige 308 SW, Peugeot geeft voor de nieuweling 129 millimeter op – 2 centimetertjes meer dus. Bovendien zijn de AGR-stoelen van achteren gezien nogal imposant.
Het kleine stuurtje ziet er ten slotte nog altijd even origineel uit en is nog even zalig (voor wie ervan houdt tenminste, maar wij zijn fan). Het betreft een nieuwe generatie met daarin sensoren voor de rijhulpsystemen en met geïntegreerde bedieningsknoppen voor de elektronische engelbewaarders (de hele ADAS-waaier is van de partij) en voor de telefonie. Net als de voorruit is het stuurwiel verwarmbaar, zodat je in de winter in het grootste comfort kunt vertrekken.
We konden enkele tientallen kilometers rijden met de nieuwe Peugeot 308 SW, met als kanttekening dat het om prototypes ging waarvan de afstellingen nog moeten worden gefinaliseerd. Onder de motorkap van onze nog gecamoufleerde exemplaren lag in het ene geval het hybride aandrijfgeheel van 225 pk en in het andere de 1.2 PureTech-benzinemotor van 130 pk, die we allebei kennen van andere modellen uit het gamma. In beide gevallen was een achttrapsautomaat van de partij, maar een manuele zesbak blijft beschikbaar voor de 1.2 PureTech.
De 225 pk sterke Hybrid komt erg romig uit de hoek dankzij het gecumuleerde koppel van de benzine- en de elektromotor (320 Nm van bij 500 o/m). Voldoende kracht dus bij het hernemen en het optrekken, maar ook om zuinig te cruisen… zolang er tenminste genoeg ‘jus’ in de batterij zit (die heeft een nettocapaciteit van 12,4 kWh). Om ze op te laden heeft deze PHEV-308 standaard een geïntegreerde omvormer van 3,7 kW, maar als optie is een exemplaar van 7,4 kW te krijgen. Peugeot heeft het rijplezier bovenaan in het lastenboek gelaten, en dat zonder in te boeten aan comfort, ondanks de achttienduimwielen onder onze prototypes. En toch beleefden we op bochtige wegen meer plezier aan het stuur van de 1.2 PureTech 130. Dat valt makkelijk te verklaren: er is weliswaar een kleine 100 pk verschil tussen beide versies, maar de 1.2 weegt ook 340 kilo minder (1.345 tegenover 1.687 kilo), en dat maakt hem voelbaar levendiger. Het onbetwistbaar plezierige en nauwkeurige weggedrag belooft onverbiddelijk te zijn voor de concurrentie…
Verdict
Peugeot maakt er geen geheim van: premium trekt aan en verkoopt goed, dus dat is waar het met zijn nieuwe 308 naartoe wil. Alle indicatoren – verfijning, comfort, sensaties, kwaliteitsindruk – staan alvast op groen om de Peugeot 308 SW te verheffen boven de bescheidenheid van een mainstreammodel. Deze break wil niet langer braaf zijn, maar sexy.
Het is alleen te hopen dat zijn prijs ook meevalt, want die is nog niet bekend; we weten alleen dat die tussen die van de huidige generatie en die van de Duitse premiumconcurrentie zal liggen. Afspraak begin 2022, wanneer de nieuwe Peugeot 308 SW bij de dealers zou moeten staan.
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!