Concept
De Porsche 911 Targa legt de brug tussen de Coupé en de Cabriolet met een ingenieus wegklapbare hardtop. Je hebt de keuze tussen de Targa 4 (385 pk), de Targa 4S (450 pk) en de door ons geteste Targa 4 GTS (480 pk). De Gran Turismo Sport-reeks bestaat intussen 12 jaar en wil het beste van het klassieke gamma paren aan het leukste van de supersportieve modelversies, zoals de GT3 en de Turbo.
Geen overdreven opsmuk en geen franjes. Geen versterkte spoilers of opengewerkte luchthappers. Als je geen arendsogen hebt, is het je waarschijnlijk niet eens opgevallen dat het geen Porsche 911 Carrera betreft. Precies daarin schuilt dan ook de kracht van de GTS-badge. Terwijl een Turbo (S) meteen kleur bekent en duidelijk blijk geeft van zijn prestatievermogen – om nog maar te zwijgen van de race-outfit van de GT3 – verraadt de GTS uiterlijk bijna niets over zijn sportieve ambities. Drie zwarte letters op de onderkant van de deuren en op de motorkap in combinatie met lichtjes herwerkte voor- en achterbumpers (in feite die van het Sport Design-pack, dat doorgaans als optie wordt aangeboden op de Carrera en Carrera S): dat is het zowat qua uiterlijke kenmerken.
Als Coupé en als Cabriolet kan de Porsche 911 GTS rekenen op een met 10 millimeter verlaagd sportonderstel met gestuurde PASM-demping, terwijl de Targa 4 GTS het moet rooien met de standaard set-up van de Targa 4S. Je kan de GTS-modellen voortaan ook bestellen met het zogeheten Lightweight-pakket, een optie die 25 kilogram van het rijklare gewicht schaaft en vierwielsturing toevoegt. Maar dat vloekt wel een beetje met zowel de Targa- als de GTS-filosofie.
Rijgedrag
Je voelt meteen dat de GTS over meer dadendrang beschikt. Je hoeft de boxermotor maar te starten en je hoort dat deze Porsche 911 (nog) meer goesting heeft dan de Carrera of de Carrera S. Met dank aan het standaard gemonteerde sportuitlaatsysteem, dat minder tegendruk geeft en de zespitter sneller doet ademen, wat resulteert in een razende soundtrack. Nu blijft het beschaafd, de 911 Targa 4 GTS is een Porsche en geen Abarth of Lamborghini. Het geluid heeft een metaalklank, rommelend in de lagere toerentallen en uitbundig zodra de toerenteller richting rood schiet.
De Porsche 911 Targ 4 GTS komt standaard met de gerobotiseerde PDK-transmissie met acht verzetten en dubbele koppeling, al kan je zonder meerprijs voor de handgeschakelde zevenbak opteren. De PDK doet zijn werk uitstekend, met veel comfort en rust tijdens drukke verkeerssituaties. Maar zet de draaitoets op het stuur in Sport en de versnellingsbak ondergaat een gedaanteverwisseling. De motor hangt korter aan het gas, waardoor de aandrijflijn brutaler reageert. En dat effect wordt verder versterkt door de later opschakelende robotbak, die supersnel van verzet wisselt en netjes anticipeert bij het terugschakelen. Heerlijk.
Hoewel de Targa het zonder het verlaagde sportonderstel van de andere GTS-versies doet, hebben geen moment naar extra scherpte of controle verlangd. Deze Porsche 911 reageert kwiek, stuurt scherp en precies en bijt bij het bochtenhappen resoluut naar de apex. Het open dak zal wel wat stijfheid inleveren in vergelijking met de Coupé, toch hebben we ons nooit zorgen gemaakt om de koetswerkrigiditeit. Ook niet bij hoge snelheden, waar de stabilteit exceptioneel en de balans verrukkelijk is. En de remmen? Die zijn zowat perfect: goed doseerbaar, hard bijtend en erg consistent. Zo'n Porsche 911 is en blijft een echte rijdersauto, zonder dat daarbij toegevingen moeten gedaan worden op het vlak van comfort.
Het targadak van de Porsche 911 Targa is niet foutloos. Geopend voel je de aerodynamische wervelingen en de bijbehorende windgeluiden harder dan in de Cabriolet, die zijn inzittenden verrassend genoeg beter beschermt. Bij een snelheid van 70 à 80 km/u wordt het zowat onmogelijk om nog met je passagier te converseren, terwijl je hoofd onder een gigantische haardroger lijkt te liggen... De Targa is bijzonder mooi, maar wat is verder de meerwaarde?
Verdict
De GTS maakt zijn bestaansreden waar als meest homogene Porsche 911 van het gamma, tussen de radicale GT3 en de gewone Carrera-versies in. Maar de Targa blijkt de minst homogene Porsche 911 van het gamma, want zowel de Coupé als de Cabriolet blijken geslaagder.
Ga voor de Coupé als je af en toe van plan bent wat tijd door te brengen op een circuit en voor de Cabriolet als je graag geniet van de buitenlucht. Bovendien kan je het targadak niet al rijdende openen noch sluiten, wat de canvasconstructie van de cabrioversie wel kan. Dus wat is het nut van die Targa?
Tenzij je het vooral voor de looks doet, want wat ziet de Porsche 911 Targa 4 GTS er fantastisch uit. Zeker in het Grigio Campovolo van ons testexemplaar.
In dit artikel : Porsche, Porsche 911
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!