Concept
Vorig jaar onderging de Porsche Panamera een bescheiden facelift. Groot zijn de esthetische veranderingen niet: de voorheen optionele Sport Design-voorbumper wordt voortaan standaard gemonteerd en de door een ledstrip verbonden achterlichten krijgen een nieuw ontwerp. En zo veranderen er nog een paar kleine ditjes en datjes.
Belangrijker was de introductie van deze Panamera 4S E-Hybrid, die nu 560 paardenkrachten en 750 Newtonmeters puurt uit de plug-inhybride V6-biturbo. Het 2,9 liter-blok is goed voor 440 pk, maar het is de 136 pk sterke elektromotor die het verschil maakt. De spurt van 0 naar 100 km/u vraagt slechts 3,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 298 km/u. Het batterijpakket groeit intussen van 14,1 naar 17,9 kWh, waardoor deze Porsche tot 59 kilometer kan afleggen op elektriciteit alleen.
Zoals bij alle plug-inhybrides hangt het gemiddelde brandstofverbruik af van de trajecten die je aflegt en van de regelmaat waarmee je de Porsche Panamera 4S E-Hybrid aande laadpaal hangt. Het testverbruik schommelde tussen de 7,9 en de 10,6 liter per 100 kilometer. Lang niet slechts voor een 2,4 ton wegende en 560 pk krachtige sportieveling, maar wel drie tot bijna vier keer zoveel als het beloofde normverbruik.
Rijgedrag
De elektrische aandrijving rendeert vooral in de binnenstad, maar die omgeving vloekt met het onverzichtelijke koetswerk van de Panamera. Vergeet niet dat deze Porsche dik 5 meter lang en bijna 2 meter breed is. Gelukkig kwam onze testwagen met de optionele vierwielsturing (+2.300 euro) en de Surround-viewcamera (+1.500 euro), zodat we zonder kleerscheuren door Brussel geraakten. Zoemend van verkeersdrempel tot verkeerslicht viel ons vooral verbeterde luchtvering op, die ons volledig deed vergeten dat we met enorme 21-duimsvelgen onderweg waren. Ook de "gasrespons" in EV-modus lijkt een stuk consistenter geworden.
4S E-Hybrid of niet, de Porsche Panamera verkiest het open sop. Genietend van de muzikale V6-krachtbron, het evenwichtige rijgedrag en de gretigheid van het chassis, stuurt dit slagschip zoals een jetski. Alleen onder het remmen voel je de enorme massa, terwijl de opvallend efficiënte energierecuperatie de feedback wat kleurt. De Panamera is wel een Porsche, maar het is geen 911...
Verdict
Als je de beperkte fiscale kosten van de Panamera 4S E-hybrid bekijkt, lijkt Porsche de perfecte relatiecoach voor wie een ecologisch bewustzijn wil koppelen aan een enorm prestatiepotentieel. In de stad rijd je elektrisch zoals een Nissan Leaf en daarbuiten geef je supercars het nakijken, die dualiteit heeft iets bijzonders aantrekkelijks.
Maar in de praktijk dient die elektro-installatie vooral de boekhouding, natuurlijk. Dat neemt niet weg dat deze Porsche over een plug-inhybride aandrijfgeheel beschikt dat zich bijzonder veelzijdig toont. Als het dan toch een stekkerhybride moet zijn, dan kan je niet veel beter doen dan deze Panamera 4S E-Hybrid.
- Machtige prestaties
- Agiliteit ondanks zijn 2,4 ton
- Best zuinig, mits regelmatig laden
- Machtige prijs
- Onoverzichtelijk koetswerk
- Filtering (21-duimsvelgen)
In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!