Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Range Rover Sport P550e (2024) - meer peper voor de PHEV

Geschreven door Steven Appelmans op

De Range Rover Sport P510e staat voortaan als P550e in het gamma, wat impliceert dat de plug-inhybride SUV extra vermogen kreeg. AutoGids doet de test.

144.890 €

Een Range Rover dan wel Range Rover Sport met elektrische ondersteuning, het is niet nieuw. In een vorige leven bestonden beide nog als P400e, een plug-inhybride die door zijn beperkte batterijvermogen (13,1 kWh) en onelegante vier-in-lijn niet direct het verkoopssucces is geworden dat JLR er van had verwacht. Maar, uit je fouten kan je leren.

Wat Land Rover ook heeft gedaan. In de herfst van 2023 reden we een eerste keer met de Range Rover P510e, deze keer met een 3 liter-zescilinder onder de plechtstatige motorkap. En met 38,2 kWh aan batterijcapaciteit. En die plug-inhybride combinatie presenteerde zich niet enkel als edeler dan de P400e, maar bleek ook superieur als het op prestaties en efficiëntien aankwam. Maar er zit nog rek op de formule, want nu komt Gaydon met de Range Rover Sport P550e op de proppen...

Motor, specificaties en prestaties Range Rover Sport P550e

Aan de zespitter raakt Land Rover niet, maar het plug-inhybride aandrijfgeheel van de Range Rover Sport krijgt wel een krachtigere elektromotor. In de P510e leverde de in de achttrrapsautomaat ondergebrachte synchroonmolen nog 145 pk, wat te nipt bleek op de 2,7 ton wegende stekker-SUV aan het waften te krijgen. De nieuwe P550e heeft 218 elektropaarden tot zijn beschikking.

Review Range Rover P550e PHEV

Dat resulteert niet alleen in een hoger systeemvermogen en meer dadendrang - de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt de P550e slechts 5,4 seconden, maar het geeft de Range Rover Sport vooral extra rust tijdens het cruisen. Overschot is luxe, zoiets. De elektrische actieradius gaat er ook op vooruit, het WLTP-rijbereik klimt immers van 113 naar 121 kilometer. In de praktijk reken je best op een kilometer of 90 - wat lang niet onaardig is...

Verbruik en laden Range Rover Sport P550e

Een accupakket met een capaciteit van 38,2 kWh, dat laad je niet in een, twee, drie op. Gelukkig komt de Range Rover Sport P550e met een snellaadfunctie, want op een DC-lader kan de plug-inhybride SUV 50 kW aan. Dat volstaat een halfuurtje om weer over 80% van de batterijcapaciteit te beschikken. Het lijkt misschien triviaal, maar op de lange afstand (in de Hybrid-setting) doet die extra laadbeurt het brandstofverbruik wel aanzienlijk zakken. Bij ons ging dat van een goeie 9,8 zo naar 6,5 liter/100 km.

Infotainment Range Rover Sport P550e

Het dashboard van de Range Rover Sport P550e introduceert een nieuwe feature voor MY2024: de aparte aircobediening ging op de schop. Voortaan dien je dus ook voor het aanpassen van de temperatuur of het instellen van je zetelverwarming/-verkoeling op het centrale aanraakscherm van 13,1 duim zijn. Gelukkig is de respons van dat display snel en accuraat, waardoor het ergonomisch verlies nog wel meevalt. Al verkiezen we desondanks toch nog altijd de ronde knoppen.

Review 2024 Range Rover Sport P550e

Rijgedrag Range Rover Sport P550e

JLR stelde onlangs de Range Rover Sport SV voor, een megalomane alteratie die zo hard gaat dat hij dreigt door de geluidsmuur te knallen. Een Range Rover Sport-afgeleide die in de testweek geregeld eens door de gedachten glipte. Telkens met de bijhorende vraag of die SV ons de opleg waard zou zijn ten opzichte van deze P550e?

Qua prestaties al zeker niet, want de stekkerhybride P550e is ons eigenlijk meer dan snel genoeg. Ook als je eens door Duitsland moet, want ook boven de 200 km/u blijft deze Range Rover Sport vaart maken. Bovendien haalt de plug-inhybride die snelheden zonder ooit zijn cool te verliezen. De P550e blijft altijd een gentlemen die de romige ronk van de potige zes-in-lijn zoveel mogelijk zal onderdrukken (met dank aan de dubbele beglazing en de noise cancelling in de hoofsteunen), toch tot je de Dynamic-sportmodus eigenhandig activeert.

Review 2024 Range Rover Sport P550e

Een sportievere afstelling die we overigens ook zouden willen aanbevelen als je de sprint vooruit een gepaste vertaling wil geven in de bocht. In de standen Comfort en Auto laten de actieve stabilisatorstangen net iets meer koetswerkrol door om nog behaagelijk te zijn op hoge snelheid. Een 'probleem' dat niet meer bestaat in de strakkere Dynamic-stand. Pas op, ook dan wordt het nooit zo kwiek als in de SV. Nu goed, hoeft een mastadont zoals de Range Rover Sport echt te kunnen bochtenpikken zoals een hot hatch?

Verdict Range Rover Sport P550e

Hebben we hem gevonden? De perfecte Range Rover Sport? De P550e zal er alleszins niet ver van zitten, wegens extreem comfortabel, bijzonder luxueus, erg ruim én oorverdovend stil. En dankzij de grotere batterij en diens elektrische rijbereik kan deze reus ook relatief zuinig zijn. Of reterap, het is maar hoe je die beschikbare stroom aanwendt.

En dat blijft toch indruk maken, die brede waaier aan mogelijkheden die een Range Rover Sport je biedt. Wie met de rijprogramma's speelt, kan zich verrassend sportief verplaatsen. Maar deze jongen kan ook op de voeten op de Autobahn én op moeilijk terrein, terwijl je er tevens 3 ton mee kan slepen. Van alle markten thuis, heet dat.

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker