Concept
Hoewel hij nog niet eens drie jaar in Europa rondreed, gaf Renault de tweede generatie van de Koleos in de herfst van 2019 al een kleine facelift. Veel hoef je je daar niet bij voor te stellen: je moet de oude en de nieuwe versie al naast elkaar zetten om te kunnen zien dat er wat meer chroom gebruikt werd onderaan de voorbumper, of dat achteraan de bodembeschermplaat hoger oploopt.
Ook binnenin blijft alles bij het oude, inclusief de verticale tablet van het R Link, waarin het aanvankelijk nog altijd wat verdwalen is. Voor de rest is het best goed toeven in de Koleos, die goed afgewerkt is – zonder op dat vlak de bakens te verzetten, weliswaar. Overal is plek genoeg, maar dat mag ook wel voor een SUV die bijna 4,70 meter lang is en toch maar plaats biedt aan vijf inzttenden. Want neen, een derde zitrij in de koffer is nog altijd niet verkrijgbaar.
Uiteindelijk zit het belangrijkste nieuws onder de motorkap: net zoals de Nissan X-Trail, waarmee deze Koleos verwant is, ruilde deze Renault onder druk van de uitstootnormen zijn 1.6 dCi in voor de nieuwe Blue dCi van 1,7 liter en 150 pk. Standaard gekoppeld aan een CVT nog wel, een type versnellingsbak waarvoor wij Europeanen doorgaans niet echt warm lopen...
Rijgedrag
Eventuele scepsis tegenover die X-Tronic is nochtans nergens voor nodig. Door het ontbreken van schakelovergangen rijdt dit geheel superzacht – nooit ofte nimmer is het op een schokje te betrappen. Uit de startblokken schieten is niet de specialiteit van deze X-Tronic, maar eenmaal onderweg past hij bliksemsnel het toerental aan de gewenste acceleratie aan. Allemaal met een soepelheid en elasticiteit die geen enkele gerobotiseerde versnellingsbak hem nadoet...
De sturing van de bak is bovendien goed afgestemd op het koppelrijke karakter van de 1.7-diesel en houdt de motor doorgaans in zijn optimale werkingsgebied: in de praktijk kun je vlot de verkeersstroom volgen zonder dat de Blue dCi ooit boven 2.500 toeren uitkomt. Alleen als je stevig doortrapt – bijvoorbeeld om in te halen – jaagt de CVT de viercilinder in de toeren. En dan toont deze dieselmotor een veel minder beschaafd kantje, met flink wat kabaal en best wel wat trillingen. Gelukkig duurt het nooit lang voor het toerental weer naar rustiger waarden zakt.
Een weekje testrijden met voornamelijk snelwegkilometers, maar ook enkele stevige files, kwam ons op een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km te staan. Een redelijk resultaat voor een hoog op zijn poten staande auto die rijklaar toch meer dan 1,7 ton op de weegschaal zet. Dat hoge gewicht is ook voelbaar in bochten, hoewel de schokdemping het koetswerk uiteindelijk vrij goed onder controle houdt.
Verdict
Met zijn bijna rubensiaanse vormen blijft de Renault Koleos een originele en stijlvolle verschijning – zeker in de topversie Initiale Paris, zoals wij hem reden. Maar als je als mainstreamconstructeur in dit segment geen derde stoelenrij aanbiedt, ben je een makkelijke prooi voor de Duitse premiummerken. En in dat gezelschap valt de geluiddemping van de 1.7 Blue dCi 150 toch wat licht uit, of toch onder belasting. Jammer, want de samenwerking met de CVT verloopt voorbeeldig. Alles bij elkaar is deze Koleos dan ook een aangename auto die beter verdient dan een figurantenrol.
- Goed afgestelde CVT
- Gewillige motor
- Binnenruimte
- Trillingen en lawaai onder belasting
- Geen derde zitrij mogelijk
- Ergonomie R Link
In dit artikel : Renault, Renault Koleos
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!