Korte tests / Renault Scénic 1.7 BluedCi 120: minder hol
Na de komst van de uitstekende 1.3 TCe vorig jaar, zijn de diesels nu ook vernieuwd. Nu is het een 1.7 dCi van 120 pk als instapdiesel, die de oude 1.5 vervangt.
Wat er verandert
Na de benzines gaan nu de diesels bij Renault op de schop. Met 120 pk dachten we dat de instapdiesel van de Scénic een zoveelste herwerkte versie zou worden van de 1.5 dCi. Dit is echter niet het geval, Renault heeft er de voorkeur aan gegeven om een geknepen versie van zijn nieuwe 1.7 dCi te introduceren. Er is nog een versie met 150 pk die de 1.6 dCi van 130 pk vervangt. Concreet stoot deze nieuwe motor minder uit, terwijl hij tegelijk de prestaties verbetert en vooral meer rijplezier belooft.
Wat er nieuw is in de praktijk
Concreet zijn de voordelen voor de 1.7 dCi vergeleken met de oude 1.5 talrijk: naast de 5 extra pk’s neemt het koppel toe met 40 Nm voor een totaal van 300 Nm terwijl het maximum koppel ook 250 tpm vroeger beschikbaar is.
Onderweg is dit extra vermogen welkom, de 1.7 dCi is zowel minder hol dan zijn voorganger als krachtiger bij lage toeren. De versnellingsbak moet dus niet bediend worden om de auto te doen hernemen, vooral in de stad. We merken ook op dat de versnellingsbak perfect gespreid is, waardoor de motor zichzelf mooi kan uitdrukken. Het nadeel: de toeren lopen hoog op op de snelweg, waardoor het geluidsniveau aan boord ook hoger wordt.
Op vlak van verbruik is de Scénic natuurlijk geen vedergewicht (meer dan 1,5 ton). Onze test resulteerde in een gemiddelde van 6,9 l/100 km waarvan de meeste kilometers op de snelweg werden afgereden. Interessant, maar uiteindelijk niet zo ver van de 8 l/100 km achter het stuur van een Grand Scénic 1.3 TCe 160 van een paar maanden geleden…
Ons verdict
Met zijn nieuwe 1.7 dCi geknepen tot 120 pk komt de Scénic sterker terug en biedt hij een beter niveau van prestaties en rijplezier. Vooral bij lage toeren waar het verschil met de oude 1.5 dCi enorm is. De minpuntjes? Alles hangt af van het gebruik. Want met een meerprijs van €4200 bovenop de 1.3 TCe van 115 pk moet men zich de vraag stellen of deze diesel wel goedkoper uitkomt, zeker met de literprijs van diesel die tegenwoordig hoge toppen scheert. Voor de meerderheid van de normale gebruikers zal de 1.3 TCe zonder twijfel een betere keuze zijn, enkel en alleen om financiële redenen. Tenzij u meer dan 40.000 km per jaar rijdt, wat niet heel vaak voorkomt.
In dit artikel : Renault, Renault Scénic
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands