Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Audi SQ8 Sportback e-Tron (2024)

Geschreven door Klaas Janssens op

De facelift van de Audi e-Tron levert de sportieve SQ8 een betere stroomlijn en een grotere batterij op, toch blijft het rijbereik een pijnpunt. AutoGids doet de test.

103.490 €

Vorig jaar nam Ingolstadt de in Brussel gebouwd e-Tron onder handen, een facelift die de elektrische SUV zegende met een aangescherpt design, een opgewaardeerd interieur en een groter accupakket. En met een nieuwe naam, want sindsdien draagt deze Audi de Q8-badge. Dus is het maar logisch dat de sportieve S-versie tegenwoordig als SQ8 e-Tron aangeboden wordt.

Specificaties en prestaties Audi SQ8 e-Tron

Aan het recept werd niet geraakt: de aandrijflijn vertrouwt nog steeds op drie elektromotoren die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 503 pk voor een maximumkoppel van 973 Nm. Die genereuze elektropower stuwt deze bijna 2,7 ton wegende jongen in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u, maar de verder weinig relevante topsnelheid wordt wel beperkt tot 210 km/u.

Review Audi SQ8 Sportback e-Tron (2024)

De driemotorige set-up bezorgt de SQ8 e-Tron een verbazende rijdynamiek, waarbij je rechtervoet bepaalt hoe dwars je door de bocht gaat. De luchtvering, de adaptieve demping en de actieve stabilisatorstangen houden de koetswerkbewegingen uitstekend onder controle, terwijl de flink uit de kluiten gewassen remmen voor een stabiele en progressieve vertraging zorgen. 

Rijbereik en laden Audi SQ8 e-Tron

De facelift maakt het koetswerk gladder, waardoor de luchtweerstandscoëfficiënt van de Sportback zakt naar 0,24. Die verbeterde aerodynamica gaat hand in hand met de grotere batterij, die nu over een nettocapaciteit van 106 kWh beschikt. Het doet in elk geval wonderen voor het rijbereik van de SQ8 e--Tron, dat stijgt van 370 naar 471 kilometer.

Review Audi SQ8 Sportback e-Tron (2024)

Op papier dan toch, want in de praktijk mag je al blij zijn dat je 300 kilometer haalt tussen twee laadbeurten. Die drie elektromotoren weten dan wel van wanten, ze vragen daar erg veel stroom voor in de plaats. Hoewel het snellaadvermogen opgetrokken wordt van 150 naar 170 kW, sta je even met je vingers te draaien vooraleer je terug op pad kan. En dan merk je hoe snel de elektrische auto sinds het debuut van de Audi e-Tron in 2018 geëvolueerd is. Gelukkig maar.

Verdict Audi SQ8 e-Tron

Dankzij zijn slimme Quattro-aandrijving met drie elektromotoren stuurt de Audi SQ8 e-Tron verrassend kwiek, maar de piekfijne aankleding en de enorme batterij kunnen niet verhullen dat de elektrische SUV intussen wat jaren op de teller heeft.

In dit artikel : Audi, Audi Q8 e-tron

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker