Bij Cupra is de Formentor ei zo na de heiland. Omdat het de bestseller is van het merk (Cupra wist er tot op heden dik 120.000 van te verpatsen), maar evengoed omdat het het eerste model is van het merk waar geen bestaande Seat voor moest worden getuned.
Om maar te zeggen dat er niet licht werd gegaan over deze update. Een facelift waarbij de nieuwe neus en gelifte kont vooral aan willen geven dat Cupra nu écht wel de navelstreng met Seat heeft doorgeknipt. Al haalt de Formentor wel nog altijd zijn infotainment, chassis en een deel van zijn motoren in Martorell. Terwijl Cupra daar ook zijn bureaus heeft staan. In dus het hoofdkwartier van Seat. Oh ja, en er staat ook nog altijd gewoon een Leon in de Cupra-cataloog. Even uitvissen dus in hoeverre de opfrissing werkelijk een andere wind laat waaien?
Koetswerk Cupra Formentor facelift
Toegegeven, de ‘haaienneus’ – de motorkap loopt nu spits toe op een sportief gevormde punt in plaats van over te lopen in het meer traditionele radiatorrooster – oogt inderdaad helemaal anders dan wat we eerder al bij Seat zagen. Of het ook mooi is? Laat ons zeggen dat we er wat Mitsubishi Space Star in herkennen, vooral dan in de smalle spleet waar de rijwind zich in het motorcompartiment moet wurmen.
Dan vinden we de lichtstrip achteraan beter geslaagd. Zeker met het nu uitgelichte Cupra-logo zorgen de leds daar inderdaad voor distinctie die de vorige niet had. Wel jammer is dat de op elkaar geplaatste uitlaten – die de Formentor echt wel boven de sportieve massa deed uitstijgen - ervoor op de schop gingen. Een zorg waar je evenwel alleen mee zit als je de VZ hebt besteld zonder elektrische bijstand (onze e-Hybrid kreeg kopervormige inzetstukken onder de bumper).
Interieur Cupra Formentor facelift
Ook het interieur wil/moet meer premium uitstralen. Door het voortaan 12,9 duim grote aanraakscherm waar het opgewaardeerde (en dixit Cupra intuïtiever te bedienen) infotainment achter draait. Maar evenzeer door de vernieuwde layout van de middentunnel en de extra bekleding die ertegen werd gekleefd. Of hoe een elitestatuut klaarblijkelijk het eerst passeert via je knieën.
Nu, los van enige gegekscheer kunnen we alleen maar beamen dat de Formentor deugdelijk in elkaar zit gedraaid. Met soft touch materialen waar je ze mag verwachten en met een elektronische huishouding die een middenklasser van standing betaamt. Dan maar ineens claimen dat de crossover coupé zich daarmee nestelt in het afwerkingszog van Audi – en dus merkelijk beter zou scoren dan Skoda of VW – dat vinden we dan weer een brug te ver.
Specificaties Cupra Formentor VZ e-Hybrid
Bij een VZ mag je je aan het beter vuurwerk verwachten. Waardoor we dus met enige verwachting achter het stuur van deze e-Hybrid kropen. Een plug-inhybride met 272 pk en 400 Nm die de groene tak van het Formentor-aanbod komt aftoppen. Aftoppen, inderdaad, want ook de huidige e-Hybrid (die het met 204 pk moet rooien) blijft behouden.
Een aandrijving die – hoewel nieuw voor Cupra en de Formentor – eerder zijn talenten liet zien bij de andere merken van de groep. Waarbij ook daar vooral de grotere capaciteit van de batterij (nu 19,7 kWh aan nettovermogen) voorziet in extra mogelijkheden. Door een groter CO2-loos rijbereik – volgens de WLTP zou je 100 kilometer ver moeten raken op een volle lading, al kunnen we je dat niet bevestigen (daarvoor was het te leuk op en rond de cols van Barcelona) – maar evenzeer door betere prestaties.
De voorlopige cijfers geven aan dat je nu in 7,2 seconden aan 100 km/u zou moeten staan, terwijl deze e-Hybrid het pas bij 220 km/u voor bekeken zou houden. Wij onthouden vooral de geweldige trap onder de kont als je het pedaal vloert en de jankende 1,5 liter TSI de handen in elkaar slaat met de in de gerobotiseerde zestraps ingebouwde elektromotor. Inclusief dolle (zij het versterkte) grol. Wat dat laatste betreft: in de Pure-setting, die je in kan stellen in het Individual-rijprogramma, kan je de bas zuiver uit je uitlaten laten ploffen. Minder luid, wel echt.
Rijgedrag Cupra Formentor VZ e-Hybrid
Wat we evenzeer onthouden, is dat de ene VZ de andere niet is. De varianten met de 2.0 TSI’s (de vijfcilinder van de VZ5 werd bedankt voor bewezen diensten) steken de bocht namelijk een heel stuk doortastender in dan deze e-Hybrid. Te wijten aan het meergewicht van de plug-in, maar evenzeer aan de 1,5 liter die duidelijk niet meer weet van welk hout pijlen maken als hij wordt uitgewrongen. Hoe hard de elektrische bijstand dat ook probeert te camoufleren.
De adaptieve DCC-dempers stonden eveneens een heel stuk zachter afgesteld. Wat, voor alle duidelijkheid een positief gegeven is. Gezien de PHEV niet echt tuk is op het beter scheurwerk (of hij laat er je toch harder voor werken) heb je ook geen baat bij een plankhard afgestelde ophanging. In die optiek past het gevonden compromis – met een lichte dein in Comfort en een straffere edoch nog altijd behaaglijke scherpte in Performance of Cupra – perfect bij het e-Hybrid-gegeven.
In die zin gaat onze duim ook omhoog voor de snellaadcapaciteit van 50 kW waarmee je in 26 minuten van 10 terug over 80 procent van je batterijvermogen zou moeten kunnen beschikken. Nodig, want die vlotte prestaties zijn er alleen als er genoeg elektrische jus voorhanden is.
Verdict Cupra Formentor VZ e-Hybrid
Cupra heeft vooral de spreidstand van zijn Formentor vergroot. Door het aanbod motoren uit te breiden (3 TSI’s, 1 eTSi en 2 e-Hybrids), door zijn crossover behaaglijker te verpakken, door meer (comfort)elektronica aan te bieden en – al is dat dan specifiek voor deze VZ e-Hybrid – door de rijdynamiek te koppelen aan aangenaam deinende adaptieve dempers. Eerder dan chiquer of sneller is de Formentor dus vooral breder inzetbaar geworden. Wat in zeker zin ook een soort ‘premium’ is.
- Comfortabel opgehangen
- Prettige acceleratie
- Groot elektrisch bereik
- Wie kent Cupra?
- e-Hybrid niet meest snedige der VZ-en
- Dat triballogo!
In dit artikel : Cupra, Cupra Formentor
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!