Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Kia Sorento (facelift 2024) - de hybride getest

Geschreven door Xavier Daffe op

De Kia Sorento krijgt een facelift voor 2024. AutoGids doet de test met de vernieuwde 1.6 T-GDi HEV.

53.290 €

Net als de kleine Picanto meet ook de grote Sorento zich de nieuwe Kia-familieneus aan. Onderhuids blijven de motoren op post, inclusief de hier geteste HEV.

Facelift Kia Sorento

De facelift geeft de Kia Sorento een compleet nieuwe neus in de stijl van de EV-modellen van het merk, binnenin vertaalt dat zich onder meer in nieuwe materialen. De afwerking maakt nog altijd een uitstekende en robuuste indruk.

Review Kia Sorento facelift 2024

Het centrale aanraakscherm is nog wat groter geworden en meet nu 12,3 duim. De Sorento wordt standaard geleverd als zevenzitter, maar met die derde zitrij in gebruik is de koffer wel nog maar 180 liter groot. In vijfzitsopstelling wordt dat 608 liter, en klap je ook de bank op de tweede rij weg, dan kun je bijna 2.000 liter aan bagage kwijt.

Motoren Kia Sorento

Met zijn 4,81 meter hoort de Kia Sorento thuis tussen de grote jongens in zijn klasse. Enkel zijn technische neef, de gloednieuwe Hyundai Santa Fe is nog enkele centimeters langer, maar modellen als een Skoda Kodiaq (4,76 meter) of Renault Espace (4,72 meter) zijn dan weer wat korter. Net als onze Sorento HEV bestaat die Fransman ook als full hybrid, en is hij beschikbaar als zevenzitter.

Review Kia Sorento facelift 2024

Het verschil is dat de Renault het daarbij houdt, terwijl de Sorento er ook nog altijd is als diesel (194 pk) én als plug-inhybride (252 pk). Daartussenin zit de hier geteste HEV van 215 pk. Beide hybride varianten doen een beroep op dezelfde 1.6-turbo van 160 pk, alleen heeft de PHEV een krachtiger elektromotor en een grotere batterij die aan de stekker kan worden opgeladen.

Rijgedrag Kia Sorento

Onderweg met deze HEV voel je weinig van de overgangen tussen verbrandingsmotor en puur elektrische aandrijving. Wat des te meer opvalt, is het uitstekende veer- en zitcomfort, en de vele ruimte, zowel voor- als achterin. Voeg daar de volledige uitrusting bij, en je krijgt een auto die geknipt is voor serene ritten zonder haast. Uiteraard is de Sorento geen kleine jongen, bij het manoeuvreren in de stad of in parkeergarages komt zijn 360-gradencamera dan ook goed van pas.

Review Kia Sorento facelift 2024

Daarbuiten rijdt deze flink uit de kluiten gewassen SUV best gezond, al heeft hij door zijn comfortgerichte chassisafstelling behoorlijk wat last van koetswerkbewegingen. Zolang je van deze Kia geen scheurijzer verwacht, is dat allerminst een probleem. Meer nog, op lange afstanden kan het zelfs een voordeel worden. Zeker omdat je dankzij het schappelijke verbruik (ongeveer 7 l/100 km tijdens onze testperiode) meer dan 800 kilometer uit een volle benzinetank haalt.

Verdict Kia Sorento

Qua verfijning, binnenruimte, hightech uitrusting, kwaliteitsbeleving en comfort kan de Kia Sorento zonder blozen naast enkele Duitse premium-SUV’s gaan staan, terwijl zijn prijs veel lager ligt. Deze HEV-variant ontpopt zich als een slimme keuze in het gamma: hij kan niet rekenen op het fiscale voordeel van de PHEV-versie (zolang dat nog duurt), maar kost wel minder dan de CRDi. En ook hij is er desgewenst met vierwielaandrijving.

 

In dit artikel : KIA, KIA Sorento

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker