Sinds hij in 1979 het levenslicht zag, is de Mercedes G-Klasse – of ‘Geländewagen’ – altijd trouw gebleven aan zijn oorspronkelijke concept: ook 45 jaar later is het nog steeds een pure offroader op een ladderframe. Uiteraard onderging het recept de voorbije decennia wel de nodige wijzigingen, om de G-Klasse bijvoorbeeld qua uitrusting en technologie bij de les te houden.
LEES OOK Facelift Mercedes G verwelkomt ook 100% elektrische versie
Updates koetswerk en interieur Mercedes G
Voor 2024 kreeg de Mercedes G nog eens zo’n facelift, die hem een iets andere bumper, grille en luchtinlaten opleverde, net als een hertekende A-stijl (die moet, samen met de kleine uitstulping boven aan de voorruit, de stroomlijn verbeteren). En hoewel de deurklinken er nog altijd hetzelfde uitzien – je moet nog altijd het knopje indrukken om ze te openen – werkt hun vergrendeling nu handsfree.
De grootste vernieuwing in het interieur, naast een betere geluiddemping, betreft het scherm van het infotainmentsysteem van de Mercedes G-Klasse. Dat is voortaan aanraakgevoelig en draait op de jongste versie van het MBUX. Nieuw is ook het inductielaadvlak voor smartphones, de mogelijkheid om de bekerhouders en voorste armsteunen te verwarmen, een verder geperfectioneerde Burmester-geluidsinstallatie en een nieuwe controlemodule voor alles wat met offroadgebruik te maken heeft.
Motor: mildhybride set-up Mercedes G
De drie motoren – de 500 en AMG 63 op benzine en de 450 d op diesel – krijgen er een mildhybrideondersteuning op 48 volt bij. In theorie helpt die elektromotor van 20 pk en 200 Nm om het verbruik (en de CO2-uitstoot) wat te temperen, maar daarover kunnen we geen uitspraak doen: wij konden de 449 pk en 560 Nm sterke zescilinder van de G 500 enkel op een off-roadparcours uitproberen.
En ook daar is de elektrische bijstand voelbaar: ze maakt het bijvoorbeeld nog makkelijker om rustig te manoeuvreren; bijvoorbeeld op een rotsachtige helling. Handig daarbij is een andere nieuwigheid: een camerasysteem waarmee je als het ware door de motorkap kunt kijken. De drie differentiëlen (vooraan, centraal en achteraan) en de reductiebak laten zich nog altijd met echte knoppen inschakelen, niet via een of ander scherm.
Verdict Mercedes G
De Mercedes G-Klasse blijft een van de meest competente offroaders op de markt, waarbij de hybridisering van zijn benzine- en dieselmotor voor nog wat extra souplesse en vaardigheid zorgt in het terrein. Voor wat het waard is, want gezien zijn prijzen is de G-Klasse tegenwoordig vooral te vinden op de chique boulevards van deze planeet. En dus werd hij bij deze facelift ook weer wat moderner en comfortabeler.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz G-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!