Korte tests / Review Nissan Juke Hybrid (2024) - de facelift getest
De Nissan Juke ondergaat een opfriskuur die vooral gevolgen heeft voor zijn interieur, waar het dashboard compleet hertekend werd. AutoGids doet de test met de Hybrid.
De eerste Nissan Juke uit 2010 bleek ondanks – of net dankzij – zijn gewaagde voorkomen een regelrecht schot in de roos. Zijn opvolger uit 2019 vijlde de scherpste kantjes eraf, maar behield toch nog voldoende esthetische persoonlijkheid om zich te onderscheiden in het B-segmentcross-oversegment. Intussen zijn we weer vijf jaar later en trakteert Nissan de Juke op een facelift.
Koetswerk en interieur Nissan Juke facelift
Die facelift van de Nissan Juke valt niet meteen op, toch niet aan de buitenkant. Tenzij dan door de Iconic Yellow, de gele koetswerkkleur die nu opnieuw beschikbaar is – “op algemene aanvraag”, zo klinkt het bij de productverantwoordelijken. De kleur komt nog beter tot haar recht in de nieuwe N-Sport-versie, waarin ze contrasteert met het zwart voor de velgen en het dak.
Datzelfde geel keert ook terug in het flink hertekende dashboard. Het geheel is nog altijd volledig naar de bestuurder gericht (tot de asymmetrische centrale armsteun toe), maar is nu sterker gedigitaliseerd. Met om te beginnen nieuwe tft-instrumenten van 12,3 duim, geflankeerd door een centraal infoscherm waarvan de diameter van 8 naar eveneens 12,3 duim groeide.
Gelukkig is deze aanraakinterface ook ergonomisch en gebruiksvriendelijk. Hij laat zich makkelijk personaliseren aan de hand van allerlei widgets. Uiteindelijk is er niks revolutionairs aan, maar het systeem zit wel goed in elkaar. De vernieuwde Juke voldoet ook al aan de GSR 2-veiligheidscriteria, met alle rijhulpsystemen en hun soms opdringerige piepjes die daarbij horen.
Het goede nieuws is evenwel dat Nissan daarbij in een Custom Mode voorziet, waarin je kunt programmeren welke waarschuwingen je wel of niet wilt krijgen, zodat je je voorkeuren met één druk op de knop kunt inschakelen.
Specificaties en prestaties Nissan Juke Hybrid
Onderhuids veranderde er niets: de Nissan Juke is er nog altijd als 116 pk sterke 1.0-driecilinder en als zelfladende Hybrid. Die laatste combineert een atmosferische 1.6-benzine van 94 pk met een elektromotor van 36 kW/49 pk, goed voor in totaal 143 pk. Volgens de WLTP-cyclus heeft de Juke Hybrid daarmee genoeg aan 4,9 l/100 km; wij lieten op een wat uitdagender parcours 6,5 l/100 km optekenen.
Jammer genoeg liet de gerobotiseerde versnellingsbak met klauwkoppelingen (en vier verhoudingen voor de benzinemotor en twee voor de elektromotor) zich onderweg eens te meer op een schokje betrappen, terwijl de sturing vaak krampachtig hoge toeren opzoekt. De Hybrid heeft ook een e-Pedal-functie met krachtiger motorrem, maar een volwaardige one pedal-modus is dat nog altijd niet.
Verdict Nissan Juke Hybrid facelift
In zijn gele lak ziet de vernieuwde Nissan Juke er vanbuiten weer wat frisser uit, maar de update doet vooral een frisse wind waaien door het interieur. Met zijn stug gedempte ophanging doet de Juke het bovendien nog altijd prima op bochtige stukken; alleen komt in deze Hybrid-uitvoering de gerobotiseerde versnellingsbak de pret wat bederven.
In dit artikel : Nissan, Nissan Juke
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Nissan Juke 1.6 112 Xtronic Tekna (2018)
-
Algemene tevredenheid : 20/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Nissan Juke 1.6 112 Xtronic Tekna (2018)
-
Algemene tevredenheid : 19/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Nissan Juke 1.5 dCi Tekna (2016)
-
Algemene tevredenheid : 20/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen