Concept Peugeot E-208 (facelift 156 pk)
De facelift die de Peugeot 208 voor het modeljaar 2024 onderging, heeft uiteraard ook betrekking op de elektrische versies: ook die hebben een aangepaste neus met een wat imposanter radiatorrooster, waarin de koetswerkkleur voortaan terugkeert. De nieuwe uitwerking van de leddagrijlichten doet de 208 optisch breder lijken dan hij eigenlijk is, een effect dat verder versterkt wordt door de nieuwe lichtsignatuur van de achterlichten en het gemoderniseerde logo op de achterklep.
Binnenin hebben alle versies van de vernieuwde Peugeot 208 nu een 10 duim groot centrale scherm, terwijl de GT-uitvoeringen digitale tellers met 3D-effect krijgen. Het geheel maakt een nette indruk, met mooie materialen en een degelijke afwerkingskwaliteit. De voorstoelen zitten comfortabel, maar de beenruimte achterin blijft een zwak punt. Positief is dan weer wel dat de koffer van deze elektrische versie met zijn 309 liter even groot blijft als die van de benzinevarianten.
Rijgedrag Peugeot E-208 (facelift 156 pk)
Samen met de facelift deed ook de vorig jaar al aangekondigde nieuwe elektromotor uit de E-308 zijn intrede, goed voor 114 kW/156 pk en 260 Nm (begrensd op 109 pk en 220 Nm in Normal, en slechts 80 pk en 180 Nm in Eco). Hoewel de capaciteit van de batterij amper wijzigde (51 kWh in plaats van 50, waarvan respectievelijk 48 tegenover 45 kWh bruikbaar), springt de nieuwe motor wel zuiniger met energie om, zodat het WLTP-rijbereik van de nieuwe Peugeot E-208 oploopt tot 410 kilometer, een winst van een kleine 50 kilometer.
Onderweg gedraagt de Peugeot E-208 zich ondanks zijn 1.558 kilogram levendig en prettig – zelfs bij een pittig tempo. De ophanging is niet te hard, maar weet koetswerkbewegingen netjes in te tomen, terwijl het stuur aangenaam aanvoelt en voldoende is feedback biedt. Het verbruik op de boordcomputer bedroeg tijdens deze korte kennismaking een schappelijke 14,9 kWh/100 km.
Verdict Peugeot E-208 (facelift 156 pk)
Een facelift en technische opwaardering maken dat de elektrische Peugeot E-208 weer helemaal mee is met de concurrentie in zijn segment. De 1.000 euro die deze 156 pk-versie meer kost dan de oude 136 pk-variant, lijken ons alvast verwaarloosbaar in het licht van zijn betere prestaties en grotere rijbereik. Waarmee we niet willen zeggen dat het prijskaartje een troef is, want de E-208 verkoopt zijn huid duur.
Verwante testen
14-10-2023
10In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208