Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Peugeot E-308 SW (2024) - de elektrische break getest

De nieuwe Peugeot E-308 kan je ook bestellen als SW. AutoGids doet de test met de elektrische break.

43.885 €

Concept Peugeot E-308 SW

De eerste volledig elektrisch aangedreven Peugeot E-308 houdt technisch gesproken weinig verrassingen in. Het aandrijfgeheel vertrouwt de 115 kW/156 pk en 270 Nm sterke synchroonmotor met permanente magneten, die we eerder al zagen in tal van andere modellen van de groep, inclusief de kleinere E-208 uit eigen rangen. Ook de batterij die daarbij hoort, een pakket NMC-cellen met een inhoud van 54 kWh (waarvan 51 kWh bruikbaar) op een spanning van 375 volt, is intussen genoegzaam bekend. 

Ook het interieur van de Peugeot E-398 SW oogt vertrouwd, met de zogenaamde  i-Cockpit met dat kleine stuurwiel waarbij een ideale rijhouding wat conflicteert met een optimale leesbaarheid van de instrumenten. Voor de rest is er binnenin amper verschil met de 308 met verbrandingsmotor – het lijkt wel alsof ze bij Peugeot zo min mogelijk hebben willen benadrukken dat het hier om een EV gaat. Niet alle materialen maken een even hoogstaande indruk, maar het geheel oogt goed. De deels manueel, deels elektrisch verstelbare stoelen met AGR-certificaat (bedankt, Opel!) zitten uiterst comfortabel en de ergonomie van het dashboard zelf is verzorgd. 

LEES OOK Onze review van de vernieuwde Peugeot E-208 (facelift 2024)

De menu’s van het 10 duim grote aanraakscherm zijn intuïtief opgebouwd, terwijl Peugeot ook in handige sneltoetsen voorzag voor onder meer audio, de talloze rijhulpsystemen en de navigatie. Die laatste lijkt overigens merkelijk nauwkeuriger te werken dan vroeger, door oordeelkundig rekening te houden met live-updates. De binnenruimte voor de passagiers is in deze elektrische versie identiek aan die in de Puretech- en BlueHDi-modellen, maar de koffer verliest wel 60 liter. Al is er met nog altijd 548 liter onder het bagagescherm geen reden tot klagen.

De elektrische Peugeot E-308, die enkel wordt aangeboden in de duurdere versies Allure en GT, koestert duidelijk premiumambities, en dat mag ook blijken uit zijn prijskaartje: vanaf 44.550 euro voor de SW (de vijfdeurs kost 1.000 euro minder). Daarmee positioneert de Peugeot zich meteen wat hoger in de markt dan zijn technisch identieke neefje, de Opel Astra Sports Tourer, die er vanaf 41.990 euro is. Om nog maar te zwijgen van de MG 5, die in combinatie met een batterij van 61 kWh en een elektromotor van eveneens 156 pk voor minder dan 39.000 euro in de catalogus staat. 

Review Peugeot E-308 SW Electric

Rijgedrag Peugeot E-308 SW

Anders dan zoveel andere EV’s plakt dit aandrijfgeheel je maag niet tegen je ribben als je het gaspedaal tegen de vloer trapt: de krachtsontplooiing doet eigenlijk verrassend sterk denken aan die in een auto met verbrandingsmotor. Een spurtbom is deze Peugeot E-308 dus niet, maar met zijn soepele en aangename karakter trekt hij zich wel overal moeiteloos uit de slag.

Een belangrijke kanttekening niettemin: het volle vermogen en koppel staan enkel in het rijprogramma Sport ter beschikking. In de modi Normal moet je het stellen met 109 pk en 220 Nm; in Eco is dat zelfs maar 80 pk en 180 Nm. Over onze hele test, over een bochtig parcours en in de Sport-modus, verbruikten we 16,5 kWh/100 km. Met een rustiger rechtervoet en in de stad moet je dichter in de buurt van de beloofde WLTP-actieradius van 392 kilometer moeten geraken.

De Peugeot E-308 SW ontpopt zich als een aangename reisgezel. Chassis en ophanging zijn traditioneel sterke punten bij een Peugeot, en dat is ook hier weer het geval: deze break rijdt levendig, maar comfortabel, met koetswerkneigingen die keurig worden ingetoomd ondanks een leeggewicht van bijna 1,7 ton. Een vijfde daarvan (340 kilogram) komt op conto van de batterij, maar omdat die laag en centraal in de auto is ingebouwd, doet ze de E-308 tegen het asfalt kleven en draagt ze bij tot de algemene gewichtsverdeling. En daar plukt het weggedrag natuurlijk de vruchten van. Temeer omdat je met het kleine stuurtje dat voldoende feedback geeft, de auto mooi in de bocht kunt zetten. 

Review Peugeot E-308 SW Electric

Verdict Peugeot E-308 SW

De Peugeot E-308 SW is een van de zeldzame elektrische breaks op de markt. Het is een handige gezinsauto die comfortabel en geruststellend rijdt, maar ook flink wat rijplezier biedt – dat dynamische lijnenspel heeft hij dus zeker niet gestolen. Alleen zit hij met zijn prijs aan de bovenkant van zijn segment, waardoor hij in het vaarwater komt van cross-overs die én krachtiger zijn én een grotere en/of sneller ladende batterij hebben. Kortom, evident wordt het zeker niet…

Verwante testen

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker