Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Skoda Elroq (prototype 2024) - de kleine Enyaq getest

Geschreven door Steven Appelmans op

Skoda staat te popelen om de Elroq op de wereld los te laten. Zo hard zelfs dat het niet kan wachten tot dit najaar. Dus nodige het merk ons nu al eens uit om met een prototype van de Elroq te komen rijden. AutoGids deed de vervroegde test.

Elroq is kort voor Electric Karoq. Waarmee je meteen weet in welk segment je Skoda’s nieuwste moet zoeken. Enigszins logisch. De middenklasse is met voorsprong de drukst bevolkte én bevochten klasse. Daar scoren straalt af op het volledige gamma. Een neveneffect waar ze in Mlada Borislav op hopen gezien de Elroq de eerste is van in totaal zes nieuwe elektrische modellen - waaronder de al voorgestelde Epiq - die Skoda de komende jaren wil lanceren.

Concept: design en afmetingen Skoda Elroq

Inbreken in het hypercompetitieve C-segment, dat doe je echter ook met de nodige omzichtigheid. Vandaar dat Skoda zich bedient van bewezen mechaniek. De hele onderbouw – wielbasis van 2,77 meter incluis – is gedeeld met de Enyaq. Hetzelfde gaat ook min of meer op voor de batterij- en motoropties.

Review 2024 Skoda Elroq prototype

Het design is dan weer anders. Het is te zeggen: de Elroq is de eerste Skoda die getekend werd volgens de nieuwe Modern Solid-styling. Het is ook de eerste Skoda die geleverd zal worden met het nieuwe logo, wat de voluit geschreven merknaam is. We hebben het ding al even mogen bekijken zonder de wrap en kunnen je vertellen dat de verschillen zich quasi allemaal vooraan situeren. Achteraan is de Elroq vooral een Skoda (Enyaq). Hetzelfde geldt trouwens voor het bijzonder herkenbare interieur.

Motoren, batterijen, rijbereik Skoda Elroq

In totaal zijn er vier versies – de 50, 60, 85 en 85x – die respectievelijk 170, 204, 286 en 300 pk leveren. Dat vermogen komt bij de eerste drie uit een synchroonmotor op de achteras, de 85x krijgt er eveneens nog een molen bij op de voortrein. Naar batterijcapaciteit toe valt de instap-Elroq terug op 52 kWh aan netto batterijvermogen, de 60 doet het met 59 kWh, terwijl de strafste twee kunnen rekenen op 77 kWh. Wat inderdaad redelijk gelijkaardig leest als de technische informatie van de Enyaq.

We mogen verder nog weten dat de 85 en 85x 180 km/u halen (in tegenstelling tot de 160 km/u van de 50 en 60), terwijl beide met een volle batterij 560 kilometer ver zouden moeten raken. Ook wie 125 kW wil halen op gelijkstroom zal zich moeten wenden tot één van beide 85-versies. Skoda belooft wel dat, ongeacht welke Elroq je kiest, je nooit langer dan 28 minuten zal moeten wachten aan die snellader. Op wisselstroom – waar je mag rekenen op de gebruikelijke 11 kW – varieert dat van 5,5 tot 8 uur.

Rijgedrag Skoda Elroq

Over dan naar de verschillen met de Enyaq. Die situeren zich vooral achteraan waar, door de 17 centimeter die de Elroq in de lengte toegeeft op zijn grote broer, je het vooral met een kleinere koffer moet doen. Al blijft 470 liter nog altijd een zeer respectabel cijfer. Ook wie een schuifdak wil, wordt vriendelijk verzocht elders te shoppen. Het getrimde dak laat immers niet genoeg ruimte om de panoramische glaspartij van de Enyaq over te bouwen. Om die verliezen te compenseren krijgt de Elroq trouwens wel een extra Simply Clever-accessoire, zijnde een handige opslagnet onder de hoedenplank.

Review 2024 Skoda Elroq prototype

De Elroq zou eveneens iets minder dynamisch moeten rijden – Skoda installeerde andere dempers die meer op comfort werden afgesteld – al hebben we daar eerlijk gezegd weinig van gemerkt. Wat kwam door het lijzige tempo van het konvooi dat ons in en rond Amsterdam loodste, maar evenzeer door de adaptieve dempers die op ons prototype gemonteerd waren en die desgewenst toch de nodige gewichtigheid toevoegden aan de ophanging.

Verdict Skoda Elroq 

Het is nog veel te vroeg om sluitende conclusies te trekken (daarvoor moeten we de Elroq in zijn volle glorie hebben gereden) maar de eerste indruk is er één van de positieve soort.

Revolutionair is de nieuwe Skoda Elroq niet, maar dat wordt in de middenklasse ook niet direct gevraagd. Praktisch gemak en deugdelijkheid, da’s wat je moet leveren. Liefst aan een zachte prijs. Wat die eerste twee betreft, zit het bij deze Skoda alvast snor…

 

 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars