De Model 3 is de Tesla die de oprichters van het Amerikaanse merk van meet af aan wilden bouwen: een elektrische auto die uitstekende prestaties combineert met een fatsoenlijke range, die snel en goedkoop gemaakt wordt en die ook nog eens hoge verkoopvolumes haalt - al doet de Model Y het momenteel nog beter. Bij zijn debuut in 2018 was de Tesla Model 3 nog een witte raaf, maar intussen heeft de steeds talrijkere EV-concurrentie een flinke inhaalbeweging gemaakt. Die wordt gepareerd met visuele updates en technologische upgrades die gebundeld worden onder de projectnaam Highland.
Concept Tesla Model 3 "Highland"
Je herkent de vernieuwde Tesla Model 3 het snelst aan zijn nieuwe koplampen, die de voorzijde een wat agressievere blik bezorgen. Mistlichten zijn niet langer nodig, zodat de designers een aerodynamisch efficiëntere bumper konden ontwerpen die de luchtweerstandscoëfficiënt helpt zakken naar 0,219. Ook de achterzijde is nieuw, met C-vormige lichtblokken die gedeeltelijk in de kofferklep huizen. Jammer genoeg blijft de Model 3 een vierdeurs, waardoor de toegang tot de koffer gecompromitteerd blijft. Aan laadvolume is er evenwel geen gebrek, die bedraagt nog steeds een 600 liter. De facelift verwelkomt nieuwe velgen en nieuwe kleuren: Stealth Grey en Ultra Red.
De grootste wijzigingen bevinden zich echter binnenin de nieuwe Tesla Model 3, waar alle hendels aan het stuur zijn verdwenen. De richtingaanwijzers bedien je voortaan met een knop op het stuur, terwijl je Drive of Reverse selecteert door over de linkerkant van het centrale scherm te vegen. Die display is nog steeds 15,4 inch groot, maar dankzij de dunnere rand is de bruikbare oppervlakte wel wat groter. Op de helderheid, de scherpte en de snelheid valt niets aan te merken. Zelfs de bediening kruipt uiteindelijk in je vingers. Maar je moet je ogen wel telkens naar het midden van het dashboard richten, wat in bepaalde situaties toch voor wat onbehagen zorgt.
Het interieur oogt ook wat mooier: de gebruikte materialen zijn wat hoogstaander en de nieuwe, rondom standaard verwarmde stoelen (vooraan zijn ze nu ook geventileerd) bieden meer comfort. De vernieuwde Tesla Model 3 krijgt ook een instelbare omgevingsverlichting die het geheel wat extra cachet geeft. Verder noteren we een herwerkte middenconsole met een inductielader voor twee smartphones, een opgewaardeerd geluidssysteem en een geoptimaliseerde geluiddemping - al blijven parasitaire geluiden het algemene comfort wat verstoren. De passagiers op de achterbank kijken voortaan naar een nieuw scherm van 8 inch, dat zich tussen de voorste zetels situeert.
Rijgedrag Tesla Model 3 "Highland"
Het koetswerk van de vernieuwde Tesla Model 3 werd weer wat stijver, wat er samen met de nieuwe onderstelset-up voor zorgt dat de rijdynamiek wat aangescherpt werd zonder in te moeten boeten aan comfort. Het stuur is opvallend scherp en garandeert een sportief rijgevoel, een sensatie die versterkt wordt door het relatief lage gewicht van de RWD (minder dan 1,8 ton) en door de alert reagerende aandrijflijn, die nog vlotter aanvoelt dan dat de specificaties (283 pk en 420 Nm) beloven.
De Highland-specificatie van de Tesla Model 3 rijdt vloeiender, met een passieve ophanging die minder snel gaat twijfelen en een stuur dat minder houterig aanvoelt, al is er van enige feedback nog steeds geen sprake. Als je echt gaat duwen, dan verliest het onderstel alsnog wat van zijn kalmte. Maar de elektronica corrigeert snel en adequaat wanneer dat nodig is. Wel jammer dat je de mate van remenergierecuperatie niet wat beter kan manipuleren, dat zou en de efficiëntie en de dynamiek ten goede kunnen komen.
Aan de aandrijflijn wordt nauwelijks geraakt, maar de vernieuwde Tesla Model 3 geraakt wel wat verder op een batterijlading. Op de standaard gemonteerde 18-duimsvelgen heeft de RWD een WLTP-rijbereik van 554 kilometer, de Long Range haalt zelfs 678 kilometer. Of 513 en 629 kilometer voor wie zijn Model 3 uitrust met de optionele 19-duimers. Tijdens onze diredaagse testsessie met de RWD-versie verbruikten we ongeveer 15 kWh per 100 km, wat zich vertaalt in een effectief rijbereik van een dikke 400 kilometer. Het sterke punt van Tesla blijf thet uitgebreide Supercharger-netwerk, waar de RWD kan snelladen aan 170 kW en de Long Range aan 250 kW.
Verdict Tesla Model 3 "Highland"
Het lijnenspel oogt nog steeds wat generisch, maar de facelift geeft de Tesla Model 3 wel een slanker, scherper en sportiever voorkomen. Binnenin is de impact van de Highland-update een stuk groter. Het met mooiere materialen getooide dashboard wordt verder uitgekleed, zodat het centrale scherm nog belangrijker wordt. Ondanks de heldere structuur van het infotainment zal die extreem minimalistische aanpak niet ieders meug zal zijn, maar het kruipt wel verrassend snel in de vingers.
De onderhuidse aanpassingen zorgen er intussen voor dat de Tesla Model 3 soepeler gaat rijden. Het onderstel reageert rustiger en wekt meer vertrouwen op de limiet, terwijl het comfortniveau profiteert van de verbeterde stoelen en de geoptimaliseerde geluiddemping. Deze elektrische auto mist nog steeds de finesse van de Duitse EV's uit het premium segment, maar countert dat gebrek aan klasse met een interessant prijskaartje, sterke prestaties en een laag verbruik. En met een fatsoenlijke range en uitstekende laadcapaciteiten, om de voordelen van het performante Supercharger-netwerk niet te noemen als voornaamste troef.
Perfect is de vernieuwde Tesla Model 3 nog steeds niet. Maar weeg het prijskaartje van 45.970 euro af tegen zijn talloze kwaliteiten en de concurrentie weet weer wat doen, want de moeizaam verkleinde achterstand is weer wat groter geworden.
In dit artikel : Tesla, Tesla Model 3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!