Sinds 2018 voorziet Tesla al in een Performance-versie van zijn Model 3. Een variant die in eerste instantie vooral meer peper door de soep moest draaien. Je moest er als eerste mee weg zijn aan de verkeerslichten. Of je die positie dan ook vasthield in de bocht was wat minder van tel.
Inderdaad, verleden tijd. Tesla werkt namelijk hard aan het verbeteren van de stuurkwaliteiten van zijn Model 3 Perfomance. Waarbij er zowel veranderingen kwamen naar hard- als software toe. We gingen even voor jullie na in hoeverre de Tesla daarmee dan sneller naar de apex hapt.
Concept Tesla Model 3 Performance
Als Performance heeft de Model 3 nu recht op specifieke Pirelli’s die een pak meer grip bieden. Door hun rubbersamenstelling, maar evenzeer omdat de 20 duimers 40 millimeter breder zijn dan de 18 duimers van de standaard Model 3. Die sloefen zijn ook iets breder achteraan (275/30 ten opzichte van de 235/35-banden vooraan) wat op zijn beurt de voorwaartse versnelling verbetert. Maken verder het verschil: de stijvere ophangingspunten, de herschreven torque vectoring, de grotere stabilisatorstangen en dito remmen en, vooral, de adaptieve dempers.
Daar schuilt ineens het grootste verschil met de vorige Model 3 Performance. Door de actieve stoters vervalt de nood tot compromis. In Standard-modus focussen de dubbele driehoeken voor- en de multilink achteraan zich op het zo behaaglijk mogelijk opvangen van oneffenheden (al reageert de Performance ook dan net iets droger op putten en mangaten dan de andere Model 3’s), terwijl Sport de koets vooral zo strak mogelijk de bocht om wil helpen.
We zijn dan ook maar wat blij met de nieuwe sportstoelen vooraan die – in tegenstelling tot de wat vlakke stoelen in de standaardversies – lijf en leden perfect op hun plek weten houden. Samen met de carbon inleg op de boordplank is dat trouwens het enige verschil tussen de Performance en alle andere Model 3’s.
Dan is het onderscheid aan de buitenkant duidelijker. De carbon spoilerlip en de diffusor achteraan zijn weggevers, evenals de splitter onder de voorbumper of het Performance-logo op de kofferklep (en in de voorzetels). En nee, hoewel het design er veel van weg heeft, is dat écht niet de Plaid-badge van de Model S en X. Verder zijn er die al eerder vermelde 20-duims velgen (met afneembare covers), waarachter rode klauwen huizen voor die - evenzeer al genoemde - grotere remschijven.
Rijgedrag Tesla Model 3 Performance
Tesla heeft zich dus vooral toegelegd op het vergroten van de rij-efficiëntie. De Model 3 Performance aan zo hoog mogelijke snelheid op de koord houden werd geprefereerd boven de kont zo wijd mogelijk laten lopen. Overstuur dat je nog altijd uit kan lokken door in de Track Mode V3 de focus te verleggen naar de motor achteraan (onderstuur kan trouwens ook door de motor vooraan het commando te geven. Al zien we daar het voordeel niet echt van in).
Zij het dat de Model 3 laten uitbreken nu – opnieuw in vergelijking met de vorige Performance – meer moeite kost door de toegenomen grip en de stijvere onderbouw. De Model 3 Performance zou ook een zucht sneller moeten zijn dan zijn voorganger – 0 naar 100 km/u is nu geklaard in 3,1 in plaats van 3,3 seconden – al lijkt die winst in eerste instantie niet te komen van een toename in motorvermogen.
De gevonden waarden claimen dat de huidige Performance met 460 pk qua nominaal vermogen een stuk toe moet geven op zijn voorganger (503 pk). Naar koppel (723 versus 660 Nm) en piekvermogen (627 versus 503 pk) keren de rollen en neemt de nieuwe Performance het voortouw. Hoe het ook zij, deze Model 3 is ook nu weer reterap, met acceleraties en een topsnelheid (262 km/u) die de praktische bruikbaarheid ver overschrijden.
Verdict Tesla Model 3 Performance
Wie kickt op het vergroten van zijn pupillen bij het aanzetten of geen col kan passeren zonder hem zo snel mogelijk op te jassen, moet zich absoluut achter het stuur van de Performance nestelen. Dat rijplezier is immers de hogere dimensie waar deze Tesla op trakteert. Zegt je dat niet zoveel, dan zal de Long Range AWD allicht volstaan. Want wat die iets gezapigere Model 3 mist aan vermogen en kunde, compenseert hij met 100 kilometer aan extra autonomie.
- Stuurt preciezer
- Demping komt met grotere spreidstand
- Plezant in Track Mode V3
- Richtingaanwijzers op stuur zijn vervelend
- Remmen niet geschikt voor circuit
- Meerprijs ten opzichte van Long Range AWD
In dit artikel : Tesla, Tesla Model 3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!