Korte tests / Toyota Yaris Hybrid (prototype)
AutoGids kon reeds testrijden met de nieuwe Toyota Yaris Hybrid, waarvan de eigenlijke lancering pas voor deze zomer voorzien is. En die eerste indrukken zijn positief.
Concept
De nieuwe Yaris is 0,5 centimeter korter en 4 centimeter lager dan zijn voorganger, maar wordt wel 5 centimeter breder. Samen met de 5 centimeter langere wielbasis en de 2,1 centimeter lagere zitpositie zorgt dat voor extra bewegingsruimte voor de inzittenden. Toyota combineert die compactere afmetingen met een lager zwaartepunt en een stijvere koetswerkstructuur, wat zowel de wendbaarheid als het rijcomfort moet verbeteren. De Yaris staat op het nieuwe GA-B-platform waarop Toyota weldra ook een compacte cross-over zet. Het onderstel behoudt MacPhersons voor- en een torsieachteras achteraan, maar krijgt een zachtere set-up.
Een volledig elektrische Yaris staat niet op de planning, de hybride versie is en blijft het speerpunt van het Toyota-gamma. Die maakt gebruikt van een elektrisch ondersteunde benzinemotor met drie cilinders, een cilinderinhoud van 1,5 liter en een systeemvermogen van 116 pk. De motor draait volgens de Atkinson-cyclus en haalt een thermisch rendement van 40%. In tegenstelling tot zijn voorganger maakt de nieuwe Yaris geen gebruik meer van nikkel-metaalhydrides, maar van een lichtere en krachtigere lithium-ionbatterij. In afwachting van de definitieve homologatie belooft Toyota een normverbruik van 3,7 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 86 gram per kilometer, berekend volgens het WLTP-protocol.
Rijgedrag
Toyota belooft 16% meer vermogen voor 20% minder brandstofverbruik, een claim die we moeilijk konden verifiëren tijdens de korte testrit met het prototype. Op papier ogen de specificaties noch de prestaties spectaculair, maar onderweg toont de Yaris Hybrid zich meer dan vlot genoeg. Hernemen van 80 naar 100 km/u vraagt 8,1 seconden, toch 2 tellen beter dan de vorige generatie. In de hogere toeren klinkt de driecilindermotor wel wat rauw, terwijl het wennen blijft aan het specifieke schakelkarakter van de eCVT-bak.
De directe besturing, de verbeterde koetswerkrigiditeit en het capabele onderstel bezorgen de nieuwe Toyota Yaris een prettig rijgedrag op. Op bochtenrijke passages deed de strakke wegligging van de hybride stadswagen ons zelfs wat aan de eerste generatie van de moderne Mini denken. Zonder concessies op het vlak van veercomfort. En zonder grote dorst, want we besloten onze korte testsessie met een gemiddeld verbruik van 4,6 liter. Hadden we wat milder omgesprongen met het gaspedaal, dan hadden we zeker onder de grens van de 4 liter kunnen blijven.
Verdict
We konden slechts 73 kilometer rijden met de nieuwe Yaris. Bovendien ging het nog om een prototype, dus grote conclusies durven we aan deze eerste kennismaking nog niet vastknopen. Maar de eerste indruk is wel positief, want het onderstel, het aandrijfgeheel en de verpakking zetten flinke stappen in vergelijking met de vorige generatie.
In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris
Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Toyota Yaris 5d 1.3 VVT-i Linea Sport (2006)
-
Algemene tevredenheid : 14.95/20
- Beoordeling eigenaar
- De 39 beoordelingen tonen
-
Toyota Yaris 5d 1.5 VVT-i Hybrid Optimal Go (2014)
-
Algemene tevredenheid : 16.39/20
- Beoordeling eigenaar
- De 23 beoordelingen tonen
-
Toyota Yaris 5d 1.4 D-4D Comfort (2018)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen