Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Volkswagen ID.7 (2023) - prototype getest

Geschreven door Klaas Janssens op

In de loop van 2023 lanceert Volkswagen de elektrische VW ID.7. AutoGids doet de test met een gecamoufleerd prototype.

Concept VW ID.7

De nieuwe VW ID.7 is geen elektrische Passat. Als we één ding moeten onthouden, dan is het wel dat het om twee verschillende modellen gaat. De eerste is de nieuwe telg van de snelgroeiende ID-familie, die weldra moet uitgroeien tot de dominante tak van de Volkswagen-stamboom. De tweede is een voormalige sterkhouder die binnenkort een negende generatie verwelkomt.

De Volkswagen ID.7 is nog niet helemaal af. Het prototype waarmee we kunnen rijden, schuilt bovendien onder een camouflerende wrap. Dat laat de algemene lijnen van onze testauto al wel doorschemeren. Al zijn er op dat vlak natuurlijk geen verrassingen, want de VW ID.7 is de productieversie van de ID.Aero Concept uit 2022.

Het vijfdeurskoetswerk van de elektrische Volkswagen ID.7 combineert klassieke proporties met een duikende daklijn, die geaccentueerd wordt door de zilverkleurige sierstrip tussen het dak en de bovenkant van de deuren, zoals we die ook al zagen op de ID.5. Wie door de maskerende tape kan kijken, merkt de focus op het passagierscompartiment: de lange wielbasis, de grote zijruiten achteraan en de forse achterpartij.

Binnenin is de nieuwe VW ID.7 minstens zo groot als een Skoda Superb.

De wielbasis is net zo lang als die van de ID.Buzz. Deze elektrische Volkswagen mag dan op een Passat-publiek mikken, binnenin is de nieuwe VW ID.7 minstens zo groot als een Skoda Superb. Meer ruimte nodig? Geen nood, er komt ook een breakversie aan. Bij de vormgeving van het koetswerk ging er veel aandacht naar de aerodynamica, wat resulteerde in een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,22. 

Het dashboard van de VW ID.7 is opvallend sober gehouden. De meeste bedieningsfuncties worden verzameld op de centrale multimediamodule, die standaard geleverd wordt met een scherm van 15 duim. Het infotainment volgt een nieuw bedieningsprincipe, met een vaste strip voor de bediening van de elektrische airco.
De ingenieurs hebben een zo eenvoudig en eenduidig systeem willen maken. En die betrachting lijkt geslaagd, want we vonden meteen onze weg in de verschillende menu’s en de talloze tabbladen.

Na de terechte kritiek op de afwerking en de materiaalkeuze van de eerste ID-modellen heeft Volkswagen extra tijd en moeite gestoken in de kwaliteit van het interieur. Er worden stappen gezet, maar in dit prototype kunnen we nog geen duidelijk zicht op het resultaat krijgen, dus houden we een slag om de arm. 

Review 2023 VW ID.7

Weggedrag VW ID.7

De MEB-architectuur van de Volkswagen ID.7 is die van de ID.Buzz, weliswaar aangepast aan zijn lagere taille. De ophanging combineert bovenliggende driehoeken aan de voorzijde met een multilinkconstructie achteraan en doet altijd een beroep op de adaptieve DCC-schokdempers, waarvan de kalibrering zich richt naar de gekozen rijmodus. Naast de Eco-, de Comfort- en de Sport-stand heb je ook een Individual-setting, waarbij je zelf naar de gewenste set-up zoekt.

Dat comfort primeert, voel je aan de milde onderstelafstelling, de lichte stuurinrichting en de gedegen geluidsisolatie. Maar dat wil niet zeggen dat de toch bijna 5 meter lange en ongeveer 2,2 ton wegende VW ID.7 schrik heeft van wat bochtenwerk: laat de zweep knallen en deze Volkswagen luistert.
Het dynamische evenwicht is goed en de rijdynamiek bevredigend, met een degelijke koetswerkcontrole en geen al te overdreven duikbewegingen tijdens het remmen. De van aandrijfkrachten gespaarde voortrein houdt de rijlijn lang vast vooraleer wat onderstuur aankondigt dat de fysieke grenzen stilaan bereikt zijn. 

Met de 85 kWh-batterij moet de elektrische Volkswagen meer dan 700 kilometer op een enkele lading kunnen afleggen.

De VW ID.7 debuteert met de bekende 77 kWh-batterij, die dankzij de verbeterde elektromotor en de geoptimaliseerde aandrijflijn moet volstaan voor een WLTP-rijbereik van 615 kilometer. Die basisversie krijgt later nog het gezelschap van een variant met een groter batterijpakket: 91 kWh nominaal, waarvan er in de praktijk 85 kWh overblijft.
Daarmee moet de elektrische Volkswagen meer dan 700 kilometer op een enkele lading kunnen afleggen. De 85 kWh-versie laat zich ook een sneller laden op gelijkstroom: tot 200 kW.

Er zijn plannen voor een sportievere GTX-versie, die twee elektromotoren met extra power in de strijd gooit en over een sportophanging zou beschikken. Maar bij de lancering zal VW het aanbod beperken tot achterwielaangedreven versies.
Die vertrouwen op een volledig nieuwe elektromotor, die meer koppel ontwikkelt en minder stroom verbruikt, en geleidelijk aan ook in de andere ID-modellen geïntroduceerd zal worden. Reken op een vermogen van 210 kW en een maximumkoppel van 545 Nm.

Review 2023 VW ID.7

Verdict VW ID.7

Anders dan de eerste ID-modellen voelt de VW ID.7 meer als een echte Volkswagen: een beetje saai, maar wel doordacht en goed uitgevoerd. Tijdens de ontwikkeling hebben de ingenieurs echt getracht om het leven met een elektrische auto zo aangenaam mogelijk te maken, zonder op zoek te gaan naar belachelijk hoge vermogens en bespottelijk snelle sprintnummertjes.

De elektrische Volkswagen ID.7 wil een groter publiek bereiken, waaronder de traditionele Passat-rijder. En dan speelt de prijs natuurlijk een doorslaggevende rol. Wanneer de elektrische Volkswagen eind dit jaar in de showrooms verschijnt, zou er een prijskaartje van minder dan 60.000 euro achter de voorruit moeten kleven. Dat is niet mals, maar niet langer buitenaards.

Verwante testen

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars