Concept
De plug-inhybride aandrijflijn die Volkswagen destijds introduceerde op de GTE-versies van de Golf en de Passat vindt zijn weg naar steeds meer modellen van de VW-groep. In de Seat Tarraco e-Hybrid ontwikkelt de door een elektromotor ondersteunde 1,4 liter-turbobenzine een systeemvermogen van 245 pk voor een maximumkoppel van 400 Nm. Die power wordt op de voorwielen gezet door een gerobotiseerde DSG-transmissie met zes verhoudingen en een dubbele koppeling. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 7,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 205 km/u.
De elektrische energie wordt opgeslagen in een achterin gemonteerd lithium-ionaccupakket met een capaciteit van 13 kWh. Reken op 3,5 (3,6 kW via wallbox) tot 5 uur (2,3 kW via een huishoudelijk systeem) om de batterijen van de plug-inhybride SUV weer op te laden. Die batterijen zorgen ervoor dat de Seat Tarraco e-Hybrid over een elektrisch rijbereik tussen de 44 en de 49 kilometer beschikt en een elektrische topsnelheid van 140 km/u haalt. Het gemiddelde normverbruik schommelt tussen de 1,6 en de 2,1 liter per 100 kilometer, het CO2-equivalent van respectievelijk 37 en 47 gram per kilometer - dus netjes onder de fiscaal interessante 50-gramgrens.
Rijgedrag
In afwachting van een wat minder genereus uitgeruste en dus goedkopere Style, wordt de Seat Tarraco e-Hybrid enkel aangeboden in combinatie met de duurdere uitrustingsniveaus Xcellence en FR. Dat vertaalt zich in een uitgebreide standaarduitrusting, in het geval van de FR ook met een sportieve opsmuk van zowel het koetswerk als het interieur. Alleen staat daar ook een stevig prijskaartje tegenover, want de plug-inhybride SUV flirt met de grens van de 50.000 euro. Maar daar staan fiscale stimuli en een laag brandstofverbruik tegenover, toch als je over de nodige laaddiscipline beschikt.
Ook als e-Hybrid toont de Seat Tarraco zich aangenaam reisgezelschap. Hoewel je nooit de indruk hebt met 245 paarden en 400 Newtonmeters onderweg te zijn, toont de plug-inhybride aandrijflijn zich alert en kwiek genoeg om vlot en comfortabel van punt A naar B te pendelen. Je voelt het extra gewicht van de batterijen op slechte wegen en wanneer je er een wat enthousiastere rijstijl op nahoudt, maar onaangenaam wordt het nooit. Het accupakket geraakt snel leeg en de energierecuperatie heeft wat moeite om de batterijen onderweg weer wat bij te laden, waardoor het elektrische rijbereik enigszins tegenvalt. Toch besloten we de testweek met een gemiddeld benzineverbruik van 5,5 liter per 100 kilometer.
Kroostrijke gezinnen opgepast: in tegenstelling tot de andere modelvarianten is de Seat Tarraco e-Hybrid is geen zevenzitter meer. De derde zitrij laat zich nu eenmaal niet combineren met het achterin gemonteerde batterijpakket. Met een maximaal laadvolume van bijna 1.700 liter blijft de kofferinhoud wel overeind, onder de vlakke laadvloer blijft bovendien voldoende plaats om de laadkabels op te bergen.
Verdict
Een logische aanvulling op het gamma, deze Seat Tarraco e-Hybrid. De plug-inhybride aandrijflijn past de gezins-SUV als een handschoen, vooral omdat zowel het rijcomfort noch het weggedrag echt leiden onder het meergewicht van de accu's. Juist jammer dat hij wat minder krachtig aanvoelt dan hij eigenlijk is, dat het elektrische rijbereik wat tegenvalt en dat de zevenzitsconfiguratie niet meer mogelijk is. Maar verder een overtuigend totaalpakket.
- Algemeen comfort
- Zuinig aandrijfgeheel
- Verzorgd interieur
- Geen zevenzitter meer
- Geen vierwielaandrijving
- PHEV-effect vereist laaddiscipline
In dit artikel : Seat, Seat Tarraco
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!