Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 Sportline – goed wordt (nog) beter

Geschreven door Alain Devos op

Vijf jaar nadat hij als allereerste SUV van het merk werd gepresenteerd, heeft Skoda zijn Kodiaq nog eens opgefrist. Wat leverde dat zoal op?

Prijs
NB

Concept

Skoda-SUV’s zijn inmiddels zo populair geworden, dat het lijkt alsof de Tsjechische Volkswagen-dochter ze al een halve eeuwigheid maakt. Nochtans, de eerste telg van die dus nog jonge familie kwam pas een vijftal jaar geleden op de markt. De Kodiaq kreeg ondertussen nog het gezelschap van de wat compactere Karoq en de zo mogelijk nog wat kleinere Kamiq, ook de elektrisch aangedreven Enyaq heeft de allures van een SUV.

De Skoda Kodiaq, al goed voor een kleine 650.000 exemplaren, was inmiddels aan een eerste opfrisbeurt toe. Voor een echte opvolger is het nog te vroeg, voor een passage langs het schoonheidssalon natuurlijk niet. Het leverde de naar goede (ja toch?) Skoda-gewoonte eerder sober gelijnde auto onder meer fijnere lichtblokken (met desgewenst matrix-verlichting) en dikkere bumpers op. Juist ja,  het welbekende recept. De grille staat wat meer rechtop, de motorkap 'begint' wat hoger en bovenop de kofferklep prijkt een flinke spoiler, het maakt dat de vernieuwde Kodiaq er nog iets stoerder uitziet. Ook al blijft de auto nog altijd vooral zakelijkheid uitstralen, hij doet op straat wel weer iets meer hoofden draaien.

Voor het interieur van de Skoda Kodiaq vermelden we het nieuwe stuurwiel en het desgewenst digitale instrumentenbord, dat je volgens je eigen wensen en noden kan configureren. Met bijvoorbeeld een heel groot beeld van de navigatie. De stoelen zijn ook nieuw en comfortabeler, met nog wat meer mogelijkheden qua afstelling, verwarming en ventilatie. Je kan nog steeds voor een derde zitrij kiezen, maar die bereik je niet echt makkelijk en de ruimte is daar ook krap.

Review 2021 Skoda Kodiaq facelift

Rijgedrag

Naar hybride varianten van de Skoda Kodiaq hoef je nog altijd niet te zoeken, je kan wel nog steeds kiezen voor een diesel. Er zijn er zelfs twee, met 150 of 200 pk. Maar die neemt in België haast niemand meer, uit het ook nog een 1.5 TSI van 150 pk én een RS met een straffe 245 pk tellende benzinegamma pikten wij de 2.0 TSI met 190 paarden. Die is er als Style en als Sportline, de laatste werd eventjes de onze. Zonder qua uitstraling en prestige al naar de kroon van zustermerk Audi te kunnen grijpen, met zo’n Kodiaq word je als Skoda-rijder beslist niet meer meewarig bekeken. Vertellen we nog iets nieuw? Nee, natuurlijk.

Het huwelijk tussen de motor en de zeventrapsautomaat is geslaagd en de 190 pk zijn een luxe, waarmee we bedoelen dat de 1.5 met zijn 40 pk lagere vermogen ook nog best te doen is. Die is dan ook wat zuiniger, voor de 2 liter moet je toch rekening houden met een verbruik boven de 8 liter per 100 kilometer. Of nog aanzienlijk meer zelfs, als je wat vaker voor een snel spurtje kiest. De Skoda Kodiaq is natuurlijk geen lichtgewicht.

De besturing van de Skoda Kodiaq is aangenaam licht in dorp en stad, op de snelweg is de extra feedback van de Sport-stand wel welkom. Qua rijcomfort en dynamiek zit het verder nog steeds goed. De Kodiaq is natuurlijk geen echte bochtenpikker, maar de rolbewegingen blijven beperkt. Je zit hoog en beschikt over een goed zicht rondom. En de geluidsisolatie is voor dit soort auto ook best wel efficiënt.

Review 2021 Skoda Kodiaq facelift

Verdict

De geteste Skoda Kodiaq kost zomaar eventjes 50.900 euro, van een budgetauto kun je dus niet spreken. Maar op de RS en de krachtigste dieselversie na, is de vierwielaangedreven en standaard evengoed van een DSG7-automaat voorziene 2.0 TSI met Sportline-pak dan ook wel het duurste model uit de catalogus. Voor 32.990 euro heb je ook al een voorwielaangedreven 1.5 TSI Active met 150 pk. Die variant is helemaal niet sexy, maar het blijft natuurlijk wel een ruime en praktische SUV.

Als je een auto van dit kaliber zoekt, blijft de Skoda Kodiaq een van de slimmere keuzes. En dat dus zeker niet alleen omwille van de inmiddels welbekende handigheidjes, genre paraplu, ijskrabber en haakjes. Nog even de koffer vermelden, die is nog ruimer dan in de verder wel vergelijkbare Seat Tarraco en Volkswagen Tiguan Allspace.

 

  • Ruimteaanbod
  • Desgewenst als zevenzitter
  • Stijlvolle Sportline
  • Geen koopje
  • Geen lichtgewicht
  • Geen plug-inhybride alternatief

In dit artikel : Skoda, Skoda Kodiaq

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker