De Volkswagen ‘T’, of Transporter, is net zoals de Golf een monument in het gamma van VW. Sta er maar eens bij stil: de auto bestaat al sinds 1947. Sindsdien hebben de T1, T2, T3, T4 en T5 hem opgevolgd. De laatste nieuwkomer, de T6, zag het levenslicht in 2015 (in feite is het een grote facelift van de T5), met nog meer verfijning, gezelligheid en comfort. De overstap naar de T6 was voor Volkswagen ook de gelegenheid om opnieuw verbinding te maken met het verleden, met name via retro-kleurstellingen in rood en wit (zoals de eerste Transporter Combi van 1950), of zelfs met echte hippie-decoratie...
Een goed gebalanceerde TDI
De Multivan onderscheidt zich van de Transporter en Caravelle met een duidelijk meer doorgedreven luxe, met een interieur waardig van dat van een business class-cabine voor lange afstanden en een betere geluidsisolatie. Onder de motorkap zijn er geen excessen. Volkswagen biedt een krachtige 2 liter-TDI aan met 198 pk, maar het is de basisversie van 150 pk die onze aandacht heeft getrokken. Die kondigt 171 g/km CO2 aan en een gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 km. Hij wordt gekoppeld aan een DSG 7-bak die niets dan lof verdient voor zijn reactiesnelheid en zijn zachtheid.
Prinselijk
Er is geen tekort aan ruimte aan boord, zowel voor- als achteraan. We waarderen ook het railsysteem voor de achterbank en de (mogelijke) individuele zitplaatsen die het mogelijk maken om het interieur te moduleren. We merken ook op dat de individuele zetels ook gedraaid kunnen worden (tegen de richting in) om een kleine vergaderzaal te creëren. Voor zij die graag eens variëren, weet dat de zetels loodzwaar wegen. We zijn er maar net in geslaagd om de individuele zetels te verwijderen (na de rail te demonteren, de enige manier om ze eruit te kunnen halen). Maar voor de achterbank zijn er zeker twee extra paar handen nodig. De opbergruimte aan boord is groot, terwijl het zitcomfort erg goed is. Nog een speciale vermelding voor de geluidsisolatie, die zich kan meten met die van een zeer goede monovolume.
Consistent
Je moet het zien (of proberen) om het te geloven: ondanks zijn grootte en gewicht heeft de Multivan niets van een omvangrijk of lompe wagen. Integendeel. Hij rijdt zelfs beter dan heel wat berlines. Natuurlijk helt hij duidelijk over in de bochten, zelfs met de optionele adaptieve demping, maar de wegligging is uitstekend, leeg en beladen, terwijl de voortrein voldoende dynamiek biedt. Kortom, we hebben ons niet geërgerd achter het stuur, noch op de snelweg, noch in de stad. Een echte krachttoer. Op vlak van verbruik is er evenmin reden tot zorgen: ons gemiddelde kwam op 8,5 l/100 km te liggen, zonder echt moeite te doen. Daarmee kan er bijna 1000 km worden gereden met de tank van 80 liter! Tenslotte is de TDI 150, zelfs als basismotor, ruim voldoende en slaagt hij erin om deze luxebus vlot voort te bewegen.
Ons verdict
Vaak geïmiteerd, nooit ingehaald: dat is wat we kunnen concluderen na de test van deze Multivan 2.0 TDI 150. Ondanks zijn bestelwagengenen is deze auto een vriend voor elke dag die ruimte, comfort, dynamiek en een goed humeur vloeiend samenbrengt – vooral met zijn met bloemen versierde carrosserie die iedereen opfleurt onderweg. Om gelukkig van te worden, al heeft dat wel een prijskaartje: reken op bijna €42.000 voor het basismodel.
- Comfort
- Ruimte/slim interieur
- TDI 150 pk bij de les
- Duur
- Zware zetels om te verplaatsen
Verwante testen
14-10-2014
2In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Multivan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!