Concept
Zoals bij de andere VW-modellen is de R het nec plus ultra. Toch qua vermogen. In die zin vertolkt deze Touareg R ineens een dubbele rol, want met zijn 462 pk en 700 Nm is hij niet alleen koning van de line-up, maar ineens van de volledige VW-familie. Een koppositie die enige (ecologische) verantwoordelijkheid dicteert, wat allicht verklaart waarom deze Touareg zijn potentieel deels uit elektrische bijstand puurt. De 3 liter-V6 van 340 pk en 450 Nm krijgt immers de nodige hulp van een 136 pk en 400 Nm sterke permanente synchroonmotor die zijn vermogen tapt uit 17,9 kWh aan brutobatterijvermogen (netto is dat 14,3 kWh).
De connaisseurs hebben uiteraard allang opgemerkt dat dit krak dezelfde configuratie is als die van de iets modalere Touareg eHybrid. Het verschil tussen beide plug-inhybrides is dan ook louter softwarematig geïnduceerd. Of anders gesteld: mits wat IT-wizz kan je van een eHybrid dus ook een R maken. Toch van het plug-inhybride aandrijfgeheel. De hybride setup van de Touareg eHybrid kennen we uiteraard al van de Q7 en Q8, de krachtigere R vergelijkt zich liever met de Porsche Cayenne E-Hybrid. Mag ook wel, want je bent gauw 100.000 euro kwijt.
Rijgedrag
Aan het sleepvermogen wordt iet getornd, ook als R eHybrid trekt de Volkswagen Touareg tot 3,5 ton. En ook de off-roadcapaciteiten blijven overeind, met dank aan het centaal gemonteerde Torsen-differentieel dat het motorkoppel zo efficiënt mogelijk over voor- en achteras verdeelt. Er is ook een specifieke terreinmodus die de luchtvering naar boven krikt en die de software van de rijhulpsystemen aanpast. Nu goed, je moet wel durven. Onze testwagen stond op met sportrubber omgorde 21-duimsvelgen (standaard 20 duim, optioneel tot 22 duim), dat beperkt de bewegingsvrijheid op moeilijk terrein toch enigszins.
Het plug-inhybride aandrijgeheel gedijt vooral in de urban jungle, maar daar is de Volkswagen Touareg eigenlijk te groot en te log voor. Best jammer, want met een WLTP-bereik van 47 kilometer mikt deze Touareg toch eerder op kortere ritten op en rond de kerktoren. Bijladen tijdens het rijden, met de verbrandingsmotor als generator, gaat trouwens niet. Je kan wel het batterijvermogen reserveren (waarbij je manueel aangeeft hoeveel elektrisch vermogen er over moet blijven) of je kan van de eMode waarin de R altijd start, doorschakelen naar de Hybrid-sturing.
Zeker als je ook de navigatie hebt lopen, zal die programmatuur zoeken naar de meest efficiënte manier om de elektrische reserves aan te spreken. Waarbij de batterijen automatisch gespaard zullen worden als er op het eind van de rit een stadsomwalling dient gepasseerd. Een rekening die best zoveel mogelijk wordt gemaakt, toch al je, zoals wij, dient op te laden aan een gewoon stopcontact. Dan ben je immers 8 uur zoet vooraleer de lege batterijen terug de volle 100 procent van hun vermogen kunnen leveren. Gelukkig brengt een wallbox (die de laadcapaciteit tot 7,2 kW optrekt) daar wel enig soelaas.
Verdict
De Volkswagen Touareg blijft een machtige machine, ondanks en niet dankzij die plug-inhybride aandrijving. Het elektrische bereik is te beperkt, waardoor de ecologische winst bijzonder beperkt blijft. Zels je de eHybrid regelmatig aan de stekker hangt, blijft het brandstofverbruik aan de hoge kant. Al kan je dat van elke stekker-SUV van deze omvang zeggen, natuurlijk. Het R-achtervoegsel wringt nog harder, want de sportieve dak dekt de lading niet. Jawel, deze VW Touareg is verrassend snel. Maar sportief? Dat niet. De batterijen make hem eerder lomper dan scherper, daar kan de specifieke onderstelset-up weinig aan veranderen. Al zorgen de slim acterende rijhulpsystemen er wel voor dat je vlot en vrolijk van A naar B geraakt.
- Algemeen comfort
- Off-roadvaardigheden blijven overeind
- Krachtig aandrijfgeheel
- Erg duur voor een Volkswagen
- Niet sportief, ondanks de R-badge
- Elektrisch rijbereik beperkt
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Touareg
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!