Concept
Polestar heeft zich inmiddels tot een onafhankelijk submerk ontpopt, maar de naam van de vroegere competitiedivisie (die voortaan onder de noemer van Cyan Racing opereert) is niet volledig uit het Volvo-gamma verdwenen. Zo kan je de plug-inhybride S60 T8 Recharge ook bestellen als Polestar Engineered, zowat het Zweedse equivalent BMW's M Performance. Of nog beter: van de Peugeot Sport Enginereed, want deze Volvo is een directe rivaal voor de nieuwe 508 PSE. Het idee: de geëlektrificeerde aandrijflijn gebruiken om de prestaties te boosten, niet om het verbruik te drukken of het elektrische rijbereik te promoten.
Als Polestar Engineered is de Volvo S60 T8 Recharge iets krachtiger. De plug-inhybride aandrijflijn combineert een compact, aan een Aisin-achttrapsautomaat gehangen 2 liter-blok (met een Eaton-compressor voor boost bij lage toeren en een turbo voor boost bij hoge toeren) met een kleine én een grote elektromotor. Het systeemvermogen klimt naar 405 pk en het koppel naar 670 Nm, een winst van respectievelijk 15 pk en 30 Nm. Voor de nodige jus zorgt een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 11,6 kWh.
Hoewel Volvo dramatische koetswerkaanpassingen schuwt, zie je meteen dat de Polestar Engineered geen gewone S60 is. Met dank aan de witte badges en de knappe velgen, al zijn het vooral de gouden designdetails die het verschil maken. Dan hebben we het over de remzadels en de veiligheidsgordels, opvallende dingen die nauwelijks opvallen. Het oogt bijzonder strak. Mag ook wel, want de Polestar Engineered is meer dan 20.000 euro duurder dan een zonder die witte badges gezegende Volvo S60 T8 Recharge. Nu is er wel een gegronde reden voor dat significante prijsverschil...
Rijgedrag
De extra power zorgt ervoor dat de Volvo S60 T8 Recharge Polestar Engineered aan 4,4 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Niet alleen het cijfermateriaal maakt indruk, minstens even impressionant is de alerte manier waarop de vierwielaangedreven Zweed uit de startblokken schiet. Aan het stoplicht kan je de grote Jan uithangen, op de Duitse Autobahn is het al heel wat minder. Polestar Engineered of niet, anno 2021 gaat een Volvo niet harder dan 180 km/u.
Nu draait het bij de plug-inhybride T8 Recharge Polestar Engineered niet zozeer om de power of de prestaties, het is de rijdynamiek waarmee deze Volvo S60 zich boven de massa wil verheffen. Dat het de Scandinavische constructeur menens is, merk je aan de hardware die ze gebruikt hebben. De Polestar Engineered kan immers terugvallen op Öhlins-dempers met 22 instelmogelijkheden. Dat moet manueel, via de gouden draaivijsjes onder de motorkap. Maar de meerwaarde is onmiddellijk voelbaar, want weet deze Volvo zijn 2 ton goed weg te steken. Het rijcomfort blijft overeind, maar de extra scherpte in het onderstel, de stuurinrichting en de aandrijflijn maakt er wel een leukere S60 van.
De Öhlins-demping krijgt het gezelschap van Brembo-remmen, die geen enkele moeite hebben om de extra massa van de batterijen gestopt te krijgen. Juist jammer dat de feedback verstoord wordt door het regeneratieve remmen, een euvel waarmee wel meer stekkerhybrides worstelen. In de rijmodus Pure kan je ook 100% elektrisch aan de slag, met een volgeladen accupakket geraak je een kleine 40 kilometer ver. Maar zodra ze leeg zijn, laden ze bijzonder moeilijk weer bij (toch zonder laadpaalhulp) en stijgt het brandstofverbruik zienderogen.
Verdict
Vergeet de vorige Volvo S60 en diens sportieve Polestar-variant, want echt sportief is deze stekkerhybride allerminst. Het extra vermogen voel je nauwelijks, doorgaans is het plug-inhybride aandrijfgeheel meer dan krachtig genoeg. Maar de Öhlins-dempers en de Brembo-remmen voegen wel daadkracht toe, waardoor er toch wat extra rijplezier te rapen valt. Bovendien oogt de verpakking bijzonder stijlvol. Nu zorgt het extra gewicht van de batterijen ervoor dat de plug-inhybride aandrijflijn eerder een last dan een zegen is, ondanks de aangename elektroboost bij het hernemen. Als totaalpakket mist de S60 T8 Recharge Polestar Engineered dan ook de coherentie om echt te schitteren.
- Subtiele, maar stijlvolle sportverpakking
- Öhlins en Brembo zorgen voor concrete meerwaarde
- Pittige prestaties, krachtontplooiing
- Regeneratievermogen plug-inhybride aandrijflijn
- Kleine koffer
- Nukken achttrapsautomaat
Verwante testen
06-03-2021
21 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!