Concept
Vorig jaar kreeg de alweer uit 2016 stammende Volvo V90 een bescheiden facelift, die je herkent aan de herwerkte bumpers en aan de nieuwe lichtblokken (voortaan met dynamische richtingaanwijzers). Om die update ook letterlijk in de verf te zetten, voegt de Zweedse constructeur ook verse laktinten aan het aanbod toe. De V90 Cross Country maakt nog steeds het verschil met zijn avontuurlijk aangeklede en opgekrikte koetswerk, goed voor een additionele bodempspeling van 6 centimeter.
Ook binnenin de Volvo V90 Cross Country waait er een frisse wind. En ook dat mag je letterlijk nemen, want het centrale ventilatiesysteem krijgt een partikelgevoelige luchtfilter die het interieur zuiverder zou houden. De Scandinavische autobouwer monteert ook een vernieuwde audio-installatie van Bowers & Wilkins, met een Jazz-modus voor nog meer rust aan boord. De 12V-stopcontacten achteraan maken intussen plaats voor modernere multimediaslots van het type USB-C.
Net zoals de Volvo V90 beschikt deze Cross Country over een koffervolume van 520 liter, met de neergeklapte achterbank groeit de bagageruimte tot 1.486 liter. Dat is niet slecht, maar een Audi A6 Allroad of Mercedes E-Klasse All-Terrain doen beter. Die beschikken bovendien over wat modernere multimediamodules die zich wat intuïtiver laten bedienen dat het infotainmentsysteem van de Volvo. Elke V90 Cross Country komt met een automatische niveauregeling op de achteras.
Weggedrag
Aan de set-up van het onderstel raakt Volvo niet, de vierwielaangedreven Cross Country blijft een wat wolliger rijdende V90 met extra terreinmogelijkheden. De terreinbreak beschikt over een off-roadfunctie die extra grip vindt bij slentersnelheden, want eens boven de 40 km/u schakelt het systeem zich automatisch uit. Toch zouden we de tractie- en stabilteitscontrole graag echt kunnen uitschakelen, zodat je wat vaart kan maken op een gravelweg zonder dat de remmen nodeloos overuren moeten maken. Verder geen slecht woord over de geavanceerde veiligheidssystemen, met een automatische noodremhulp die ook dolende koeien en overstekende herten herkent.
In tegenstelling tot de Volvo V90 kan je de Cross Country niet als plug-inhybride T6 of T8 Recharge bestellen, maar alle motorisaties beschikken voortaan wel over een mildhybride ondersteuning op 48 volt. De B-benaming op de achterklep kan misleidend zijn, want je weet niet of het nu een benzine of een diesel betreft. Wij konden een weekje testrijden met de B5 op benzine, aangedreven door een geëlektrificeerde 2 liter-turbobenzine die 250 pk en 350 Nm verzamelt. Schakelen doe je met de Geartronic, een zachte maar nogal lui reagerende achttrapsautomaat. Het gemiddelde verbruik was wel aan de hoge kant, want we hebben de benzinedorst niet onder de 10 liter per 100 kilometer gekregen.
De V90 Cross Country is gemaakt om te reizen. Dat merk je aan de milde ophanging, het serene weggedrag en de uitstekende stoelen. En nog het liefst in Scandinavië, waar de maximumsnelheden laag blijven en waar de wegen er vaak besneeuwd bijliggen. Van enig stuurgevoel is nauwelijks sprake, waardoor deze Volvo wat onwennig aanvoelt bij het nemen van kronkelende achterafwegen. En op de Autobahn wordt hij meteen voorbijgesneld door de eerder vermelde concurrentie uit Ingolstadt en Stuttgart, want ook de V90 Cross Country B5 houdt het bij een vrijwillige topsnelheid van 180 km/u. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt niet beperkt en vraagt 7,6 seconden.
Verdict
De V90 Cross Country is nog een echte Volvo, eentje die doet verlangen naar verre reizen en nieuwe avonturen. Want de terreinbreak mag zich dan in een stijlvolle smoking hullen, onder zijn driedelige pak draagt hij nog steeds modderlaarzen. In dat opzicht is en blijft hij een stuk veelzijdiger dan de Volvo XC90. Oog in oog met de Duitse concurrentie komt hij wat daadkracht te kort, vooral motorisch en dynamisch moet de Cross Country zijn meerdere herkennen in de terreinbreaks van Audi en Mercedes. Maar breng ook de serene sfeer in rekening en de Volvo V90 klauwt terug. Het is een wagen voor meerwaardezoekers. En voor meermodderzoekers.
- Stijlvolle verschijning
- Heerlijke interieurambiance
- Hoog comfortgehalte
- Dorstige turbobenzine
- Aarzelende automaat
- Dynamisch beperkt