Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Volvo XC40 Recharge Electric FWD Single Motor (2022) - de beste keuze?

Geschreven door Laurent Blairon op

De elektrische Volvo XC40 Recharge is er nu ook als voorwielaangedreven Single Motor. AutoGids doet de test.

Prijs
NB

Concept

 We moeten eerlijk zijn, de 408 pk sterke Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin verblufte ons met zijn sportieve prestaties: een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden is simpelweg explosief te noemen. Maar afgezien van het plezier om zowat iedereen in het stof te doen bijten wanneer het licht op groen springt, brengt het weinig bij... En zoals alom bekend: wie meer kan, kan ook minder – en soms zelfs beter. Door één motor te schrappen dringt Volvo de output van de elektrische XC40 Recharge terug tot 231 pk en 330 Nm. Nog steeds verre van apathisch, ook al weegt deze auto bijna 2 ton.

Verder puurt de Volvo XC40 Recharge FWD zijn kracht uit een kleinere batterij (69 in plaats van 78 kWh bruto), waardoor hij 165 kilogram lichter is. Toch blijft 7,4 seconden een meer dan waardige tijd voor de sprint van 0 tot 100 km/h – begin jaren 2000 had je daar bij Volvo een V70 R voor nodig… 

Review 2022 Volvo XC40 Recharge FWD

Rijgedrag

Op een droge ondergrond krijgen de voorwielen al die paarden ook nog eens netjes op het asfalt, zelfs wanneer je het gaspedaal helemaal wegtrapt. Toch lijkt deze Volvo XC40 Recharge FWD minder aan het asfalt te kleven dan de Recharge Twin. Niet meer dan logisch uiteindelijk. En in de winter verlies je uiteraard de extra veiligheid van de vierwielaandrijving.

Met ‘slechts’ 231 pk onder de motorkap en minder kilo’s om in beweging te zetten nodigt de elektrische Volvo XC40 Recharge FWD (vooral) uit tot een soepelere rijstijl, en toont hij zich ook iets minder gulzig. Het resultaat is een ongeveer 20 procent lager energieverbruik dan de Recharge Twin.

Ons gemiddelde testverbruik bedroeg 20 kWh, genoeg om een dikke 300 kilometer af te leggen voordat de batterij extra jus nodig had. Aan de laadpaal slikt de Volvo XC40 Recharge FWD tot 150 kW gelijkstroom, en tot 11 kW wisselstroom.

Review 2022 Volvo XC40 Recharge FWD

Verdict

De juiste looks en het juiste formaat had hij al, nu heeft de elektrische Volvo XC40 Recharge ook nog eens het juiste vermogen om een erg coherente keuze te worden voor kandidaat-kopers van een elektrische auto. Dat hij als FWD minder snel is dan zijn broertje met twee motoren? Dat klopt, maar veel belangrijker is dat deze nieuwe variant niet inboet aan rijbereik. En vooral dat zijn prijs lager ligt... al moeten we dat enigszins relativeren, want de basisversie overschrijdt nog steeds de drempel van 50.000 euro.

  • Nog altijd voldoende krachtig
  • Nog altijd duur voor particulieren.

Verwante testen

In dit artikel : Volvo, Volvo XC40

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker