Concept
We moeten eerlijk zijn, de 408 pk sterke Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin verblufte ons met zijn sportieve prestaties: een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden is simpelweg explosief te noemen. Maar afgezien van het plezier om zowat iedereen in het stof te doen bijten wanneer het licht op groen springt, brengt het weinig bij... En zoals alom bekend: wie meer kan, kan ook minder – en soms zelfs beter. Door één motor te schrappen dringt Volvo de output van de elektrische XC40 Recharge terug tot 231 pk en 330 Nm. Nog steeds verre van apathisch, ook al weegt deze auto bijna 2 ton.
Verder puurt de Volvo XC40 Recharge FWD zijn kracht uit een kleinere batterij (69 in plaats van 78 kWh bruto), waardoor hij 165 kilogram lichter is. Toch blijft 7,4 seconden een meer dan waardige tijd voor de sprint van 0 tot 100 km/h – begin jaren 2000 had je daar bij Volvo een V70 R voor nodig…
Rijgedrag
Op een droge ondergrond krijgen de voorwielen al die paarden ook nog eens netjes op het asfalt, zelfs wanneer je het gaspedaal helemaal wegtrapt. Toch lijkt deze Volvo XC40 Recharge FWD minder aan het asfalt te kleven dan de Recharge Twin. Niet meer dan logisch uiteindelijk. En in de winter verlies je uiteraard de extra veiligheid van de vierwielaandrijving.
Met ‘slechts’ 231 pk onder de motorkap en minder kilo’s om in beweging te zetten nodigt de elektrische Volvo XC40 Recharge FWD (vooral) uit tot een soepelere rijstijl, en toont hij zich ook iets minder gulzig. Het resultaat is een ongeveer 20 procent lager energieverbruik dan de Recharge Twin.
Ons gemiddelde testverbruik bedroeg 20 kWh, genoeg om een dikke 300 kilometer af te leggen voordat de batterij extra jus nodig had. Aan de laadpaal slikt de Volvo XC40 Recharge FWD tot 150 kW gelijkstroom, en tot 11 kW wisselstroom.
Verdict
De juiste looks en het juiste formaat had hij al, nu heeft de elektrische Volvo XC40 Recharge ook nog eens het juiste vermogen om een erg coherente keuze te worden voor kandidaat-kopers van een elektrische auto. Dat hij als FWD minder snel is dan zijn broertje met twee motoren? Dat klopt, maar veel belangrijker is dat deze nieuwe variant niet inboet aan rijbereik. En vooral dat zijn prijs lager ligt... al moeten we dat enigszins relativeren, want de basisversie overschrijdt nog steeds de drempel van 50.000 euro.
- Nog altijd voldoende krachtig
- Nog altijd duur voor particulieren.
Verwante testen
06-04-2022
40
14-01-2022
Detailtests
Volvo C40 Recharge Twin: De nieuwe Gentenaar
Acht jaar na de productiestop van de C30 haalt Volvo de letter C vanonder het stof. Ditmaal niet voor...
5
28-07-2021
Korte tests
Polestar 2 Single Motor (Standard Range) - volstaat de basisversie?
Het Polestar 2-aanbod is uitgebreid met een goedkopere variant met een enkele motor, in de plaats van twee. De...
12
22-05-2021
Vergelijkende tests
Elektrische SUV’S : BMW ix3 vs Volvo XC40 Recharge
Sommige EV’s schreeuwen hun roeping van de daken, andere blijven liever incognito. De BMW iX3 en de Volvo XC40...
31
In dit artikel : Volvo, Volvo XC40
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!