Concept
De tweede generatie van de XC60 dateert van 2017. De SUV bouwt op het modulaire SPA-platform waarop Volvo eerder de S90, de V90 en de XC90 zette. Het portfolio telt enkel 2 liter-viercilindermotoren, zowel op benzine als op diesel. En er is ook een plug-inhybride variant, die T8 Twin Engine op de achterklep heeft staan. Toch heeft deze XC60 geen twee, maar drie motoren aan boord.
De XC60 T8 combineert een compact, aan een Aisin-achttrapsautomaat gehangen 2 liter-blok (met een Eaton-compressor voor boost bij lage toeren en een turbo voor boost bij hoge toeren) met een kleine én een grote elektromotor. De eerste zit op het uiteinde van de krukas en levert 34 kW, de tweede vind je tussen de achterwielen en verzamelt 65 kW. Voor de nodige jus zorgt een lithium-ionbatterij van 10,4 kWh.
Het systeemvermogen van het plug-inhybride aandrijfgheel bedraagt zo'n 400 pk, wat ruimschoots volstaat om de toch 2,1 ton wegende Volvo XC60 in minder dan 6 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen en aan een topsnelheid van 230 km/u te helpen. Maar dan zijn de elektrische reserves snel opgesoupeerd. Met een snellader volstaat anderhalf uur op het accupakket volledig op te laden, via een gewone stekker reken je best op 4,5 à 5 uur.
Rijgedrag
Verandert er iets? Neen, want deze T8 Twin Engine staat al een tijdje in de Volvo-catalogus. Toch vinden we deze XC60 bijzonder relevant, omdat deze SUV ons helpt om de knoop rond benzine, diesel en hybride te ontwarren. Want welke brandstof geniet nu de voorkeur? Wie minder dan 25.000 kilometer per jaar rijdt, gaat best voor een klassieke benzine. Wie meer kilometers maalt, blijft het best af met een diesel.
Deze plug-inhybride wordt pas interessant als je fiscaal kan profiteren en rendeert het best als je hem regelmatig aan de stekker hangen kan. Op ons dagelijkse pendeltraject tussen Antwerpen en Brussel konden we het brandstofverbruik drukken tot een liter of 3. Over de hele testperiode, dus met een occasionele rit van meer dan 100 kilometer, klokten we af op een kleine 7 liter per 100 kilometer. Dat is zowat evenveel dan we verbruikten met de dieselende XC60 D5.
De Volco XC60 T8 is wel een stuk duurder in aankoop. Je moet al veel elektrisch rijden vooraleer je die meerprijs gerecupereerd hebt. En vergeet niet dat stroom evenmin gratis is. Daar staat wel een stabielere inruilwaarde tegenover, zeker in vergelijking met de dieselversies. En een groener imago, terwijl je toch met een strak vormgegeven en pittig accererende SUV onderweg bent.
Verdict
Door het meergewicht van de batterijen stuurt de T8 Twin Engine wat minder scherp dan de klassieker aangedreven varianten. En je merkt ook dat de gestuurde ophanging wat meer moeite heeft om het koetswerk onder controle te houden, toch als je wat gezwinder van A naar B probeert te geraken. Maar daar staan flukse hernemingen en een fluisterstille Electric-modus tegenover, die de rij-ervaring alsnog wat kleur geven.
De jacht op de zogenaamde "fake hybrids" heeft de fiscale voordelen van een plug-inhybride voertuig wat ondergraven. Bovendien kost de Volvo XC60 T8 een stevige duit, euro's die je nooit helemaal terugverdiend krijgt. Zelfs niet als je rigoureus aan lader hangt. Gebruik je de stekker niet, dan drinkt deze Zweed een eindje weg. Dat neemt niet weg dat deze Volvo een heerlijk totaalpakket vormt. Mooi om naar te kijken en rustgevend om mee te rijden.
In dit artikel : Volvo, Volvo XC60
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!