Concept
De monocilinder die meer dan dertig jaar geleden de Tuareg aanvuurde, was goed voor een bescheiden 46 pk. Wie straks zijn been over de nieuwe Aprilia Tuareg 660 zwiert, zet met een druk op de knop de staldeur van 80 paarden open. Nu maakt de Italiaanse constructeur graag de link met het verleden, want wie voor de zogeheten Tagelmust-graphics kiest (prijs: een bespottelijke 700 euro), zet zijn Tuareg 660 in een kleurstelling die nadrukkelijk verwijst naar de Tuaregs van weleer.
De Aprilia Tuareg 660 wordt aangedreven door de paralleltwin die we eerder terugvonden in de RS660 en de Tuono 660, al kreeg het blok langere inlaatkanalen, minder kleplift en een aangepast uitlaatsysteem. Daarbij gingen flink wat paarden overboord: van de 100 pk die de RS660 in de aanbieding heeft en de 95 pk waarmee de Tuono 660 het doet, bleven er in de Tuareg 660 nog 80 op post. Is dat erg? Neen, want voor een allroader op hoge poten is bruikbaar koppel onderin belangrijker dan giftig piekvermogen dat het rijwielgedeelte met lange veerwegen te veel van de wijs zou kunnen brengen.
Rijgedrag
Het heeft dan ook geen enkele zin om de twin in alle versnellingen richting begrenzer te jagen. Om het maximum uit de Aprilia Tuareg te halen, blijf je zo veel mogelijk met je linkervoet van het schakelpookje en laat je het koppel zijn werk doen. Met een voorwiel van 21 en en achterwiel van 18 inch koos Aprilia nadrukkelijk voor een off-roadachtige set-up. Grote wielen rollen nu eenmaal vlotter over obstakels en zorgen daarmee op het onverhard voor een surplus aan controle en stabiliteit. Het nadeel van grote wielen en véél veerweg (240 mm voo-r en achteraan) is dat je al snel onderweg bent met een klimrek op twee wielen. De zadelhoogte van 860 mm is echter meer dan redelijk, met dank aan het compacte carter dat Aprilia ontwikkelde. Daarmee slaagden de Italianen erin om het zadel naar beneden te halen zonder aan bodemvrijheid in te boeten. Het standaard zadel is vrij smal en hard, het standaard windscherm nogal laag en niet instelbaar.
Allroaders met grote wielen en lange veerwegen zijn op de weg niet altijd de leukste jongens van de klas. De vering zorgt bij flink accelereren en hard remmen voor nogal wat deining en zo’n 21-duimer vooraan vraagt een flinke por om van richting te veranderen, waarna de motor vaak de neiging heeft om door te vallen in de bocht. Maar voor een adventure is de Aprilia opvallend lichtvoetig. Je voelt wel dat je bij het insturen het brede stuur aan het werk moet zetten om het voorwiel over een dood punt heen te werken, maar rijden met de Aprilia Tuareg 660 is ook op de weg simpelweg leuk. De voorste Brembo’s bijten niet al te hard door, waardoor de upside-down Kayaba (43 mm) ook niet te diep door de knietjes gaat als je voor een bocht het anker uitgooit.
Meer dan vermoedelijk hebben de meeste ingenieurs van Aprilia voor de studie-optie ‘informatica’ gekozen, want alle machines die tegenwoordig in Noale in mekaar worden geschroefd, zitten boordevol elektronica. De nieuwe Aprilia Tuareg 660 maakt daarop geen uitzondering: met vier rijmodi (Urban, Explore, Offroad, Individual) en tig instellingen voor de ABS, tractiecontrole, motorrem en motormapping. Selecteer je de Offroad-stand, dan wordt het ABS achteraan uitgeschakeld. Wil je het ABS helemaal uitzetten, dan kan je dat handmatig doen. Het leuke aan de Aprilia elektronica-afdeling is dat alles zich vanaf het stuur bijzonder intuïtief laat bedienen.
Conclusie
De paralleltwin van deze allroader loopt zo lekker dat je vermoedt met 800 cc onderweg te zijn. Offroad is de Aprilia Tuareg 660 een geweldig pretpakket en ook op de weg maakt de Italiaan indruk. Het uitgebreide elektronicapakket rechtvaardigt de prijs van 12.000 euro, als blijft het een flinke smak geld voor een middenklasser met 660 cc.
Bron: je kan de uitgebreide test van de Aprilia Tuareg 660 nalezen in Motorrijder-magazine.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!