Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / BMW K 1600 GT (2022) - keizer der toermotoren?

Geschreven door Motorrijder Magazine op

BMW heeft de K 1600 GT flink onder handen genomen. AutoGids doet de test.

Concept

De BMW K 1600 GT is een oudgediende, want deze toerbuffel behoort al sinds 2010 tot het gamma van de Duitse constructeur. Maar ondanks een stevige update in 2017 liep de K tegen de strengere Euro 5-regulering aan. Dus ging BMW aan de slag...

Omdat BMW niet aan de hardware van het motorblok wilde komen, focusten de ingenieurs op een geoptimaliseerde verbranding om de normen te halen. Met succes, want de uitstoot van de K 1600 GT werd drastisch teruggedrongen, zonder negatieve implicaties voor de power van de zalige zes-in-lijn. De krachtbron ontwikkelt nog steeds een piekvermogen van 160 pk bij 6.750 opm (een duizend toeren eerder van voor de 2022-update), terwijl het maximumkoppel met 5 Nm toeneemt en nu 180 Nm bedraagt.

Daarbovenop komt de vernieuwde BMW K 1600 GT met een nieuw MSR-systeem dat een blokkerend achterwiel moet voorkomen wanner je het gas terugschroeft of terugschakelt. 

Review 2022 BMW K 1600 GT

Rijgedrag

Bij elke streep gas zie je het oranje lampje in de rechterbenedenhoek van het immense dashboard (10,25 inch) flikkeren, ongeacht de gekozen versnelling. Gelukkig drogen de Zuid-Spaanse wegen waarop we de BMW K 1600 GT testen snel op en kunnen we het tempo gestaag opvoeren.

En tempo, daar is de BMW K 1600 GT wel tuk op, want het blijft simpelweg verbazend hoe lichtvoetig deze dikkerd zich over de bergwegen laat leiden. Zodra je gaat sturen, lijken die 343 kilo’s eenderde van hun gewicht overboord te gooien. Ook de massieve wielbasis (1.618 mm) lijkt met eenderde ingekort zodra je de eerste bocht instuurt.  Daarbij zit je op de GT-versie ook vrij actief in het zadel, wat toch leuker rijden is dan de Bagger-, de Grand America of de GTL-varianten van de K 1600. 

Supermoto's hoeven niets te vrezen, toch geeft de BMW aan dat hij een stevig tempo prefereert. Daarbij profiteer je van de Hossack/Duolever-voorkant die elke oneffenheid moeiteloos gladstrijkt. Het systeem biedt niet de feedback die je van een traditionele voorvork krijgt, maar geeft je niettemin voldoende vertrouwen. De achterkant van de K 1600 GT is uitgerust met een nivellerend ESA-systeem van de laatste generatie dat de rijhoogte en de demping automatisch aanpast aan je rijstijl - in te stellen via de rijmodusknop op de rechterstuurhelft, met de keuze tussen Dynamic, Road of Rain. De rijhoogte past zich intussen automatisch aan de belasting aan.

Wij verkiezen de Dynamic-modus: de minst comfortabele, maar wel de strakste. In de Road-stand veert de BMW K 1600 GT bij elke hobbel te ver uit. Dat levert niet alleen een minder strak stuurgedrag op, maar voelt ook minder comfortabel aan omdat oneffenheden juist groter gaan lijken dan ze zijn. In de Dynamic-modus voel je twee korte impacts en klaar. Tegelijk past ook de koplamp zich aan. Voorheen keek de K 1600 al mee door de bocht met z’n adaptieve bochtenverlichting, maar nu past de koplamp zich ook aan als de motor achter in- of uitveert om zo de weg optimaal te verlichten.

Maar op de BMW K 1600 draait het natuurlijk vooral rond die dikke zespitter. Je hoeft maar de startknop in te drukken en de daaropvolgende, vrij rauwe en agressieve grom te horen om te weten dat dit blok niet van plan is om zich ergens diep in het vooronder weg te cijferen. Het is te allen tijde aanwezig en dat maakt de K 1600 nog meer een machine voor actieve rijders dan hij al is. De zescilinder is soepel genoeg om een hele dag in vijfde versnelling door dorpen en over snelwegen te suizen, maar dat zou zonde zijn.

Voelt het blok anders aan nu z’n topvermogen er 1.000 toeren eerder inkomt? Niet echt, de BMW K 1600 GT is nog steeds belachelijk snel naar toerbuffelnormen. De vlakke, turbine-achtige krachtsontplooiing is anders dan die bij de veel zachtaardigere Honda Gold Wing, maar zorgt daarmee wel voor een pak meer karakter. Dit blok vraagt erom actief gereden te worden en daar horen mooie schakelmomenten bij - zoek dus niet naar een quickshifter. Nu is de versnellingsbak niet de beste, maar zulke ongemakjes worden meteen goedgemaakt door de klank van de zescilinder.

Review 2022 BMW K 1600 GT

Verdict

We bergrijpen niet waarom BMW de vernieuwde K 1600 GT niet met meer aandacht heeft overladen. Wellicht omdat de 2022-updates niet zo spectaculair zijn. Want hoe je het draait of keert, deze BMW K 1600 GT blijft de keizer der toermotoren. Uiterst comfortabel en toch dynamisch, met een karaktervol en snel motorblok dat de meest glorieuze klanken uitstoot. En sinds dit jaar dus ook minder schadelijke emissies. Hoelang die zalige zespitter nog zal meegaan, blijft giswerk. Maar lang gaat dit mooie verhaaltje niet blijven duren...

Review 2022 BMW K 1600 GT

Bron: je kan de uitgebreide test van de BMW K 1600 GT nalezen in Motorrijder-magazine.

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars