Motorfietstests / BMW M 1000 R (2023) - naakt en woest
De BMW S 1000 R je niet wild genoeg? Niet getreurd, want hier is de even naakte, maar nog woestere M-versie. AutoGids doet de test.
Concept BMW M 1000 R
De BMW M 1000 R heeft vleugels. Een motor die 210 pk uitbraakt. Een Race-modus.Brake Slide Assist, zelfs. En dat is slechts het topje van de technologische ijsberg, want de ingenieurs mochten helemaal berserk gaan tijdens de ontwikkeling van deze naakte superbike. Of hoe BMW de slimste hooligan ter wereld gebouwd heeft.
Deze M-versie start waar de BMW S 1000 R eindigt. De zitpositie is wat minder comfortabeler, met hoger gemonteerde voetsteunen en een lager geplaatst stuur. Denk niet aan rustige pendelritjes of comfortabele motorreizen, echt alles staat hier in het teken van supersportief stuurplezier.
Een druk op de startknop van de BMW M 1000 R zegt eigenlijk genoeg. Het blok schiet nijdig wakker en de Akrapovic-uitlaatlijn gaat ongeduldig blaffen. Het door de intussen obligate quickshifter geholpen schakelpedaal voelt eerder elektronisch dan mechanisch aan - zonder die klik waarbij de tandwielen netjes in elkaar haken. Het is eerder een naadloze, razendsnelle overgang van het ene naar het volgende verzet. De koppeling is zwaar, maar werkt progressief.
Rijgedrag BMW M 1000 R
Op de openbare weg
We testen de nieuwe BMW M 1000 R in het Spaanse Andalusië. Het stuurgedrag is helemaal anders dan dat van de technisch nochtans nauw verwante S 1000 R. Minder neutraal en minder vloeiend, door de andere zithouding en door de stuurdemper, die extra spierkracht vraagt om het ding van richting te doen veranderen. Om daarna wat onwenning in de bocht te "vallen".
De BMW M 1000 R komt pas tot zijn recht wanneer je de bochten gaat attaqueren, want agressiviteit wordt beloond. Alleen bij het uitkomen lijkt deze jongen meer plaats nodig te hebben dan je aanvankelijk denkt.
Onderin geeft de vier-in-lijn nauwelijks thuis, pas vanaf een 6.000 toeren komt er schot in de zaak. Vanaf 8.000 toeren begint de motor echt uit te halen, zeker in vergelijking met de S 1000 R. Niet verwonderlijk, want hier gooit de M zijn 45 extra paardenkrachten in de strijd.
De winglets doen allen moeite van de wereld om wat downforce te ontwikkelen en de elektronische wheeliecontrole draait overuren, toch wordt de voorzijde angstaanjagend licht zodra je de gashendel van de BMW M 1000 R opendraait. De rechte stukken die de bochten met elkaar verbinden, lijken dan ook eerder op uitgerekte chicanes. Gelukkig werkt de voorrem uitstekend en staan de blauw geanodiseerde remklauwen er niet voor de show.
Op het circuit
Na de bloedstollende rit langs de Zuid-Spaanse kustlijn komen we aan bij het Circuito de Almeria, een 4,2 kilometer lange omloop die de BMW M 1000 R nog een stuk beter zou moeten liggen. Van de onwennigheid op de openbare weg blijft niets over: de manier waarop deze motorfiets van lijn wisselt, de stevige hellingshoeken die je maakt en de indrukwekkende remmamoeuvres die je uit je polsen schudt... op circuit voelt deze BMW zich als een vis in het water.
Het gebrek aan een echte kuip doet je wel sneller naar adem happen, want als rijder ben je een speelbal van de rijwind. We zijn er zeker van dat de BMW M 1000 R de door de Duitse constructeur beloofde topsnelheid van 280 km/u moeiteloos haalt, maar ons lichaam geeft eerder verstek. De explosieve acceleraties zorgen niet alleen voor heerlijke adrenalinestoten, maar putten je ook enorm uit.
Verdict BMW M 1000 R
Hoe goed de BMW M 1000 R is? Ronduit fantastisch als je hem het tempo oplegt waarom hij vraagt. Alleen zijn die momenten schaars, zelfs op een afgesloten omloop krijgt het enorme potentieel niet zomaar de vrijheid om zijn duivels te ontbinden. Of hoe al die technologische ontwikkeling slechts sporadisch rendeert. De S is ook bijzonder snel, weet je...
Bron: Lees het volledige testverslag van de BMW M 1000 R in Motorrijder.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Honda HR-V 5d 1.5 i-VTEC HEV Advance (2024)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 TI AWD (2022)
-
Algemene tevredenheid : 20/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Opel Crossland X 1.2 81kW Turbo S/S Auto Ultimate (2019)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen