Motorfietstests / Ducati Scrambler Icon (2023) - meer dan marketing?
Ducati heeft een nieuwe Scrambler. AutoGids doet de test met de Icon.
Concept Ducati Scrambler
Sinds kort waait er een nieuwe weg door de fabriekgebouwden van Borgo Panigale in Bologna, een wind die een heleboel nieuwe, steeds betere motoren naar buiten duwt. De nieuwe Ducati Srambler, die we kunnen testrijden in zijn Icon-gedaante, is ook echt nieuw. Het frame is nieuw, net zoals de achterbrug met centraal geplaatste schokdemper. Verder noteren we lichtere wielen, ride-by-wiretechnologie, een tft-dashboard, een lichtere accu en andere uitlaatbochten.
En omdat deze Ducati vooral hip wil zijn, komt de nieuwe Scrambler ook in een heleboel kleurtjes. Onze Icon hult zich in het kanariegeel, een tint die de genderfluïde looks van deze motorfiets nog wat extra in de verf zet. Over kleuren en smaken valt nu eenmaal moeilijk te redetwisten. Over de zithouding daarentegen... Je zit wat vreemd op de nieuwe Ducati Scrambler, alsof je met een te kleine motor met een te groot stuur onderweg bent. Bovendien dwingt de achterbrug je linkerenkel in een merkwaardige, wat onnatuurlijke hoek.
Het dashboard staat wel erg ver naar rechts, waardoor je scheef op de Ducati Scrambler lijkt te zitten. Die asymmetrische set-up vraagt wat gewenning, maar de multimediamodule biedt een heleboel informatie en laat zich eenvoudig bedienen. Zo vinden we twee rijmodi (Road en Sport) en een heleboel verschillende instelmogelijkheden voor de vermogensafgifte en de tractiecontrole.
Rijgedrag Ducati Scrambler
De hertekende uitlaatlijn resulteert niet alleen in een aangename roffer, maar zorgt er tevens voor dat je onderweg wat minder last hebt van de door de aandrijflijn gegenereerde hitte. En dat is best comfortabel, zo blijkt onderweg. Vanaf de eerste meters, die we in de Road-stand rijden, valt bovendien op dat de gasrespons een stuk beschaafder geworden is. Je hoeft niet langer mer de koppeling te jongleren om de scherpe kantjes van de motorreacties we te vijlen. In de Sport-stand komt het volledige vermogen 803 cc-motor vrij (73 pk voor 65 Nm aan koppel). Dan is de gasrespons nog wat directer, zonder nerveus op wispelturig te zijn. Mooi zo.
Onderweg hoef je niet langer rond putdeksels of andere oneffenheden te surfen, want de vering van de nieuwe Ducati Srambler blijkt een stuk toegeeflijker dan de vorige generatie. Aan de voorvering werd niet geraakt, maar door de andere plaatsing werkt de achterveer een stuk beter. Niet alleen in stadsverkeer, maar ook op de bochtenrijke banen buiten de stadsmuren biedt het stuurgedrag van de Icon veel vertrouwen. Er zit wel iets te veel vrije slag op de voorrem, maar op het remvermogen hebben we niets aan te merken. En ook het bochten-ABS kwijt zich opvallend onopvallend van zijn taak.
Zelfs de versnellingsbak van de Ducati Srambler, die aanvankelijk wat stroef en te strak aanvoelt, gaat steeds beter werken. Alsof de verschillende onderdelen van de L-twin kilometers nodig hebben om op hun plaats te vallen.
Verdict Ducati Scrambler
De Ducati Scrambler Icon wil een hippe vogel zijn en dat ruikt naar een overdreven portie marketing. Maar kijk door die mooie praatjes en je ontwaart een leuke motorfiets. Je valt voor de looks en je blijft voor het rijplezier, zoiets? Nu goed, dat mog ook wel voor de 10.990 euro die de Bolognese constructeur voor de Icon vraagt.
Bron: Lees het volledige testverslag van de Ducati Scrambler Icon in Motorrijder.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Honda HR-V 5d 1.5 i-VTEC HEV Advance (2024)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 TI AWD (2022)
-
Algemene tevredenheid : 20/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Opel Crossland X 1.2 81kW Turbo S/S Auto Ultimate (2019)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen