Motorfietstests / Harley-Davidson Pan America 1250 Special (2022) - steengoed, maar...
De Harley-Davidson Pan America krijgt een update voor 2022. AutoGids doet de test met de Amerikaanse allroad.
Concept
De Harley-Davidson Pan America sloeg de meesten onder ons met verstomming. En dat kwam niet zozeer door zijn ietwat gewaagde uiterlijk, maar wel door de opmerkelijke rijkwaliteiten. Toch achtte de Amerikaanse costructeur het nodig om de flink uit de kluiten gewassen allroad al na het eerste jaar onder handen te nemen.
LEES OOK Test Harley-Davidson Pan Americana (2021)
Om te beginnen werd het dashboard van de Harley-Davidson Pan America leesbaarder gemaakt. Niet dat we daar klachten over hadden, maar de grotere cijfers en letters helpen wel. Daarnaast werd de tijdspanne waarin de het hill-holdsysteem werkzaam is, verlengd van tien seconden naar vijf minuten … voor die keren dat je écht geen gaatje vindt in het verkeer... Voorts is er nu een quickshifter beschikbaar, die helaas niet met terugwerkende kracht monteerbaar blijkt op de modellen uit 2021. En last but not least is er ook nog een nieuwe blauwe kleur.
Rijgedrag
Over kleuren valt niet te twisten, maar over die quickshifter van de vernieuwde Harley-Davidson Pan America echt wel. Na een schakelbeurt of tien hebben we het wel gezien en kiezen we ervoor om terug de koppeling te gebruiken. Het opschakelen verloopt stroef en ook het terugschakelen gaat niet echt soepel. Ondanks een zogeheten autoblipper die tussengas geeft, word je altijd schokkerig met de versnellingsbak geconfronteerd. Het is zijn geld (bijna 400 euro) simpelweg niet waard, temeer omdat de gewone versnellingsbak het sowieso al goed doet.
LEES OOK Ducati DesertX (2022)
In een schier eindeloze opeenvolging van tweede- en derde-versnellingsbochten verrast de Harley-Davidson Pan America ons opnieuw met zijn soepele en krachtige 1250-blok, de 150 pk en 127 Nm sterke V-twin beschikt over een indrukwekkend middengebied en een stevig eindschot, terwijl het rijwielgedeelte vertrouwen lijkt te ademen. Bovendien weet deze Harley zijn gewicht, toch 258 kilogram, mooi weg te vlakken.
LEES OOK Test Triumph Tiger 1200 (2022)
We krijgen ook nog even een stukje offroad voor de kiezen. Dat is best lollig, je kan de Harley-Davidson Pan America ontzettend mooi in de haak zetten, profiterend van de doseerbaarheid van het blok. Enkel op stukken met diepe greppels loopt de semi-actieve vering tegen zijn limieten aan. Zeker vooraan, want de Pan America mist echt wel een versie met voorwiel van 21 inch. Ook de zadelhoogte is toch even het vermelden waard: voor enkele collega’s was die een tikje te hoog, waardoor we ze uit het struikgewas mochten gaan vissen.
Verdict
We blijven de Harley-Davidson Pan America een steengoede motor vinden en daar veranderen de aanpassingen voor modeljaar 2022 weinig aan. Vooral omdat ze van de punten die ze eigenlijk hadden moeten aanpakken, afgebleven zijn. Neem nu het op zich geniaal bedachte Adaptive Ride Height-systeem dat deze allrod door zijn veren laat zaken wanneer je tot stilstand komt: geweldig handig, maar het zuigt wel je batterij leeg. Nu goed, Amerika werd niet op een dag gebouwd. Laat staan in één modeljaar.
Bron: je kan de uitgebreide test van de Harley-Davidson Pan Americana 1250 Special nalezen in Motorrijder-magazine.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Honda HR-V 5d 1.5 i-VTEC HEV Advance (2024)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 TI AWD (2022)
-
Algemene tevredenheid : 20/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Opel Crossland X 1.2 81kW Turbo S/S Auto Ultimate (2019)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen