Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Harley-Davidson Road King Special : Koning rebel

Geschreven door Laurent Blairon op

Met een nieuwe motor en een virielere look trotseert de Special-versie van de Harley-Davidson Road King een beetje het protocol door te kiezen voor een jongere en meer stedelijke oriëntatie.

We herinneren ons nog een trip tussen Boekarest en Sofia aan het stuur van de Road King, een van de meest tot verbeelding sprekende Harley-Davidsons uit het hele gamma. Met de 103 cubic inches grote twin cam-tweecilinder tussen onze benen genoten we van het spreekwoordelijke rijcomfort van dit model, als het ware zwevend tussen hemel en aarde, gezeten op een vliegend tapijt. Esthetiek, comfort, zachtheid… Toen we vorig jaar hoorden dat Harley-Davidson zijn Road King een rebelse look wilde aanmeten, wisten we niet goed wat te denken. Waarom de Road King ‘vulgariseren’? Of is dat misschien de beste manier om het publiek van het merk, dat inderdaad aan het verouderen is, te verjongen? Dus besloten wij een weekje de ‘high society bad boy’ uit te hangen met
de Road King Special.

De stijlbreuk is overduidelijk. De verfijning van de Road King en Road King Classic zit hier verscholen onder een dikke laag glanzend zwart die het geheel een duister tintje geeft. Het chroom is (bijna) helemaal verdwenen. In combinatie met het weelderige olijfgroen van ons testexemplaar kwam de look ons een beetje militair over… Vervolgens hebben de designers hem wat thirties streamlined- en naoorlogse bobberinvloeden meegegeven.

Zoals de grotere turbinewielen (van 19 duim voor- en 18 duim achteraan), meer omhullende spatborden, lange en lage uitlaten, maar ook specifieke harde en grotere zijkoffers die lager hangen dan op de andere Harley-Davidsons van de Touring-familie. Ze verbergen bijna de hele achterband en steken zelfs verder uit dan de lange zijdelingse uitlaten. Een ander belangrijk kenmerk is het mini-ape-stuur, niet te laag en niet te hoog.

  • Indrukwekkende look
  • Soepele V-twin
  • Zeer praktische koffers
  • Pretbedervende prijs
  • Gewicht bij manoeuvreren
  • Omvang (in de stad en in de garage)
Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars