Concept
In 2017 keerde de Japanse reus terug naar de customklasse met de sympathieke CMX500 Rebel. Vorig jaar verdubbelde Honda zijn inzet met een grote broer: de CMX1100 Rebel. Hij ziet er hetzelfde uit – vintage bobber, zeer laag profiel, hoog oprijzende drop tank en grote banden – maar hij is sterker. Vanwege schaalvoordelen is het 1.084 cc-blok van de CMX hetzelfde als dat van de Africa Twin (en de NT 1100), en hetzelfde geldt voor de automatische versnellingsbak van het DCT-type. Hier ontwikkelt hij 87 pk en 98 Nm. Gedraaid onder een hoek van 270 graden heeft deze verticale twin niet het trage en vette tempo van traditionele V-twins, zijn persoonlijkheid is meer 'gespannen', terwijl hij toch volgzaam blijft bij lage toerentallen. Hij zit in een opvallend buizenchassis en het vermogen wordt via een ketting overgebracht op de weg.
Het zeer lage zadel (700 mm vanaf de grond) wordt ondersteund door een paar schokdempers. De wielbasis is kort (1.520 mm) en zit tussen wielen van 16 en 18 duim (130-banden vooraan en 180 achteraan). Bij dit type motorfiets is het instrumentenpaneel niet meer dan een eenvoudige digitale wijzerplaat met alle essentiële zaken.
Onder de stoel bevindt zich een kleine opbergruimte met onder meer een USB-C-aansluiting. De koplamp heeft een zeer conventionele ronde vorm, maar bevat leds die dankzij vier lichtpunten voor een mooie visuele signatuur zorgen, naast de richtingaanwijzers die op z'n Amerikaans altijd aan zijn.
Rijgedrag
Deze nieuwe generatie van dynamische custom bikes heeft niets van de oude choppers die buigen bij de eerste bocht. De enige beperking zijn de voetsteunen, hoewel die relatief hoog zijn geplaatst. De Honda neemt bochten met precisie en efficiëntie. Is de weg vrij, dan zorgen de 90 pk, zeer goed georkestreerd door de DCT-versnellingsbak, voor een goede aanloop. Eerlijk gezegd, we hadden niet zoveel energie verwacht, vooral in de sportstand.
Als je hard remt, hoef je je ook geen zorgen te maken: de radiale remklauw bijt in de 330 mm grote remschijf vooraan, onder de bescherming van het ABS. De DCT-versnellingsbak, die zeer bedreven is, houdt zich ook staande bij lage snelheden. In de normale modus durft hij dan wel eens aarzelen tussen twee versnellingen, maar op de keper beschouwd is hij plezierig.
Laat dat de aandacht niet afleiden: deze CMX1100 Rebel kan ook worden gebruikt voor woon-werkverkeer. De motor is zeer evenwichtig en speelt met gemak mee in drukker stadsverkeer, want zijn omvang blijft erg hanteerbaar en de DCT-versnellingsbak vergemakkelijkt aanzienlijk de concentratie (en de ontspanning) bij het slalommen tussen de auto's.
Ook in comfort kom je weinig tekort – ook al hebben we met onze 187 cm een beetje te weinig ruimte en is de zwakke achterwielophanging niet vergevingsgezind op kuilen... De enige echte ergonomische tekortkoming is de DCT-transmissiebehuizing die over de rechterkant uitsteekt, wat een asymmetrische voetpositie veroorzaakt. Het brandstofverbruik dan. Dat schommelt tussen 5,0 en 5,6 l/100 km, het reservoir van 13,6 liter geeft je dus 230-240 km autonomie voordat je moet tanken.
Verdict
Als spreidstand tussen custom en roadster is de CMX 1100 Rebel een echte verrassing, zowel qua look en imago als qua dynamische kwaliteiten en boordtechnologie (automatische versnellingsbak). Hij schenkt volledige voldoening. Niet alleen ervaren rijders zullen de ontspannen of naar keus energieke rit waarderen, maar ook beginners. De 1100 begint aan 10.349 euro met een handgeschakelde versnellingsbak, plus 1.000 euro voor de DCT. Er zijn enkele leuke accessoires, zoals een elegant bagagerek, onmisbaar om een tas te vervoeren. Met bijna geen concurrentie (de nieuwe Harley Nightster begint bij ± 15.000 euro) zal de CMX 1100 zeker een succes worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!